fredag 11 februari 2011

Vilken tidning tycker du om?

Ja det finns ju en uppsjö av cykeltidningar, man har ju sammlat på sig några exemplar.. jag är ju en sådan som gärna spar gamla ex för att kunna kolla lite fakta etc inför en ny säsong alternativt lopp.

Det finns ju cykeltidningar för alla sorters cyklister och smak, personligen läser jag Pro Cycling och Cycle Sport Magazine. Snarlika i sitt utförande dock är Cycle Sport Magazine snäppet bättre än ProCycling enligt mig.

ProCycling hör man ju på namnet vad den handlar om, jajamensan proffscycling och allt runt omkring denna cirkus. De har bra intervjuer och ibland vågar de sticka ut hakan och ifrågasätta ikoner, som i t.ex. sista nr där de har rubriken om i en krönika om Armstrong "Can the sport handle the truth" .
Cycle Sport Magazine går in lite mer för oss utövare som gillar cykling och som är fans av proffscirkusen, de försöker även hitta bana för oss fans att cykla gärna med en inriktning mot protour etc. Jag gillar verkligen den här tidningen.

Har fått en ny bekantskap bland tidningar och det var Cycling Active, det är en tidning som verkligen inriktar sig mot oss motionärer eller wannabees, där kan man få råd och tips, lite reportage om lopp (främst England) etc. trevlig tidning för den som vill komma i gång med cykling och se att det är inte försent för någon.

Sedan har vi det svenska alternativet Kadens, jag premunerade på denna tidning förrut, men har slutat, har även slutat köpa lösnummer, ja jag vet nu svär jag väl i kyrkan, men mitt intryck av Kadens är att den främst inriktar sig på utrustning och cyklar, tester etc. Personligen är jag inte intresserad av att sitta och läsa om skillnaden mellan DuraAcee 7800 och 7900 etc. De få artiklarna om cykelturer etc är inte tillräckligt för att jag skall slänga ut dessa pengar på Kadens, dock vet jag att många många andra uppskattar denna Svenska tidning. Men jag vet också många som håller med mig.

Det finns ju ett antal till speciellt tidningar från USA, tyvärr har jag ingen erfarenhet av dessa, men jag tror en av dem heter BikeRadar och jag vet att många uppskattar denna tidning, jag har i tidningshyllorna sett tidningar som inriktar sig mot MTB cyklister, tror en av dem heter "Mountainbiker" fast jag kan ha fel.

Har ni fler förslag??

Ha en trevlig helg,

Fritz

9 kommentarer:

Martin S. sa...

Jag håller med dig helt i ditt resonemang :-)

Jag gillar också CycleSports bättre! De har trevligare artiklar.

Cycling Active köper jag endast då och då, det är väldigt mycket reklam i den och inte alltid så värdefullt innehåll, tycker jag då.

Kadens - ja den prenumererar jag på för att jag fått prenumerationen :-) Läste den en del för 1,5 år sen men la ner för att jag endast är intresserad av landsväg och de kör en hel del mtb-grejor..

Nä - Internet och CycleSport är grejen!

Åsa sa...

Jag slutade min prenumeration på Procycling eftersom de envisades med att låta fd dopare ta en massa plats i omslagsbilder och medverka i långa intervjuer. Utan att egentligen fråga om det man verkligen vill veta.

Johan Mölleborn sa...

Cycling+ är ganska bra. Men efter nåt år så känns det som man läser samma tidning.

Som det verkar sa...

Crème de la Crème av alla cykelrelaterade tidningar är enligt min uppfattning Rouleur. Så långt bort från ointressanta tester och snuttinfo om ditten och datten. Nej, här är man in under skinnet för att utreda cyklingens innersta väsen. Fast det är ju inte alla som är roade av sånt.

www.somdetverkar.wordpress.se

Cykelbloggar sa...

Skoj förslag ni kommer med Johan och "Som det verkar"! Har inte kollar in någon av dem, men det skall det ändras på.

Martin kan bara hålla med dig!

Åsa, det har du faktiskt rätt i fast deras artikel om Ricco (dagsaktuell just nu) var rätt så "frän" i sin kritik. =)

Mera förslag?

Mvh
Fritz

Bianchista sa...

Jag har börjat tröttna lite på Kadens, det är som någon sade att det är samma artiklar som verkar återkomma gång på gång.
Är också supertrött på alla amerikanska tidningar.. Lance hit, Lance dit..

Mina egna favoriter är: Cycling+ samt Cycle Active. MTB Rider är rätt hyffsad, också från UK. Däremot har jag bara hört talas om Rouleur, men är sugen på att läsa den. Var får man tag i den.

Som det verkar sa...

Enligt Rouleurs hemsida så finns den till försäljning på följande ställen:
Sweden

Papercut
www.papercutshop.se
Krukmakargatan 24-26, 11851 Stockholm - +46 8 13 35 74

Veloform
www.veloform.se
Kustgatan 15, 41455 Gothenburg - +46 31 704 4122

Cykel City
www.cykelcity.se
Sodermannagatan 12, 116 23 Stockholm - 08 643

Vad det verkar så finns den inte på ngt enda svenskt bibliotek, så den vägen är stängd för en testkoll.

Hälsningar
http://somdetverkar.wordpress.com

Velonavia sa...

Bicyling Times http://www.bicycletimesmag.com/

Sven-Erik Olsson sa...

Tour Magazin läser jag helst. Tjock, innehållsrik och med förförande ingående detaljrikedom när de redovisar test. Som alltid när en läser noggrannt så noterar en några motsägelser när samma prylar testas igen. Må så vara.

Cykeltidningen Kadens har tyvärr blivit sämre på senare tid. I motsats till omgestaltningen av Tour framstår deras nya design som en klar försämring. Dessutom framstår de som helt oseriösa i dopingfrågan. Efter att ha gått bet när det gällde Axelsson så verkar de inte ens vilja avvakta utslag ö.h.t. Tråkigt för jag hade gärna sett att Kadens utvecklats positivt (hoppsan ...).