tisdag 31 juli 2012

Tack och bock CC

En bild vi inte kommer att få se i framtiden
Så kan man väl sammanfatta nyheten att Cykelcity.se lägger ner efter säsongsavslutning?

Flera har ju skrivit om detta, hur trist det kommer att bli då ett stort elitlag försvinner, det innebär ju också att det finns ett lag mindre att tävla emot på de elittävlingar som avgörs i vårt avlånga land.
Vissa skyller på SCF vissa kommenterar och skyller på media, för om det inte blir någon mediaexponering så vill ju inte sponsorerna vara med. Andra har skrivit hur deras hatkärlek till laget sporrat dem till egen utveckling.
Personligen har jag inte så mycket med CC att göra utöver en polare som körde för dem för några år sedan. Men visst har man hela tiden sneglat och rapporterat lite om deras resultat. Kanske inte så mycket som man borde, men lite i alla fall.

250 nationella segrar blev det genom åren + ett gäng internationella framgångar. CC har ju sett till att några svenska förmågor fått chansen utomlands. Precis som Team Bianchi gjorde för ett antal år sedan. Som CC skriver i sin pressrelease " Vi har gjort vårt när det gäller landsvägs-lag och nu är det dags för någon annan att ta över stafettpinnen." Men vilka/vem skall ta över den här pinnen. De flesta större svenska bolag verkar ha ett relativt svagt intresse för att sponsra svensk cykel, även de bolag som är involverade inom sport i alla dess former.

Varför finns det inte fler elit/continentallag i Sverige?
Skall man ge SCF en känga så är det väl för att de totalt misslyckats med att marknadsföra svensk cykel, men att ge dem skulden helt och hållet för att svensk continentallag försvinner är kanske lite för magstarkt. Men visst hade de kunnat underlätta.

Ett fel som de flesta klubbar (de som vill köra internationellt) gör och även SCF gör är att de tittar inte sig omkring, de tittar främst på butiker/företag i sin direkta närhet när de letar sponsorer, men var finns vinsten för företaget som sponsrar en klubb eller SCF? Jag vet ju att i vissa klubbar så oavsett om de är sponsrade av ett bolag så åker ändå medlemmarna och handlar på ett annat ställe. Vill man fortsätta sponsra då? För om man skulle ha ett continentallag inom kort i Sverige så bör man sondera terrängen, man lägger upp schemat för året, kollar av vilka marknader som finns där, t.ex. CC körde ju i Normandie, cykel är BTW stort i Frankrike, större än vad vi kan tro. Normandieområdet är ju "bondemark".. kanske en traktortillverkare hade velat vara med och sponsrat då, eller något företag som satsar på Frnkrike och tillverkar ogräsbekämpning, gödsel .. "what so ever". Men nä folk stirrar sig blinda på att det måste vara cykelsponsor eller lokala företag på jerseyn. Har svensk cykel råd att vara så inskränkta och småsinta över vad man har för reklam på tröjan?

Ni kan ju kolla vad det är för företag som sponsrar Procontinentallag i Europa, eller varför inte Worldtourlaget, där har vi allt från golvtillverkare, leksakstillverkare, läkemedel, tvproduktion, mobiler, restauranger etc etc etc. De vill synas och de vill ha lite vinst tillbaka för sitt sponsorprogram. Team Barloworld var ett bra exempel på hur man kan lyckas. Barloworld (ett sydafrikanskt företag med säte i England) de äger ett gäng andra bolag, man kanske kan jämföra dem med det svenska Investor. I alla fall så gjorde de en undersökning vad deras sponsoravtal med Claudio Corti och hans lag hade gett tillbaka, de hade bl.a. fått reda på att 20% fler visste vad Barloworld var, de hade ökat sin försäljning med 8% sedan de gick in och sponsrade laget. De äger bl.a. CAT (caterpillar). Så visst finns det möjligheter!

Hur hitta sponsorer?
Är det någon som verkligen satt sig ner och diskuterat med Vattenfall t.ex.? ja jag vet att alla tjatar om att de sponsrar bara "nationalsporten" - skidor. Men Vattenfall växer och etablerar sig i hela Europa, skidor är inte lika stort i Frankrike, Italien och Tyskland, men vet de om det?  Kanske inte, sondera och kolla, de kanske är intreserade av att hjälpa till med att skapa ett lag som kan visa upp dem i Europa, ett annat svenskt bolag som satsar stort utomlands är NCC, Skanska, Volvo, Ericsson.. var inte rädda att ringa och fråga efter vem som sköter sponsring, jag har ju själv jobbat som säljare mot dessa bolag, och det går att få tag på rätt person, bara man ger sig F på det.

Tack än en gång CC
Men till slut, tack för de år som ni har gett färg till de svenska cyketävlingarna Cykelcity, jag hoppas att om några år har ni fått tillbaka lusten och gör ett nytt försök.

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: