tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post5884354187643520940..comments2023-10-06T14:08:02.115+02:00Comments on Cykelbloggar: Vad tycker ni - Uppdaterad och korrektur utförd!Cykelbloggarhttp://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comBlogger22125tag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-20855488757240550662011-10-05T13:22:09.926+02:002011-10-05T13:22:09.926+02:00Rätt korkat. Ska man ha poliskontroller då för att...Rätt korkat. Ska man ha poliskontroller då för att kolla *lägsta* hastighet hos cyklisten? Typ: "Ajabaja, du cyklade bara 35 här, och du vet väl att du måste cykla minst 40 för att få cykla på vägen". Max hastighetsgräns på cykelbanan kan man väl ha, men det kommer att bli verkningslöst, polisen kommer aldrig att ställa upp fartkontroller på sådana ställen. Men jag välkomnar att bli av med alla giro-d-italia-wannabes som med hysterisk blick och nästa pers i sikte blåser förbi mig och andra normala cyklister utan att ta nån som helst hänsyn till andra.<br />Övrigt ställer jag upp på, men 1 och 2 är korkade, 3 och 4 är ok men borde redan vara lag?? 7 skiter jag i.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-53948641773312815952011-09-29T21:47:59.136+02:002011-09-29T21:47:59.136+02:00"Jag anser att alla vägar borde förses med cy..."Jag anser att alla vägar borde förses med cykelfältsmarkering för att få bilister att lämna en rimlig vingelmarginal."<br /><br />Det gjorde man ibland för ca. 25 år sedan, men sedan dess har det handlat om att få bort cyklister från vägar - något som "cykel-förespråkande" politiker/lobbyister hjälper till med genom att argumentera för fler cykelbanor. Egentligen tror jag att det hade varit bäst för alla cyklister om befintliga cykelbanor helt togs bort! Dvs. om man verkligen vill cyklister väl. /eyelessAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-20322026788861929122011-09-29T21:18:09.984+02:002011-09-29T21:18:09.984+02:00Kom ihåg att skicka till Ekot (ekot@sr.se) och TT ...Kom ihåg att skicka till Ekot (ekot@sr.se) och TT (redaktionen@tt.se) också!Saranoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-29362778343813855212011-09-29T18:34:06.153+02:002011-09-29T18:34:06.153+02:00Jag anser att alla vägar borde förses med cykelfäl...Jag anser att alla vägar borde förses med cykelfältsmarkering för att få bilister att lämna en rimlig vingelmarginal.göran johanssonhttps://www.blogger.com/profile/04656338075577034849noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-59486505956870680612011-09-29T16:10:53.659+02:002011-09-29T16:10:53.659+02:00Hade inte regeringen ett mål att dubbla cykelpendl...Hade inte regeringen ett mål att dubbla cykelpendlandet inom en viss tid såg jag på nyheterna? Kanske kan vara bra att få med något om det. Att det krävs att cyklister "prioriters" i trafiken. Inte som det är nu med olika regler för olika korsningar. Väjningsplikt för bilar vid vissa korsningar andra inte, beroende på var trekanterna sitter i gatan...<br /><br />Ju fler som cyklar desto lättare är det att få till förändringar!<br /><br />Bra initiativ!<br /><br />/JoakimAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-18477650322111261902011-09-29T15:12:26.258+02:002011-09-29T15:12:26.258+02:00"I dessa länder är emellertid bemötandet från..."I dessa länder är emellertid bemötandet från bilister och övriga trafikanter respekt- och hänsynsfullt" -- ett "mer" bör nog inkluderas där då jag vet att cyklister i Italien och Frankrike annars skulle bli lite irriterade ... . Sedan tycker jag man bör påpeka att majoriteten av bilister visar hänsyn i trafik, men att andelen som inte gör det ökar och att vissa blir allt mer aggressiva. (Bra att få fram att hänsynslöshet fortfarande inte är en norm.)<br /><br />Ett stort problem är att många bilister inte kan trafikregler och därför tror att det exempelvis är olagligt att cykla i buss-fil eller att man inte får ligga till höger i fil nummer 1 på två-filig väg.<br /><br />Ett av de största problemen jag upplever idag är att vägverk och myndigheter arbetar intensivt för att skapa MER konflikter i trafiken. De gör detta genom att smala av vägar i stadstrafik och anlägga höga trottoarkanter intill som gör det farligt att cykla på vägbanan. Ofta förstör de framkomligheten på vägarna för bilisterna genom att anlägga en dålig cykel/gång-bana intill och som får till följd att vägbanan inte är bredare än bilarna, vilket gör att vägbanan slits snabbare ned i hjulspår och att manöverutrymme saknas (helst om man är dum nog att använda en stads-jeep i staden). Man använder sämre asfalt än tidigare och i möjligaste mån gör man allt vägunderhåll betydligt mer kostsamt än det tidigare varit (alt. struntar man i underhåll).<br /><br />Detta gör livet sämre för bilisterna och i förlängningen även cyklisterna. Man skapar också utfarter som korsar anlagda cykelbanor där bilister måste köra fram för att se trafiken på vägbanan innan de kör ut.<br /><br />Det är inte att undra på att bilister blir allt mer trötta på cyklister givet hur myndigheter/vägverk och de "politiker" som säger sig tala för oss cyklister agerar.<br /><br />Generellt sätt är det farligare att cykla snabbt på cykelbana än på väg och jag har varit nära att krocka med bil på cykelbana fler ggr än på väg. Cykelbana är i vissa fall dock lämpligt för yngre och äldre människor som håller en låg hastighet och där man inte har så många farliga utfarter.eyelesshttps://www.blogger.com/profile/01557734246327747908noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-72068351965931856412011-09-29T11:41:06.903+02:002011-09-29T11:41:06.903+02:00Jag håller med till fullo och tycker det är konsti...Jag håller med till fullo och tycker det är konstigt att sportutövning generellt på vägarna är ngt som flertalet bilister som ej utövar sport själva, ser som ngt som skall bort. På cykel, rullskidor och Inlines har man mer än en gång fått ta sig utanför vägrenen då folk styr rakt emot, även om vägbanan från andra hållet är tom. T.o.m en av mina bästa kompisar har som en sport att tuta på och skrämma cyklister även om plats finns och inget möte i antågande.David Strandhnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-65970499786337405912011-09-27T05:38:40.507+02:002011-09-27T05:38:40.507+02:00Tack än en gång för ert engagemang!
Fuzzie; Jodå ...Tack än en gång för ert engagemang!<br /><br />Fuzzie; Jodå jag såg rapport och jag tänkte precis som du att den där mannen skall också ha ett brev. =)<br /><br />Liz: Precis min mening också, och självklart skall vi ha en dialog ang. detta. Jag kommer att presentera varje svar här på cykelbloggar så att alla får ta del av vad som händer.<br />Håller med dig ang. mail, jag tänker faktisk skicka allt på det gamla hederliga sättet d.v.s. "snigelpost" =) DÅ vet man att det diarieförs och de kan inte "smita" undan =)<br /><br />Ha en bra dag,<br />FritzCykelbloggarhttps://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-25249837207278582262011-09-26T10:41:49.053+02:002011-09-26T10:41:49.053+02:00punkt 2. Jag tror att cykelvägar är dimensionerad ...punkt 2. Jag tror att cykelvägar är dimensionerad för 15km/timmen och att följande formuleringen är bättre: Vill/kan man cykla snabbare än så BÖR man överväga att använda bilvägen istället - särskilt om cyklevägen i frågan används av många långsammare cyklister och gående.<br /><br />Syftet med brev borde vara en dialog som leda till snabba förbättringar och nödvändiga ändringar i lag och dess tolkning. Själv skulle jag skickar även papersversioner till nyckelpersoner så att dessa blir diarieförde vilket inte är nödvändigtvis fallet med epost som filtreras som spam ibland.<br />Bra jobbat Fritz!<br />/LizAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-58177339586186072472011-09-26T10:05:04.964+02:002011-09-26T10:05:04.964+02:00Åhnej, jag gjorde fel! Det är inte Kenneth Johanss...Åhnej, jag gjorde fel! Det är inte Kenneth Johansson som håller i utredningen utan KENT Johansson, tydligen bosatt på öland.<br /><br />Du kan alltså stryka Kenneth ur listan medans jag försöker hitta Kents epostadress.<br /><br />(förbaskade telefon, fick skriva om inlägget pga av fel ordval av ordlistan)patrick johanssonhttps://www.blogger.com/profile/03783733159718813156noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-10981933412982675222011-09-26T09:38:12.162+02:002011-09-26T09:38:12.162+02:00Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.patrick johanssonhttps://www.blogger.com/profile/03783733159718813156noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-39108457411832231842011-09-25T20:38:49.958+02:002011-09-25T20:38:49.958+02:00hej! Roligt initiativ! Vet inte om någon såg rappo...hej! Roligt initiativ! Vet inte om någon såg rapport idag (25/9) men det pratades om Örebro's "cykelmotorvägar". Satt att utreda hur man ska fördubbla antalet cyklister i Sverige är Kent Johansson (C). <br /><br />Han tyckte detta kunde vara en god idé för att ta tillvara cykelns fördelar. (Inslaget: http://playrapport.se/#/video/2544671)<br /><br />Kanske bör han inkluderas i epostlistan? (Hans epost-adress finns på hans sida på riksdagens hemsida: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=1111&iid=0327857385513)<br /><br />Jag skrev inte ut epost-adressen för att undvika spam till honom. <br /><br />Tack igen, Fritz!patrick johanssonhttps://www.blogger.com/profile/03783733159718813156noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-14625018997966254022011-09-24T10:31:16.166+02:002011-09-24T10:31:16.166+02:00Senaste veckan har det inträffat flera dödsolyckor...Senaste veckan har det inträffat flera dödsolyckor med cyklister som offer, bl a en högersvängande lastbil. Cyklisten blev klämd och överkörd. Idag svängde en polisbil och cyklisten brakar in i sidan och dör. Vid rapporteringen i media är man väldigt noga med att poängtera att motorfordonsförarna inte är misstänkta för något brott!<br />Vill du ha ihjäl någo, passa på när de är ute och cyklar...H-Pnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-21726487196208862972011-09-23T12:36:47.493+02:002011-09-23T12:36:47.493+02:00Tack för all respons, ni har rätt jag har nu bytt ...Tack för all respons, ni har rätt jag har nu bytt ut "rötägg" mot personer. Jag skall även lägga till SKL i listan <br /><br />Mvh<br />FritzCykelbloggarhttps://www.blogger.com/profile/16679649126273349937noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-38399596021306600192011-09-23T11:18:20.983+02:002011-09-23T11:18:20.983+02:00Ser jättebra ut Fritz, jag skriver under på allt m...Ser jättebra ut Fritz, jag skriver under på allt men håller med om att ord som rötägg bara slår tillbaka . <br /><br />Mvh RikardRikardhttps://www.blogger.com/profile/13884373907553132443noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-92150419389454520352011-09-23T10:53:57.403+02:002011-09-23T10:53:57.403+02:00Sätt upp SKL (Sverige kommuner och Lansting) på sä...Sätt upp SKL (Sverige kommuner och Lansting) på sändlistan också.Johannes Mhttps://www.blogger.com/profile/08310407579755036752noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-3769772797985923522011-09-23T09:21:34.594+02:002011-09-23T09:21:34.594+02:00Bra initiativ.
