Ja, vad kan nu detta betyda? Det är så att jag har varit i kontakt med flera småbutiker som handlar med cykel, och visst är det härligt att komma in i en välsortimerad cykelbutik där den/de som arbetar där brinner för sin butik och cykel, dock har de det svårt att möta sig i konkurensen som Internet och stormarknader erbjuder.
Vems fel är då detta? Om jag får säga min mening så är det främst grossisternas fel, de ger mer rabbat åt de som säljer mer, och visst det låter ju inte allt för orimligt vid första anblicken, men det slår grymt fel mot den lilla butiken som aldrig kan nå dessa volymer och har den ekonomiska styrkan att kunna erbjuda hojjar till inköpspris. Vi tar ett exempel utan att nämna namn och stad. Det etablerar sig en stor cykelbutik på orten (kedja) de erbjuder shoppinghojjar till grymt låga priser, ungefär inköpspriset, den lilla butiken som gjorde sin beställning 7-8 månader innan (japp det fungerar så) på sina shoppinghojjar håller på och försöker sälja dessa till ordnarie pris, vad händer? Den lilla butiken står med ett lager av hojjar som den inte blir av med. På råga av allt fick den stora kedjan ännu mera rabatt på dessa shoppinghojjar bara för att de startar samt att de gjorde en stor beställning på en gång. Kontentan för det hela, den lilla butiken låser kapital i hojjar den inte blir av med, och det egentliga alternativen som finns kvar är att rea ut dem, med följd att den lilla butiken inte gör någon vinst och får det svårt att klara sin fortsatta verksamhet.
Nästa sak som är fel är vi konsumenter, vi går gärna in i dessa småbutiker och "tjötar" (d.v.s. få råd, tips, träffa andra cyklister... man skulle kort och gott kunna säga en fritidshus för oss cyklister) lite för de, precis som vi, brinner för våra hojjar, men handlar vi? Oftast inte, men vi älskar att kolla på grejorna och sedan går vi hem och beställer det på nätet, eller så går vi till stormarknaden för cyklar och "dealar" till oss ett bättre pris, med orden "han och han säljer det här för si och så". Vem gynnar vi? Kommer det att finnas småbutiker i framtiden där vi kan träffa eldsjälar som verkligen vill ge oss bra service? Får vi likvärdig service hos stormarknaderna? I övermorgon har de glömt bort oss, om vi inte köper en hoj för 80 000 +. Men den lilla butiken glömmer oss inte, garanterat!
Butikerna funkar också som socialt forum där man träffar andra cyklister och skapar kontakter. Och, framför allt, det är dit man springer när det verkligen krisar och är bråttom. Då är det jäkligt (pardon the french) bra om de finns till hands. Man säger ibland att småbutikerna inte har allt och att det därför är bättre att beställa på nätet. Nätbutikerna har inte heller grejerna, men tar betalt i förskott av kunden och beställer i sin tur det de ska ha.... väntetiden blir i slutändan ofta lika lång, men nätbutikerna tjänar lite på att sitta på förskottsbetalningar och bra rabatter. Det kan en liten butik aldrig matcha. (om det inte är superdyra grejer då man brukar betala en liten handpenning). Tål att fundera på, hur många av er har lyckats få kontakt med en Nätbutik för att få redan olika saker, om prylen passar etc?
Vad kan vi göra? Påverka grossisterna kan vi konsumenter inte göra, vi når dem inte, men småbutikerna borde skapa en branschorganisation bara för att kunna påverka grossisterna, vi tar ett exempel till, en av de stora komponentfirmorna (grossist) leverar saker till alla, små som stora, ger rabatt till de som handlar mycket, över 1 mkr per år innebär 10% rabatt på inköpspriset, den lilla butiken kommer upp i kanske 100-300 000 kr per år = ingen rabatt, de får även när de beställer betala grossistens frakt. Men om de däremot beställer varorna från England (stor nätbutik) så är inköpspriset näst intill detsamma som den svenska grossistens pris + att beställer de för mer än 1100:- så slipper de frakten.. eh! Mitt förslag till de småbutikerna är att de (ett gäng) gick ihop tog kontakt med Engelska / Tyska etc butiker som erbjduer varor till grymt låga priser, köp in allt för ett år på en gång, deala till er ett bättre pris och vänta sedan på den svenska grossistens reaktion.
Vi konsumenter kan börja försöka handla "slitagedelar" om inte annat hos våra lokala småbutiker, även om de kostar kanske 50:- mer där så verkar vi i alla fall för butiken som vi gillar att den kanske får finnas kvar. Hur mycket spar vi på att köpa däck, slang, tub från nätet eller hos stormarknaden? Gynna dem så långt det bara går, jag är fullt medveten att för oss konsumenter är det ofta plånboken som styr och tacka F för det speciellt när vi kanske skall köpa en värstinghoj för ex antal kronor, där kan jag inte säga något, utom att jag har köpt alla mina hojjar (10 st) utom en i samma butik, men genom detta får jag också en grym rabatt av dem, och bättre service kan jag aldrig hitta. Men visst handlar jag på nätet, men oftast är det då saker som den svenska butiken eller leverantören inte kan få fram. Eller som en butik sa, om de skulle ta hem det jag ville ha så skulle de bli sittande med ett gäng grejor till då de inte kunde bara beställa en del utan var tvungen att ta hem minst 10. Då var rådet köp det själv. Sagt och gjort.
Jag själv utan att slå mig för bröstet handlar lokalt, jag åker till andra städer och jag handlar på nätet, E-bay är grymt om man vill ha saker som utgått i sortimentet. Men för vår cykellyckas skull och framtid, börja gynna de små butikerna annars kommer vi inte kunna stå och "tjöta" med dem i framtiden.
Har ni några andra synpunkter på detta, skicka gärna kommentarer.
Hälsningar,
Fritz
Ps. Bilderna på butikerna har INGET med texten att göra
Vems fel är då detta? Om jag får säga min mening så är det främst grossisternas fel, de ger mer rabbat åt de som säljer mer, och visst det låter ju inte allt för orimligt vid första anblicken, men det slår grymt fel mot den lilla butiken som aldrig kan nå dessa volymer och har den ekonomiska styrkan att kunna erbjuda hojjar till inköpspris. Vi tar ett exempel utan att nämna namn och stad. Det etablerar sig en stor cykelbutik på orten (kedja) de erbjuder shoppinghojjar till grymt låga priser, ungefär inköpspriset, den lilla butiken som gjorde sin beställning 7-8 månader innan (japp det fungerar så) på sina shoppinghojjar håller på och försöker sälja dessa till ordnarie pris, vad händer? Den lilla butiken står med ett lager av hojjar som den inte blir av med. På råga av allt fick den stora kedjan ännu mera rabatt på dessa shoppinghojjar bara för att de startar samt att de gjorde en stor beställning på en gång. Kontentan för det hela, den lilla butiken låser kapital i hojjar den inte blir av med, och det egentliga alternativen som finns kvar är att rea ut dem, med följd att den lilla butiken inte gör någon vinst och får det svårt att klara sin fortsatta verksamhet.
Nästa sak som är fel är vi konsumenter, vi går gärna in i dessa småbutiker och "tjötar" (d.v.s. få råd, tips, träffa andra cyklister... man skulle kort och gott kunna säga en fritidshus för oss cyklister) lite för de, precis som vi, brinner för våra hojjar, men handlar vi? Oftast inte, men vi älskar att kolla på grejorna och sedan går vi hem och beställer det på nätet, eller så går vi till stormarknaden för cyklar och "dealar" till oss ett bättre pris, med orden "han och han säljer det här för si och så". Vem gynnar vi? Kommer det att finnas småbutiker i framtiden där vi kan träffa eldsjälar som verkligen vill ge oss bra service? Får vi likvärdig service hos stormarknaderna? I övermorgon har de glömt bort oss, om vi inte köper en hoj för 80 000 +. Men den lilla butiken glömmer oss inte, garanterat!
Butikerna funkar också som socialt forum där man träffar andra cyklister och skapar kontakter. Och, framför allt, det är dit man springer när det verkligen krisar och är bråttom. Då är det jäkligt (pardon the french) bra om de finns till hands. Man säger ibland att småbutikerna inte har allt och att det därför är bättre att beställa på nätet. Nätbutikerna har inte heller grejerna, men tar betalt i förskott av kunden och beställer i sin tur det de ska ha.... väntetiden blir i slutändan ofta lika lång, men nätbutikerna tjänar lite på att sitta på förskottsbetalningar och bra rabatter. Det kan en liten butik aldrig matcha. (om det inte är superdyra grejer då man brukar betala en liten handpenning). Tål att fundera på, hur många av er har lyckats få kontakt med en Nätbutik för att få redan olika saker, om prylen passar etc?
