Michael Olsson |
Läste på Eurosport att han har haft kontakt med allt från Continentallag upp till Worldtour lag utan något resultat, än så länge. Jag har mailat hans namn till några lag som jag har haft lite kontakt, men även där utan resultat, de har tackat för namnet etc men inget mer.
Ok att Europa har problem rent ekonomiskt och genom detta så innebär det att många sporter har problem att skaffa sponsorer, och då cykel genomlevt andra problem så är inte cykel sponsorerna det första de lägger pengar på. Lite synd då de uppenbart inte ser värdet i att synas. Kommer ihåg TEam Barloworld som sponsrade ett lag i lite mer än 5 år, innan de gick in som sponsorer visst ungefär 15-20% av tillfrågade vad Barloworld var för sorts företag, det sista året som sponsorer visste 80% av tillfrågade vad detta bolag sysslade med. Viss skillnad eller hur?
En variant på Androni Giocattoli:s logo, nu på min arm. |
Svenska multinationella företag borde också se denna möjlighet, speciellt för att få internationell uppmärksamhet genom att gå in som sponsorer för ett cykellag. Först för att cykel växer snabbt i Sverige (motionsklassen), och vi svenskar är ju lätta att ta till oss lag som har någon svensk anknytning må det än vara. Skapa sig ett namn på den internationella marknaden, värdet att synas i en spurt och genom detta synas i de flesta större dagstidningarna är värt hur mycket som helst. Ta HTC, hur mycket tjänade de inte på att Cavendish spurtade in gång på gång och gör målgest som att han pratade i telefon. Ja kan ju ta upp hur många exempel som helst.
Jag skulle gärna se Michael Olsson i en sådan satsning + ett gäng till Svenska åkare, skulle vara hur kul som helst.
Vad tycker ni?
Ha en bra dag,
Hälsningar
Fritz
Ps. Det här är för övrigt inlägg nr 800... Ds
2 kommentarer:
Kan bara instämma (i vanlig ordning ;-) ) resurserna finns för ett Svenskt Team, så även pengarna. Frågan är om dessa multinationella företag ens "vet om" att cykling är ett bra sätt att få PR för sitt företag internationellt. Kanske mer info till dessa företag/koncerner skulle vara på sin plats?
// JoFo
Hallå JoFo =)
Nej jag tror inte de svenska företagen är medvetna om vilken dragsninskraft cykel har ute på kontinenten, därav att skidor, hockey och fotboll nyer de största sponsorpengarna, men hur mycket syns de då kan man fråga sig? Någon som sett någon vidare reklam på några av de sporterna?
De gånger svenska skidåkare, hockey och fotbollsspelare syns internationellt är när de representerar Sverige och då är det minimalt med reklam, men ett svenskt cykellag skulle ge dem grym reklam under "primetime" ute i Europa.
De har mycket att lära de där PR människorna =)
Med vänlig hälsning
Fritz
Skicka en kommentar