torsdag 13 juni 2013

Intressant

Gårdagen var intressant, jag länkade mitt inlägg i några cykelklubbars FB-sidor, och det var en härlig debatt, även om den till största del var ensidig med röster som - Jag har gjort/gör mitt sista VR.!  Tittar man på Hisingen CK så har de tom gått ett steg längre, de har som klubb tagit ställning, och lagt ut på sin hemsida att nästa år kommer inte de att ordna några grupper för sina medlemma. Motiveringen är just att det blivit för dyrt.

Slutsålt / Alternativ
Jag har också hört röster att VR blir nog slutsålt ändå, ja kanske. Men OM, bara OM alla cykelklubbar skulle kunna enas om att INTE förboka, och tom kanske uppmana sina medlemmar att titta på alternativ istället - Mälaren Runt, Siljan Runt, Storsjön Runt, Vänern Runt (ja dyrt kanske, men det är ju 3 dagar) Laholms 6 Dagars etc. Så kanske det inte tar slut när de väl börjar sälja startbevisen. Om detta skulle ske så blir det en hård press på VR och jag är tämligen övertygad om att VR skulle snabbt börja titta på alternativen för att få tillbaka cykelklubbarna.
Även om jag har hört röster mot snabbgrupperna, så har jag många gånger läst mycket positivt om dem också, som någon har skrivit - "Det är ju supercoolt när de kommer svischande förbi"

Påminna
Jag kommer att påminna er under sommaren och hösten så att n inte glömmer bort att stå emot när de väl släpper startbevisen. Stort tack för allt beröm jag fått för att jag sätter ljus på den här frågan.

Nu till något annat
Har de sista veckorna haft problem med att hitta däck till mina hjul, jag köpte (Tack Flavio) ett däck genom en kompis strax innan jag drog till Estland, när jag väl är där och limmar det på fredagen så SJÄLVKLART läcker det ut luft vid ventilen... arghhh! Tartu Rattalli fick genomföras med att stanna vid varje depå och pumpa däck, 10 bar minskade till  4 bar på 30 km. Kul? NOT!
Men varför köpte du inte tidigare kan man ju fråga? Ja jag bor ju granne med Sveriges 4:e största stad (Uppsala), med en attans massa cyklister och cykelbutiker, tror ni någon av dem lagerför Vittoria? Nä, endast en butik som säljer detta och de hade bara ett hemma som jag tidigare hade köpt.
Pratade seden med en kompis som har en cykelbutik i just Uppsala, han berättade då att just igår hade det kommit in en kille och ville köpa en kedjeavdragare  och bromsbelägg för just Campagnolo, killen var lite desperat då han sprungit Uppsala runt och INGEN hade det på hyllorna. Lite senare hade det kommit in ytterligare en kille med ett liknande problem, fast denna gång trots letande i butiker var det ingen som hade en kassett 12-25 för Shimano.

Konstigt med ändå inte!
Att butikerna inte hade grejorna för Campa är inte konstigt, det har blivit exklusivt med att hitta butiker med det sortimentet. Hjelgrens Sport i Rotebro kan ha lite hemma samt Runneviks Cykel i Uppsala brukar ha lite jsut för Campa, ja och sedan Cykel City förstås (Där jag köpte mitt läckande vittoriadäck =( ) Finns det fler? Nä resterande har på sin höjd tyska däck (mainstream -   vill inte ha skräpet) och sedan om man har tur så kan man hitta Shimanogrejor, SRam? Uj ja i Uppsala är det väl bara Teamsportia + Runneviks Cykel som har lite, eller?
Men varför är det så här? Ja skräpenkelt, Internet! Butikerna vill inte ha grejor på hyllorna när alla handlar på Internet, jag gör det du gör det.. Dock försöker jag köpa lite av butikerna också och om utvecklingen fortsätter så tror jag att det kommer att bli ännu svårare att hitta grejer. Jag har ju nu i över en vecka fått min lokala sportbutik ta hem Vittoria (från Shimano) tror ni det gått? Antingen så har de inte beställt, eller så vill inte Shimano sälja.. något fel är det.. jag har nu gett Runneviks Cykel uppdraget att ta hem ett Vittoriadäck =)

Hur gör du?

Ha en bra dag,

Fritz

Inga kommentarer: