tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post2381894394057926875..comments2023-10-06T14:08:02.115+02:00Comments on Cykelbloggar: Vad göra?Cykelbloggarhttp://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-81531036405033998432011-06-24T16:50:30.473+02:002011-06-24T16:50:30.473+02:00Varför inte ta efter Göteborgsvarvets modell, där ...Varför inte ta efter Göteborgsvarvets modell, där lokala klubbar under Gbg-varvets namn ordnar s.k. Gbg-varvsträningar med olika inriktningar typ, intervaller, långpass, backe m.m. Brukar vara indelat efter fart i olika grupper. Gbg-varvet "utbildar" och ger bidrag till de klubbar som vill arrangera Gbg-varvsträningar på sin ort.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-81230805952697400802011-06-22T15:19:03.438+02:002011-06-22T15:19:03.438+02:00Oj, var ska vi börja. Olyckorna sker precis som fö...Oj, var ska vi börja. Olyckorna sker precis som föregående påpekat antagligen mycket pga trötthet och ovana. "Man har hört att man ska ligga nära så då gör jag det..men usch va otäckt, bäst att panikbromsa"...var en känsla jag fick under VR från cykeln framför.<br /><br /><b>Mobbad av klunga</b>, jotack. Försökte lägga mig bakom ett gäng från MVLT, kanske åtta st så jag la mig som nr nio längst bak och ville bara ha draghälp, att de skulle släppa in mig hade jag ingen tanke på. Då börjar killen framför mig att sakta ner, för att sen dra ikapp till sin grupp. Detta skedde fyra ggr innan jag fattade att jag inte var direkt välkommen:p<br /><br /><b>Prejad av klungan</b> Nja, kanske inte riktigt prejad men jag förstår inte varför passerande klunga måste ha så bråttom att svänga in framför en när de passerar? Gör man likadant i bilen, framför en lastbil, så får du fet-tutan i röven. En ovan cyklist kan nog lätt få panik i en sån situation.<br /><br />Lite känns det som att de vana cyklisterna har glömt bort hur det var första gången de själva hamnade i en större grupp, kanske värt att tänka på?<br /><br /><br />//TobbeAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-74240692317246713312011-06-20T21:08:33.767+02:002011-06-20T21:08:33.767+02:00Anonym, ja tyvärr så förekommer sådant, väldigt tr...Anonym, ja tyvärr så förekommer sådant, väldigt tråkigt och inte direkt att den klubben är några ambassadörer för cykling. Men kanske de hade en riktad träning just den dagen? Alternativt så kanske de har/hade riktade träningar mot de som inte kör i ett tempo som är svårt för oss vanliga dödliga. <br /><br />Vet inte vilken stad du bor i, men vet att i Uppsala så skall CK Uni ha träningar med olika fartgrupper, likaså Fredrikshof i Stockholm. Är nästan säker på att SMACK också har det.<br /><br />I min klubb som jag kör för låter vi ingen hamna bakom, om inte så väntar vi in alla som halkat efter. Fast olika fartgrupper är att föredra och det bästa för alla som hojjar. Även de som kör fort oftast tycker det är skönt att "trampa ur" emellanåt och köra i ett lugnt tempo.<br /><br />Kolla in på klubbars hemsidor och kolla när de har träningar och vilken fort av träning, undvik intervallträningar alternativt fartträning, då går det fort.. fikarundor är oftast trevliga och då åker man och snackar och har det trevligt, med ett mkt trevligt fikastopp efter vägen =)<br /><br />Lycka till nästa gång!<br /><br />Mvh<br />FritzCykelbloggarhttps://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-42391652911296669672011-06-20T19:54:09.108+02:002011-06-20T19:54:09.108+02:00Angående det du skriver om att träna med en cykelk...Angående det du skriver om att träna med en cykelklubb. Jag hade precis denna tanke i våras och hängde med på en träning. De fem andra som kom drog i väg i 35 genom stan för att sedan öka ute på landsvägen. Jätteskoj jag hängde med i tre kilometer, sedan cyklade jag hem. Blir inte någon mer cykelklubb för min del.<br /><br />Det finns säkert cykelklubbar som sköter detta snyggt, men alla gör det inte.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-45903520169732053812011-06-20T14:08:43.648+02:002011-06-20T14:08:43.648+02:00De är svårt att ta in nya som inte riktigt börjat ...De är svårt att ta in nya som inte riktigt börjat träna, för de, är steget till cykelklubb väldigt stort.<br /><br />Man kanske skulle låta alla långsamma, som behöver mer än 11 timmar, få starta en annan dag?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-12119584830702585902011-06-20T12:08:53.504+02:002011-06-20T12:08:53.504+02:00Jag fattar inte varför subgrupperna startar SIST o...Jag fattar inte varför subgrupperna startar SIST och måste köra om alla? Låt dem börja så får de sitt lopp och vi andra vårt. Vett och etikett bör ju alla ha, ha kolla på tecken och andra regler men jag tror man skulle slippa flera olyckor och obehag om subgrupperna inte behövde köra om. Det var min första runda och jag tyckte iofs det var en rätt härlig känsla när de susade förbi även om jag inte hade mycket utrymme till höger just då ;)Erikahttps://www.blogger.com/profile/06088066126742090855noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-85217992402126206662011-06-20T09:20:12.757+02:002011-06-20T09:20:12.757+02:00Hej Georg, Du träffade spiken på första försöket =...Hej Georg, Du träffade spiken på första försöket =). Absolut så måste alla ta sitt ansvar, VR, klubbar, cykelhandlare, cyklister och till sist men inte minst nybörjaren. <br /><br />Du har ju också rätt i att de flesta olyckor sker p.g.a. trötthet, jag skulle vilja sträcka på det och att den ovane cyklisten har en övertro på sig själv och trampar på i god fart redan från början för att efter 10-15 mil "bonka" och sedan plåga sig igenom loppet, med följden att han/hon är en säkerhetsrisk genom att de ouppmärksamma, vinglar etc. <br /><br />Jag håller fullkomligt med dig att vi måste göra något för att minimera riskerna, Ringmurens CK och deras träningar som jag följer på avstånd är ett MYCKET bra exempel på detta.<br /><br />Ha en bra dag,<br /><br />Mvh<br />FritzFritzhttps://www.blogger.com/profile/16256915330740864679noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-67942085390389863492011-06-20T08:36:31.153+02:002011-06-20T08:36:31.153+02:00Det är tråkigt och tragiskt på alla sätt när olyck...Det är tråkigt och tragiskt på alla sätt när olyckor inträffar. Dessvärre tror jag nog att de flesta av olyckorna i VR inträffar maa trötthet, okoncentration och till och med maa "okunskap" (dvs ovana att cykla långt och i klunga). <br />Vem var det som skapade sub-grupperna? Var det VR organistionen eller skedde detta under "resans gång" per automatik - trots att VR inte är en tävling??<br /><br />Vari ligger ansvaret? Artikeln påstår att det i praktiken är ett (outtalat) delat ansvar mellan VR organisationen, som kan se till att man separerar sub-grupper och motionärer, samt att klubbarna utbildar cyklister. <br /><br />Personligen tror jag att det enklaste är att VR organisationen förändrar start processen så att alla SUB-grupper startar separat och vi alla andra motionärer därefter. <br /><br />Nåja, jag har inte alla svaren, men något måste göras. Olyckor kan dessvärre inte garanteras bort (oavsett SCF:s motionslicens eller ej), men på något sätt måste vi minimera riskerna.<br />/GeorgBianchistahttps://www.blogger.com/profile/03454214353419746052noreply@blogger.com