Vad kan vi göra? Påverka grossisterna kan vi konsumenter inte göra, vi når dem inte, men småbutikerna borde skapa en branschorganisation bara för att kunna påverka grossisterna, vi tar ett exempel till, en av de stora komponentfirmorna (grossist) leverar saker till alla, små som stora, ger rabatt till de som handlar mycket, över 1 mkr per år innebär 10% rabatt på inköpspriset, den lilla butiken kommer upp i kanske 100-300 000 kr per år = ingen rabatt, de får även när de beställer betala grossistens frakt. Men om de däremot beställer varorna från England (stor nätbutik) så är inköpspriset näst intill detsamma som den svenska grossistens pris + att beställer de för mer än 1100:- så slipper de frakten.. eh! Mitt förslag till de småbutikerna är att de (ett gäng) gick ihop tog kontakt med Engelska / Tyska etc butiker som erbjduer varor till grymt låga priser, köp in allt för ett år på en gång, deala till er ett bättre pris och vänta sedan på den svenska grossistens reaktion.
Vi konsumenter kan börja försöka handla "slitagedelar" om inte annat hos våra lokala småbutiker, även om de kostar kanske 50:- mer där så verkar vi i alla fall för butiken som vi gillar att den kanske får finnas kvar. Hur mycket spar vi på att köpa däck, slang, tub från nätet eller hos stormarknaden? Gynna dem så långt det bara går, jag är fullt medveten att för oss konsumenter är det ofta plånboken som styr och tacka F för det speciellt när vi kanske skall köpa en värstinghoj för ex antal kronor, där kan jag inte säga något, utom att jag har köpt alla mina hojjar (10 st) utom en i samma butik, men genom detta får jag också en grym rabatt av dem, och bättre service kan jag aldrig hitta. Men visst handlar jag på nätet, men oftast är det då saker som den svenska butiken eller leverantören inte kan få fram. Eller som en butik sa, om de skulle ta hem det jag ville ha så skulle de bli sittande med ett gäng grejor till då de inte kunde bara beställa en del utan var tvungen att ta hem minst 10. Då var rådet köp det själv. Sagt och gjort.
Jag själv utan att slå mig för bröstet handlar lokalt, jag åker till andra städer och jag handlar på nätet, E-bay är grymt om man vill ha saker som utgått i sortimentet. Men för vår cykellyckas skull och framtid, börja gynna de små butikerna annars kommer vi inte kunna stå och "tjöta" med dem i framtiden.
Har ni några andra synpunkter på detta, skicka gärna kommentarer.
Hälsningar,
Fritz
Ps. Bilderna på butikerna har INGET med texten att göra
11 kommentarer:
En fördel som börjar komma nu är ju att danska och norska grossister kommer in och konkurrerar med de svenska, ger de svenska grossisterna lite att tänka på plus att de måste börja jobba på att få kunder (butiker) som handlar och inte ta det för givet.
Jag är en sådan som gärna pratar en stund på den fina butiken här i närheten, antingen med ägaren eller någon kund jag känner. Trevligt. Men handlar en del där med, ibland bättre pris än både tyskar och engelsmän och bra mycket kortare leveranstid och bättre mekkunskap.
Jag kunde inte sagt det bättre själv... Om vi vill ha hjälp, tjöt och service i framtiden få vi hjälpas åt så att småbutikerna kan fortsätta leva.
Det blir allt svårare att vara "lokal" när de lokala är knutna till grossisterna så att de inte tar hem annat än vissa grejor. Vill du ha en udda grej, så är "lokalt" kanske lika med Göteborg.
Själv är jag diverseköpare och handlar således både här och där också inom staden.
Jonas, det låter bra att danskarna kommer, hur konstigt låter inte det? För 300/400 år sedan hade det inneburit mönstring av armén och kungen ut i spetsen för att möta dem :-) All konkurrans är bra och får de svenska grossisterna veta att det är inte självklart att välja dem så ... attans för dem.
Åsa, absolut, alla måste vi hjälpa till på vårt sätt.
Sven-Erik: ja man kan inte kräva att alal butiker skall ha allt hemma, det har inte de flesta stormarknader heller. Som jag beskrev i min text så sa tom "min" butik att jag skulle köpa den "udda" grejen på nätet annars skulle de bli sittande med ett gäng och inte bli av med dem.
Dock bör ju en cykelbutik ha de vanligaste grupperna hemma, upp till Ultegra/Centaur, kanske inte allt men iaf det som oftast slits eller går sönder. Man kan ju itne kräva att de köper in Shimano Di2 eller Campa Super Record bara för att vi cykelnördar skall få stå och dreggla =)
Mer tankar och förslag??
Jag har både en "lokal" firma som är lika lika billig som på nätet och en "nät" firma som alltid svara på frågor om både ditten och datten.
Med andra ord så utesluter inte det ena det andra... :)
Intressant!
Jag tror det är viktigt att såväl de små butikerna med hemma hos-känslan och de riktiga entusiasterna finns, samtidigt som de större butikerna som riktar sig till den stora massan också existerar. Allt detta parallellt med webben som konkurrerar.
Jag tror det handlar om att hitta en gyllene medelväg.
För min egen del handlar jag inte alla mina prylar på endast ett ställa, utan 5-6 olika ställen lite beroende på vilket som passar bäst för tillfället. På så sätt sprider man ut sina inköp något och gagnar alla butiker, oavsett storlek.
Martin, det är lite så jag också gör. Jag tycker även det är skoj att göra en lite dagsutflykt enbart för att besöka en rekommenderad cykelbutik. Brukar alltid bli något i en påse med sig hem. Dock vid ett tillfälle var jag till en butik, modell kedja och större, och sablar vad besviken jag blev. De hade inte ens styrlinda och betecknar sig som cykelbutik... morr!
Jag skall väl korrigera min text lite, det finns ju "kedjor" som är av franchisetyp där killen/tjejen bakom är en eldsjäl, men satsar lite extra för att få gratis reklam av kedjans namn och en viss trygghet och kanske bättre pris genom centralinköp. Dock binder dessa personer upp sig då dessa kedjor oftast har ett klart koncept och ger inte mycket tillåtelse till att kunna "svänga ut svängarna".
Detta inlägg har lite koppling till att jag vill presentera små lokala cykelbutiker som inte har pengar till reklam eller annan form av marknadsföring därför skapade jag inläggen med butikspresentationer, och jag hoppas kunna presentera fler butiker så småning om dock behöver jag hjälp då vissa butiker finns för långt borta. Någon som är intresserad?
Mvh
Fritz
Fenomenet du beskriver är inte unikt för cykelbranchen. Det gäller gräsklippare, motorsågar, reservdelar till bilar, byggvaror/järnaffärer, kläder, böcker, skivor osv.
Som konsument kan det kännas avigt, men efter ett tag blir personalen på stormarknaden ganska duktig och man hittar web-shopar som är bra att ha att göra med.
Traditionella handlare tror jag måste jobba för att hitta sin nisch. I området där jag bor (Linköping - Motala) så har åtminstone en butik i Motala lyckats med det. I Linköping är det tveksamt om någon gjort det ännu.
Jag håller absolut med. Ingen internet sida i världen kan ens komma i närheten av bra service i en butik av "levande" människor. Jag kommer absolut att fortsätta att stödja de lokala företagen (företaget) även om just våran favorit butik ligger i Solna ;)och kanske inte är den lokalaste för två Uppsala bor. Vi har absolut inget övrigt att önska utan är supernöjda med det så här hos oss har inte nätet mycket att hämta!!
Jättebra skrivet! Även om jag själv ibland kommer på mig med att tänka "höhö, här kan jag känna på prylarna, och sen köper billigt på nätet" så försöker jag att låta bli detta (mest för att det är småfult mot butiken). Visst, jag kanske spar några hundra (i bästa fall) kronor genom att handla på nätet, men då försvinner halva nöjet - och servicen. Sen finns det ju faktiskt "småbutiker" även på nätet, ett bra exempel är ju Pölder som säljer saker via nätet med samma engagemang och servince som en "småbutik". Summa summarum så försöker jag i största mån handla lokalt. Ett annat plus är att man får en anledning till att cykla! :)
Det är svårt att motivera att köpa slitdelar hos den lokala cykelbutiken, när prisskillnaden är så stor som den är. Köpte ett par "pirat" bromsbelägg till mina shimanobromsar hos den lokala butiken för 200 kr. När jag beställer från Rose, så kostar shimano originalbelägg 79kr. Jag sparar över 70kr när frakten är betalad (jag kan altså köpa en förpackning och betala frakt från Tyskland och ändå spara 70kr...)
Skicka en kommentar