söndag 15 april 2012

Jag fortsätter...

Stefan Brykt - 1985
... med svenska cyklister från "förr" den här gången så är det verkligen en av de mindre kända, även han var lagkompis med Prim och Segersäll, inte lika länge dock, då Stefan Brykt var av yngre årgång (f.1964). Dock så körde Stefan de sista två säsongerna av  Prim och Segersäll:s karriärer som pro-cyklister. De lag som Brykt körde för var:

1985- Sammontana-Bianchi
1986- Sammontana-Bianchi
1987- Gewiss-Bianchi

Vad som är lite kul är att Brykt är en av alla de Falucyklister som lyckats komma ut som till Europa, jag vet dock inte om han var den första, men han var defenitivt inte den sista.

Som proffs lyckades han inte lika bra som Prim eller Segersäll, men jag tycker inte att hans palmare är att fnysa åt, då man speciellt får tänka på att brykt var ju pro då han var strax över 20 år. Imponerande! Varför han valde att åka hem är dock okänt för mig, var det att han inte fick nytt kontrakt? Eller var hemlängtan för stor? Någon får gärna informera mig om orsaken.

Här är i alla fall vad Stefan lyckades som proffs i Italien, men precis som övriga så fick han (som amatör) ett otal vinster och utmärkelser på hemmaplan, dessa väljer jag dock inte att redovisa

1985 in GP Palio del Recioto (ITA)
1985 in General Classification Giro della Valle d'Aosta (ITA)
1985 in National Championship, Road, TTT, Elite, Sweden (SWE) + Magnus Knutsson, Roul Fahlin,
1985 2º in Nordisk Mesterskab, Road, Amateurs, Trondheim (NOR)
1986  2º in Memorial Nencini (ITA)
1986  in Stage 16 Coors Classic (USA)
1987  2º in Giro della Provincia Di Reggio Calabria (ITA)
1987  in National Championship, Road, TTT, Elite, Sweden (SWE) + Peter Lennart Jonsson, Per Moberg,

Nu har ju inte Stefan lagt cykeln på hyllan, har noterat på några bloggar att han är ute och tränar i Falutrakten, om han har licens i H40 är dock okänt, han kanske är som en annan en glad motionär?

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: