onsdag 1 juli 2009

Reflektioner över Köpenhamn

Hej,

Som jag skrev i min blogg så har jag varit i Köpenhamn och sett Depeche Mode. Men om den konserten kommer jag skriva på min privata blogg, här kommer jag för första gången göra ett inlägg och som kommer att handla om vad man såg i Köpenhamn och som handlar om cykel.

För det första, det var väldigt många ute och cyklade, överallt såg man folk med racers och de hade allsköns olika teamkläder, som t.e.x. Saxo Bank (what else) Bianchi, Ledartröjan från Girot etc.. Mycket skoj. Vad jag sedan reagerade över var att det fanns cykelaffärer överallt, och den bästa, en butiksanställd på "Jupiter" rekommenderade just denna butik var WE-Bikes, där hade de det mesta, dock inte en tempohjälm i min storlek, som var målet för besöket.

Men det hängde ramar, cyklar, hjul överallt, klädavdelning var också stor, signerade tröjor, och bilder på Danska storheter satt lite här och var, mao helt klart värt ett besök för den som skall Köpenhamn inom kort eller den snaraste framtiden. Adressen dit är Kastanie Allé 20

Ramen för Saxo Bank var inte fel dock fel namn på ramen för en annan dock skoj och se. Priset var dock inte lika kul, 18 999:- (danska) Men ett par 50mm carbon hjul från Vision för 4995:- kanske faller bättre på läppen. Sedan hur ofta ser man en cykel på display i en butik med Campagnolo Bora hjul, på WE-Bikes kan man få se det...

När vi gick ifrån WE-Bikes och kom ut på en större gata passerade precis teambilen från Capinordic. Också kul och se, hur ofta får man se sådant i Sverige?

Till sist, en bild till Ola, jag har hittat din butik, den ligger på en tvärgata från Ströget och de tillverkar t.o.m. cyklar med ditt nickname... Kul. På Pedalatleten kan man om man vill köpa teamkläder för Saxo-Bank från baby storlekar till oss vuxna. De säljer förrutom sina egna cyklar "Pedalatleten" cyklar från Specialized, Orbea och Bianchi.

Ha en trevlig kväll,

Mvh
Fritz

1 kommentar:

Ola sa...

Tackar för den bilden!

I Köpenhamn i synnerhet och Danmark i allmänhet är ju cykling bra mycket större än i Sverige. Det är lätt att bli avundsjuk på deras butiker, cykelvägar, cykelkultur och inte minst cyklarna.

I någon artikel jag läst men inte kommer ihåg var sades det att varje morgon är det lite drygt 300 000 cyklister som startar sin pendling någonstans i Köpenhamn.