Ord som rötägg kanske kan ändras t...Bra initiativ.<br /><br />Ord som rötägg kanske kan ändras till personer.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-46644213200641185702011-09-22T20:32:57.538+02:002011-09-22T20:32:57.538+02:00Bra initiativ och argument!
Jobbar själv på Trafik...Bra initiativ och argument!<br />Jobbar själv på Trafikverket (dock ej med vägar) och vet hur bilistinriktade vi är i grunden, trots alla stora ambitioner om den goda resan, miljön och så vidare. Racercyklister verkar däremot vara något som just landsatts med ett UFO...<br /><br />Korrekturläs och skicka in, jag skriver också på!H-Pnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-51995775337684191422011-09-22T19:43:41.781+02:002011-09-22T19:43:41.781+02:00Det ser jättebra ut! Skulle bara vilja lägga till ...Det ser jättebra ut! Skulle bara vilja lägga till ett "för" i sista delen - Med andra ord så är vi en grupp....... bör se över hur det ser ut för och åtminstone tillsätta en utredning som tar fram fakta och lägger fram realistiska förslag till förändringar.<br /><br />(Eller "hur verkligheten ser ut för...")<br /><br />Bra initiativ!Bittehttps://www.blogger.com/profile/09766908797214319858noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-79217800742597147452011-09-22T19:12:19.078+02:002011-09-22T19:12:19.078+02:00Problemet i Sverige är just bilens status. Om man ...Problemet i Sverige är just bilens status. Om man försöker t ex i sin hemkommun påtala problem med för höga hastigheter hos bilisterna, för litet hänsyn från bilisternas sidag gentemot cyklister, ryttare, barn så får man många hätska kommentarer mot sig just för att bilisten anser sig stå över alla andra som rör sig ute på våra vägar.Läser man t ex informationen på Trafikverket så slås i varje jag just av hur allt handlar om bilistens centrala position i samhället. I stället borde lagar, förordningar, våra myndigheters texter, våra kommuners hemsidor, osv, handla om hur vi ALLA ska kunna samsas och samleva i vårt samhälle, hur vi alla ska visa varandra hänsyn! Och självklart är ju då att bilisten verkligen alltid är skyldig att visa ALLA övriga i trafiken hänsyn; traktorer, ryttare, cyklister, gående, barn, osv.Nu skriver ni mycket ur storstadsperspektiv. Jag som bor i en liten kommun; Höganäs, känner tydligt hur "viktig" alla anser att bilen är. Jag anser att det är alldeles för höga hastigheter, dels att många kör för fort (skånes dj-la raka vägar inbjuder till vansinnig fortkörning) samt att vägarnas hastighetsbegränsning är för höga, finns hur många 70-vägar som heslt med utgångar direkt från trädgårdar, hästgårdar, även genom mindra samhällen, med kurvor, osv och för en cyklist, gående eller ryttare är det livsfarligt att rida, gå eller cykla längs en sådan 70-väg utan väggren och vansinniga bilister som dessutom då kör alldeles för fort... Som sagt i Sverige har bilen för hög status och samhället utgår från bilistens behov och perspektiv...Kattis Lafootnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-51976543505249102582011-09-22T13:50:14.655+02:002011-09-22T13:50:14.655+02:00Jag skriver under!Jag skriver under!Bianchistahttps://www.blogger.com/profile/13799030344389863808noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7211592680959751919.post-34051624218219971322011-09-22T13:40:42.443+02:002011-09-22T13:40:42.443+02:00Saknar fortfarande cykelfrämjandet. De har redan s...Saknar fortfarande cykelfrämjandet. De har redan startat en dialog med motormännen och ditt brev skulle kunna vara en hjälp för dem att ta diskussionen vidare.Christerhttp://wellnessfight.ninjus.netnoreply@blogger.com