torsdag 9 januari 2014

Hur gör du?

Jag tänker lite på hur gör folk egentligen när de letar sadel? Denna tanke har dykt upp efter att man gång på gång ser frågor från nybörjare, alternativt lite mer erfarna som fått problem med ändalykten när de är ute och hojar.  Jag tror vi alla kan vara överens om att köra en längre tur med värk/sveda i de nedre regionerna är inte något man vill skall hända fler gånger än en gång.

Man läser råd på råd vad den drabbade skall göra för att undvika problemen, det är tips på pads, sadlar, "smörjmedel" etc Alla råd är goda, men vissa har jag funderat en och två gånger på, det främsta är rådet att de skall byta sadel, absolut är det en av de springande punktera, en bra sadel är nog så viktig, men av byta sadel efter sadel kan bli en väldans dyr historia. OK att BRA butiker oftast har ett gäng lånesadlar där den drabbade kan testa olika varianter för att sedan komma fram till den som är bäst. Innan man får dessa lånesadlar så brukar man även kolla av på ett ungefär vilken sadel de tror skall passa en, detta genom att man sätter sig på en så kallad "assometer", inget fräckt över den, utan den markerar bara var man har sina sittben genom att det blir en annan färg på skivan (man gör detta påklädd, oroa er inte) sedan mäter man bredden mellan sittbenen och kan få fram en trolig modell som passar.

Nu har ju inte alla butiker denna möjlighet att låna ut/ mäta sittbenen etc, då är mitt råd att leta upp en sådan butik, för att kanske behöva köpa en 5-6 sadlar är inget din plånbok skulle uppskatta allt för mycket.

Vad jag kör på för sadel? För egen del är det Fizik Arione som är den främsta sadeln, visst att jag har en hoj med Fizik Antares och en tredje med en modell av Fizik, dock har jag glömt namnet på modellen så den kan jag inte säga vad den heter. Min första date med en Arione sadel var, tyvärr, på Fredrikshofs Roslagshösten 2008, gjorde en riktig nybörjarmiss där ... sablar, vad tänkte jag på?? I alla fall jag satte på sadeln på hojen kvällen innan loppet, detta i minnet att innan dess hade jag bara kört på San Marco Sadlar... Vilket min ändalykt absolut inte uppskattade under och efter loppet. Aj!
Men efter det så har jag nu nästan aldrig problem med detta.
Fizik Arione, mitt val och den som skapade en H-vetes runda på Roslagshösten 2008
Dock, som jag även skrev på ett forum, oavsett sadel, har man inte en bra padding i brallorna så är inte sadeln till någon större hjälp, visst att jag har läst om vissa som kört långa lopp med "mindre" bra padding och upplever inte att de har några problem, där kommer ordspråket "smaken är som baken" väldigt lägligt, men det är lätt att konstatera att vi alla är olika och har olika konstruktioner där nere.
För mig är brallorna från SMS Santini, TEC och Trimtex (Promodell) de bästa brallorna, medans det säkert finns de som höjer, Pearl Itzumis, Assos, Rapha, etc som de absolut bästa brallorna.

Bra pad!
Hur gör du och vad använder du?

Team Froy
Skall man gå på något personligt så blev jag väldans glad igår, när jag fick ett mail av en åkare i Team Froy-Bianchi, Froy skall egentligen har ett norskt "Ö" i namnet, men jag hittar inte det på tangentbordet så det får bli som det bli. i alla fall så kommer han att skicka en komplett uppsättning kläder till mig från hans lag 2013, gissa om man kommer att ha ännu mera snygga kläder på sig under 2014. Så kul så trevligt.. återigen som jag sagt många gånger- Friskt vågat hälften vunnit!

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Reportagebild sa...

Har mätt rumpan och köper sadlar däromkring. Svårt att säga om det är bredden eller andra saker som gör att det passar eller inte. På mina MTB:s sitter det Selle Italia sadlar som jag tycker har funkat rätt bra. På min racer som jag inte har cyklat med så mycket än har jag hittat en Specilized-sadel som är ca 10mm bredare. Samtliga sadlar har ett sånt hål i mitten som jag uppskattar.

Byxor har jag en hög olika som jag tycker funkar lika bra allihopa. Jag föredrar lite tjockare padding så det kollar jag innan jag köper.

Läste att folket i Tjockhult organiserade en sadelprovardag. Där alla tog med sig sina sadlar och så lånade man av varandra och provade runt.

/Freddo