Visar inlägg med etikett avgifter. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett avgifter. Visa alla inlägg

torsdag 27 oktober 2011

Mäh!




Läser på olika forum och fejjan att SCF har tänkt till, de vill öka antalet medlemmer ... vilket har varit målet ett antal år får jag hoppas! Ett av sätten de väljer att föra för att få fler cyklister till sporten är genom att höja licensavgifterna till 700:- per år. Fast Du får ju faktiskt ett fysiskt licenskort den här gången... euhm!

Jag vet att SCF har haft en konsult/anställd som sett över hur de skall göra sporten större. De börjar ju i fel ända. Vad de gör nu är att skrämma bort ytterligare från sporten, för då jag "började om" inom cykel så betalade jag in licensen "bara för att" då var det inga större summor och även om jag inte tävlade detta år så stödde jag ju sporten. Hade även licens nästföljande år, sedan höjde SCF licensavgiften till 600:- (2 år sedan) då struntade jag att lösa någon licens, körde ju ändå bara motionslopp. Till i år så införde ju SCF motionslicens (för vissa lopp) körde jag några av dessa, nope valde lopp som klarade sig ifrån detta.
Så inför 2012 så väljer de att än en gång höja priset, utan att cyklisterna egentligen får tillbaka någonting. Istället har det skett stora försämringar speciellt för veterancyklister, är det någon som har lagt något krut på veterancupen? Inte vad jag har hört, åren innan så var det i alla fall lite prestige i denna cup. I år så körs ju en seniorcup, men där har man inget att hämta, inte för att man har det i veterancupen heller, men där finns det iaf några som är "lika bra" som en annan att man har sällskap på rundan.

Vad göra? Ja jag har skrivit några gånger om vad de bör göra, men istället så väljer styrelsen att bara se till vad de får in i licenspengar. Undrar om de står i propoption till hur många fler som cyklar. Skulle inte tro det. Ja detta innebär ju att man struntar i licens för nästa år också, och jag är nästan beredd att tro att ett gäng till kommer att följa efter en där.

Jag vet att jämförelsevis så är cykel en billig sport om man jämför vad det kostar att spela golf, ishockey, ridning etc. Nu tittar jag iofs bara på licens och medlemskap, dock börjar nu cykel komma i kapp. Jag vet också att många använder argumenten "har man råd att köpa cykel för xxxxx tusen kronor så skall man väl kunna betala xxx i licensavgift också".. absolut OM man fick tillbaka något, för även om jag köper cykel för xxxxx tusen kronor så har jag oavsett cykeln kvar vid årets slut. Där har vi den stora skillnaden. Så enligt mig så spar jag 700:- som är 2 tredjedelar för en resa (inte logi) till Italien, där jag kan cykla och ha skoj.

Som någon skrev på ett forum: Gör om SCF och gör rätt!

Hälsningar,
Fritz

söndag 6 juni 2010

Har de blivit alldeles tokiga?

Har noterat och hört från många cyklister som pratat om olika motionslopp de tänker köra, men vana trogen så efteranmäler de flesta sig, för med handen på hjärtat är de flesta motionärer solskencyklister, och vem vill köra i hällande regn?

Det första stora exemplet var Roslagsvåren arrangerat av Fredrikhofs IF CK, de ville ha
För korta banan 220:- Mellanbanan 450:- och för den långa turen 550:- . Nu kan jag försvara Hofvet lite då de har en grym organisation runt sina motionslopp (Roslagsvår och höst), samt att man får i alla fall fika o korv efter man kommit in i mål oavsettt längd.

Nästa exempel, och fy säger jag bara, Siljan Runt! Färdväg Siljan och Orsasjön: 550 kr Färdväg Siljan: 530 kr Färdväg Orsasjön: 500 kr kostade det att genomföra deras olika banor, på detta fick du inte ens en kopp kaffe när du kom i mål, pratade med en som genomförde loppet igår, tog bl.a. banrekord på långa bana (Grattis) men han var grymt irriterad av att utöver den hutlösa anmälningsavgiften så fick de inte ens en kopp kaffe efter utfört lopp. Skall tilläggas att betalade du ytterliga 70:- så fick du mat efter loppet. Snålt är det enda jag kan säga!

Nu kan man ju fråga sig varför arrangörer gör på det här sättet, för en sak är säker, de skrämmer bort många som ev. skulle kunna tänka sig att köra loppen om det var lite mer humanare priser på starterna.

Att skylla på organisatoriska spörsmål, tar jag med en klackspark. Detta då jag själv är med och arrangarer motionslopp och det enda (nästan) som behövs är att föra in namn, klubb etc på en lista och ge ut en nummerlapp, och voila så har klubben fått in ytterligare en summa till klubbens kassa och aktiviteter. För det är ju mycket av varför klubbar kör motionslopp. Dessa betalar och ser till att klubben fortfarande kan satsa och utöva den sport som vi alla älskar.

Nu på olika forum och bloggar så snackas och det och skrivs det mycket hur vi skall få fler att ansluta sig till vår underbara sport, men Hofvet (är medlem där oxå, måste nog gå på nästa årsmöte)och Siljan runt (Sollerö IF) kan jag idag inte ge "dagens ros" för att de främjar cykelsporten, de skrämmer i mina ögon bort många som skulle ha velat köra dessa lopp med dessa hutlösa startavgifter. Jag vet många som skippade att åka till respektive lopp just p.g.a. detta.

Personligen så vill jag ju hellre att det kommer fler till våra motionslopp och att det är många som vill köra. Det är nästan den största belöningen ur min synvinkel. Vår klubb har den modesta anmälningsavgiften 150:- och 50:- i efteranmälningsavgift. Ett annat lopp jag körde hade även endast de 50:- i efteranmälningsavgift. På båda dessa lopp så lottades det ut bra saker, och alla fick mackor, kakor, kaffe/thé etc efter målgång.

Är detta något som fler har känt av eller märkt är något som är genomgående runt om i landet?

Hör gärna av er med synpunkter eller förklaringar varför det blivit så här?

Hälsningar,
Admin