tisdag 28 januari 2014

Nej jag tycker vi skall behålla SweCup!


Ser att Anders tycker att i skall skrota SweCup:en för damer och herrar, jag tycker faktiskt tvärtom! Enligt mig så tycker jag att vi måste skjuta fram den ytterligare, så att de som satsar på cupen verkligen känner att de kör för något. Alla länder har en inhemsk tävling, typ Swe Cup, Italien har det, de har tom två varianter där den ena är en lagtävling för lag som är registrerade i Italien och vinnaren får per automatik en inbjudan till att köra Giro d´Italia. De senaste åren så har det varit Team Andoni Giocattoli - Venezuela som vunnit denna tävling och därför också varit med på Girot,2013 vann de inte denna lagtävling men däremot vann de Coppa Italia och då det lag som vann Champione d´Italia var Team Lampre Merida, World tour lag och ALLTID garanterad plats på Grand Tours, så gick budet vidare till 2:an och vinnaren Coppa Italia d.v.s. Team Androni som är ett Pro Continental Team.

De som vinner Champione Italia får också "äran" att ha en vapensköld på jerseyn, och det är något jag tycker att svensk cykel borde ta efter, det borde vara en ära att tillhöra det lag som vunnit lagtävlingen för den som vunnit cupen individuellt så borde det finnas något som markerar den, det kanske det gör, men det borde framhävas bättre. Där borde kanske SCF lägga ut vinnarna mer synligt på deras hemsida, text och bild.

Om jag har förstått Anders inlägg så tycker han också att upplägget är fel, nu kan jag till en viss del hålla med honom. Jag tycker att istället för idag ha en GP Cup och sedan en vanlig Cup så borde alla tävlingar där elitåkarna deltar i vara en deltävling i Swe Cup oavsett om det är ett klassiskt linjelopp alternativt ett GP lopp. Detta för att öka mångfalden samt att får fler att åka land och rike runt. Vi kan väl jämföra med Elitserien i Hockey, tänk om det bara vore de matcher som spelades i vissa städer som räknades, de övriga är bara träningsmatcher eller utfyllnad?

Nu är detta personliga åsikter och det finns säkert de som tycker annorlunda. Kom gärna med era förslag och åsikter i kommentarsfältet.

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: