söndag 27 juni 2010

Wow! Nyheter

Här är en nyhet som jag har helt missat. Enligt DN (21/5-2010) så har Cycle Europe köpt rättigheterna till namnet och rätten att tillverka det hedervärda namnet Peugeot. Vad vi erfar som kommer Grimaldi Industries inom kort börja producera cyklar med detta namn och troligtvis så kommer de att lanseras för säsongen 2011.

Det glädjer mig att detta cykelmärke återuppstår, speciellt då jag själv tävlade på Peugeotcyklar på det glada 80-talet. Kanske blir en sådan igen, bara för att återuppliva gamla minnen.

Annars i artikeln så beskriver DN att efterfrågan på cyklar har minskat mellan 15-20% vilket jag ser som konstigt, för cykelintresset växer ju för var dag som går, eller så är det så att folk har ledsnat på att tillverkarna och grossisterna skor sig på oss konsumenter och istället växer nog begagnademarknaden. Vad jag menar att tittar man på en cykel från 2009 en enkel instegsracer så kostade den c:a 8000:-, men samma racer idag med likvardig utrustning och tyvärr ibland ännu sämre utrustning så kostar den minst 10 000:-, det är inte OK att göra så för tyvärr så är det inte butikerna som tjänar mer utan större delen hamnar troligtvis i tillverkarnas och grossisternas fickor. Nu är detta något som gäller den svenska marknaden, för tittar man på priserna ute i Europa så säljer t.ex. Chainreaction en Ultegragrupp till nästan samma pris för vad en återförsäljare får betala till Shimano här i Sverige. Hur skall denne återförsäljare då överleva alternativt rättfärdiga sitt dyra pris för att överhuvudtaget tjäna någonting?

Men varför jag hittade denna nyhet berodde på att jag sökte på de fyra största nyhetssiterna, http://www.aftonbladet.se/, http://www.expressen.se/, http://www.dn.se/ och http://www.svd.se/ för att se deras rapportering från Cykel-SM som precis har avslutats och resultatet var nedslående, Aftonbladet = 0, Expressen = 0, DN = 0 och SvD = 2 artiklar. Jag har fått intrycket att Expressen och Aftonbladet skriver banne mig mer om Hockey (i juni & juli) än om cykel, de enda artiklarna jag kunde hitta från de sista veckorna var de om Cancellara och det påstodda fusket att han skulle ha använt sig av en motor i hojen.

Bah! Dessa tidningar som påstår sig möta sina läsares önskesmål om artiklar och följa de intressantaste sporterna. Tusan! Curling få mer utrymme än cykel.

Men ha en bra dag,

Hälsningar,
Admin

Inga kommentarer: