tisdag 9 juli 2013

Vad hände med den nya regeln?


Bild från U6 igår
Vad hände?
Efter i går när jag var nere och kikade på första delen av U6 i Tidaholm slog det mig att det var väldigt många ungar, japp P och F Nyb och lite äldre som hade kolfiberhojar och högprofilhjul i dito material, har även för mig att hojarna fick itne väga mindre än 8,5 kg.  Lars från TEC och jag diskuterade detta och jag var lite undrande över vad som hände med regeln som SCF förde in för något år sedan att ungdomsklasserna inte fick ha kolfiberhjul och kolfiberramar.

Norge
Norge har haft den regeln länge, och se hur deras utveckling har varit, en världsmästare, ett stort antal cyklister som proffs etc. Samt en helt annorlunda syn på cykel ö.h.t. Vad var det som hände i Sverige, jag "jublade" när den regeln infördes, jag är rätt så säker på att jag skrev om det också. Enligt Lars så var det en bekant som berättade för honom att regeln är borttagen nu och nu är det bara att köra igen.

Bra för sporten eller inte?
Lars som ändå förestår ett företag som vill sälja mer grejer tyckte precis som mig att det inte var bra att SCF tagit bort regeln. Både han och jag tyckte att när ungarna är så små så skall inte föräldrarnas plånbok styra om deras barn skall ha teknisk fördel mot en som kanske inte har den ekonomiska muskeln bakom sig. Nu är det ju inte bara ungarna som vill ha kolfiber utan även föräldrarna har troligtvis en stor skuld i detta som köper de dyra grejerna till deras barn som kör i de yngre klasserna.

Information
Är det någon som är mer insatt i detta och varför regeln försvunnit? Ni får gärna kommentera och informera oss oinsatta.

Ha en fortsatt bra dag,
Fritz

1 kommentar:

Tynnis sa...

Hökensås U 6 dagars. Därifrån har man många minnen. :) Tror nog att det var årets höjdpunkt då hela familjen tog husvagnen ner (även katt o fågel var med) och vi umgicks med allt möjligt cykelfolk.