fredag 28 december 2012

Svar från Språkrådet!

Ja ni såg kanske mitt förra inlägg där jag påpekade felet av Språkrådet, och hur de beskriver ordet MEMIL, jag har idag fått ett svar av dem, och deras ursäkt köper jag faktiskt inte då de hänvisar till en artikel i Oskarshamns Tidning, ordet MEMIL har använts av många under en längre tid och vad jag vet så är det ingen (har iofs inte läst allt) som beskriver en MEMIL som hänsynlös och aggresiv.
Trodde faktiskt att det krävdes mer för att ett ord skulle införlivas i det svenska språket.

Här är i alla fall svaret jag fick av Språkrådet, jag har gjort avsändaren anonym, då jag inte vill bli stämd för att bryta mot några regler.

Hej!

Tack för ditt brev. Vi införlivar inte ord i språket och vi hittar inte på ordens definitioner. Vi dokumenterar nya ord som tillkommer i språket och hur orden används. De exempel med nya ord i sammanhang vi tar upp i vår nyordslista är autentiska exempel, oftast från dagspressen. Ordet memil används framför allt för att beskriva en grupp cyklister som inte tar hänsyn till andra i trafiken. Det kan man förstås ha synpunkter på, men det är inte vi som har bestämt att det är så.
 
Med vänlig hälsning,
P**********Nyordsredaktör
------------------------------------------
Språkrådet
Box 20057
104 60 Stockholm
08-442 XX XX
***********@sprakradet.se
www.språkrådet.se


För övrigt så önskar jag er en fortsatt trevlig kväll,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: