torsdag 24 juni 2010

VARNING FÖR FÖRSÄKRINGSBOLAG

Har idag haft kontakt med ett försäkringsbolag som var riktigt skrämmande.

Bakgrund: Ville veta vad som gäller om jag gör en tilläggsförsäkring och vill försäkra en cykel.
Ringde till ett av de större bolagen i Sverige. Vilket gjorde mig grymt förvånad. För att vara på den säkra sidan ringde jag tre gånger till dem och det slutade med att jag fick tre olika svar.

Den första handläggaren, som ansvarar och säljer försäkringar hade ingen aning om vd som ingick i försäkringen om jag tecknade en sådan. Han skickade vidare mig till en skadereglerare, Johanna, som skulle ha svaren. Så var det inte, hon var tvungen att ringa en Johan.
Kontentan av min fråga, som var, vad gäller om jag vurpar på t.ex. ett motionslopp och cykeln pajar, var att den gäller inte på motionslopp då detta försäkringsbolag anser att motionslopp är en tävling. Annars var det inga problem, trots att jag förklarade att motionslopp är ingen tävling, det är ingen som vinner etc, hur kan då detta bolag anse att t.ex. Vätternrundan är en tävling??? Efter en koll med Vätternrundans kansli som betonade att Vätternrundan är INGEN tävling.

OK, nästa samtal, ännu mera skrämmande denne handläggare som återigen ansvarar för att sälja försäkringar hade ingen aning vad som gällde, han hänvisade inte ens vidare vem jag kunde prata med.

Sedan det tredje samtalet, där jag även försökte få prata med en ansvarig person som ansvarar för försäkringsfrågor. Denne fick jag inte tala med, "Återkom på måndag", men när jag än en gång drog upp scenariot samtidigt som jag frågade vad som gällde vid olycker etc. Fick jag ett än mer vansinnigt svar. Jag var tvungen att betona att det är en tilläggsförsäkring som jag väljer att betala en relativt hög premie för (c:a 2000:-/år) och att det är en TÄVLINGSCYKEL / RACER som jag vill försäkra, så sa denne handläggare återigen att Motionslopp gäller inte försäkringen, då man hanterar cykeln på ett riskfyllt sätt. Dåfrågade jag, men gäller den på träning då? Nej, återigen så hanterar man cykeln riskfyllt, och försäkringen gäller inte. (!!!!)
Då frågade jag "När kan jag hantera cykeln då, jag har ju köpt den för att cykla på den?" .. Svaret: "Den gäller när du använder den i vardagssituationer, som cykla till affären, jobbet, till köpcentra etc." . . . Då var jag tvungen att upprepa allt denne sagt, som "Du menar alltså...." svar : ja..

Hur många cyklister är lurade ute i Sverige och har tecknat en dyr tilläggsförsäkring hos detta (skit-. skrib.anm).företag? Jag skulle med glädje uppmana ALLA som har tecknat en försäkring och som cyklar, tävling, motion, eller bara för att det är roligt, att bojkotta detta företag, berätta gärna för dem när du säger upp alla försäkringar varför du gör det. Alltså att deras försäkringsskydd för cyklar som man tror man skyddar genom att försäkra dem för dyra pengar, men i slutändan så är man lurad.

Jaha, vilket företag gäller det nu då? Jo Försäkringsbolaget är IF-Försäkringar vad ni än gör, säg upp försäkringen och byt per omgående är mitt heta råd.

Nu har jag inte detta bolag för min hoj, tack och lov... men stackars er som har det, och drabbas av olyckan och vurpa med följd att cykeln som ni betalat dyra pengar för får sönder.

Trots detta trista inlägg så här dagen innan midsommar, så vill jag ändå önska er alla en RIKTIGT TREVLIG MIDSOMMAR!

Hälsningar,
Admin

2 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Det verkar vara en djungel det där med cykelförsäkringar. Mitt förra försäkringsbolag försäkrade inte tävlingscyklar, ja såna med bockstyre du vet.
Det verkar nästan vara enklast att ljuga och säga att man tagit sin 50.000 kronorshoj och kört omkull på väg till Ica.

Cykelbloggar sa...

Hallå Johan, japp istället så uppmuntrar de folk att ljuga, trist utveckling.

Men vad de verkligen borde göra är att informera alla som tecknar en sådan försäkring att den gäller inte bla bla bla... Undrar hur många som skulle teckna den då?

Ha en trevlig midsommar,

Mvh
Admin