tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post2475495625388985406..comments2023-10-06T14:08:02.115+02:00Comments on Cykelbloggar: Trafiken bilister vs CyklisterCykelbloggarhttp://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-85157668721756781022011-09-20T14:49:04.253+02:002011-09-20T14:49:04.253+02:00Tack för era kommentarer, jag har nu gjort ett nyt...Tack för era kommentarer, jag har nu gjort ett nytt inlägg i samma ärende. <br />Till Kattis: Då jag tidigare även titulerade mig "ryttare" så vet jag just vad du menar, men även så har jag fått lära cyklister om hur en häst kan reagera om man kommer bakifrån på en cykel, hästen hör oss inte förrän vi passerar förbi, med följd att hästen oftast blir "skitskraj" och kan tyvärr både skada oss cyklister och ryttaren på hästen. Värst är det när man kommer med högprofilhjul som "sjunger" när man cyklar.<br /><br />Mvh<br />FritzCykelbloggarhttps://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-51630282942509831612011-09-20T14:24:06.976+02:002011-09-20T14:24:06.976+02:00Skrockade för mig själv när jag läste... har skriv...Skrockade för mig själv när jag läste... har skrivit precis detsamma men i egenskap av ryttare... Finns en del bilister, absolut inte majoriteten, men precis som du skrev; de som ändå syns mest, de kör om mig med mindre än en meter till godo, de möter mig utan att sakta ner, de respekterar inte mina tecken där jag ber dem sakta ner... osv osv... och när jag skrev en insändare i lokaltidningen kom det en hel del hätska hemska kommentarer som fick mig att inse att en del anser verkligen att bilisten är kund, vi andra ska helt enkelt hålla oss undan...Kattis Lafootnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-33012756934487370122011-09-20T09:45:38.328+02:002011-09-20T09:45:38.328+02:00alla cyklister är fordon och oskyddade trafikanter...alla cyklister är fordon och oskyddade trafikanter. 1.Ändra lagen för att förtydliga bil/cykel konflikten där cykelvägar korsa bilvägar. Man SKA stanna för gående alltid - varför inte för cyklister också?<br />2. ta bort SKA från den flummiga lagen om att använda cykelvägen där de finns. Ersätt med bör<br />3. information kampanj om cyklisternas rätt att använda vägarna även när det finns cykelväg<br />4. en lagtolkning likt det som finns i frankrike, spanien, Holland m.m. om ansvaret vid olyckor där oskyddade trafikanter är inblandade - där det är alltid bilistens ansvar att extra uppmarksam, anpassa sitt körstil och fart. Och att körkortet dras in på plats om man köra på nån. Folk skulle skärpa sig då minsann.<br />Vi kan inte har en del tjänstemän och politiker som säger 'cykla mera' och samtidigt gör det allt krångligare....<br />/LizAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-71448784655963400452011-09-19T21:54:38.378+02:002011-09-19T21:54:38.378+02:00De flesta behandlar cyklister väl tycker jag. I sy...De flesta behandlar cyklister väl tycker jag. I synnerhet yrkeschaufförer. Sen har vi alla haft näradödenupplevelser. I grunden handlar det om att bilister vill återställa den naturliga hackordningen i trafiken. Där är cyklisterna egentligen lägst. Men som oskyddad trafikant har vi övertag på vägen. Som snabbaste fordon på cykel/gångbanan är vi paria bland barn och hundrastare. Genom att tvinga in oss på cykel/gångbanan förpassas vi längst ned där vi får ta alla kompromisser på vår planhalva. Det i ett samhälle som behöver fler cyklister mer än någonsin, motsägelsefullt.Ravinhttps://www.blogger.com/profile/17416344321422778659noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-35673085080812635452011-09-19T14:21:20.373+02:002011-09-19T14:21:20.373+02:00Enligt mina upplevelser så är lastbilschaufförer d...Enligt mina upplevelser så är lastbilschaufförer de allra mest hänsyns tagande. Oftast så svänger de över halva vägbanan och lägger verkligen på mitten utav vägen.<br />Har på det stora hela inte haft många incidenter där jag verkligen varit rädd i trafiken på en cykel.<br />Men det kanske är en annan trafikrytm och ett annat klimat i Småland gentemot större städer.oskarnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-19963301289715244662011-09-19T09:36:27.861+02:002011-09-19T09:36:27.861+02:00Läste en sak som jag tyckte var bra i senaste tidn...Läste en sak som jag tyckte var bra i senaste tidningen från cykelfrämjandet "vi hindrar inte trafiken, vi är trafiken". För det är ju tyvärr individer som anser att enbart motorburna fordon med maxhastighet över 100km/h har på vägarna att göra. Samtidigt så vill ogärna barnvagnsmammor, rullatorpensionärer, hundägare och vardagscyklister att man susar fram på (undermåliga) cykelbanor i över 30km/h.<br /><br />Problemet är mycket attityd och förståelse. Skulle vara bra att få in "rätt tänk" redan i trafikskolan. För en bilist behöver använda blinkers samt följa regler även om medtrafikanten är en fotgängare eller cyklist, vilket inte alltid känns självklart i alla situationer.Christerhttp://wellnessfight.ninjus.netnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-57032651589739450962011-09-19T08:36:35.748+02:002011-09-19T08:36:35.748+02:00Vad som måste göras är att skilja på vardagscyklis...Vad som måste göras är att skilja på vardagscyklister och träningscyklister. Cykelklubbarna har ju jättesvårt att anordna tävlingar då Trafikverket har nedprioriterat frågan. Men jag tror att det behövs en attitydsförändring generellt i trafiken. Det är lika illa när du sitter i bilen, folk kör ju som galningar nuförtiden, i alla fall här i Stockholm. Det går mycket fortare och bilarna ligger en meter bakom i höga farter. Stopplikt och blinkers är det få som respekterar. Ut med fler poliser och bötfäll folk med dåligt beteende, strunta i att sätta upp kameror och fånga svennar som kör fem km för fort, de är inte problemet i trafiken.Rikardhttps://www.blogger.com/profile/13884373907553132443noreply@blogger.com