måndag 7 april 2014

Med en önskan om flexibilitet

När byråkratin sätter käppar i hjulet (Bokstavligen)
De senaste dagarnas artiklar om tillstånd och inställda lopp, gör att man börjar fundera över hur fungerar det egentligen? Faktum är att cykellopp oavsett om det är tävling eller ett motionslopp måste ansöka om tillstånd minst 4 månader innan utsatt datum. Medans en rallytävling (med bil) endast behöver 2 månaders handläggning.

Nu är det ett faktum att det var två månader för cykellopp tidigare också, men för en tid sedan ändrade Länsstyrelserna detta till 4 månader. Varför kan man bara gissa, men det kan ju bero på att vi befinner oss på allmänna vägar där vanligt trafik rullar till vardags.

Men vad behövs göras för att svenska lopp skall få en mer human behandling av sina ansökningar? Jag såg att Hammarö 3 dagars ansökt 3,5 månader innan lopp och de fick konsekvent nej från sin Länsstyrelse just för att de kom in med ansökan för sent. Var det riktigt? OK ser man till reglerna absolut, men humans? Att jämföra Hammarö med t.ex. Stockholm eller varför inte Uppsala år inte men ändå har de samma handläggningstid, att sedan Hammarö har gått i ett antal år och alltid ansökt om tillstånd gör ju att man börjar funder över regelverket, man kan ju tycka att Länsstyrelserna borde vara "lite" flexibla beroende på var loppet skall gå, ta till exempel om jag skulle vilja anordna ett lopp i Lappland, vilka stör jag?

Vad tycker ni?

Ha en trevlig kväll
Fritz

2 kommentarer:

Öijer sa...

Hej!

Länsstyrelsen i Dalarna är bra, trist att det inte är lika i hela länet utan att olika länder har så olika syn på samma sak.

Fritz sa...

Hallå Henrik,

Kan inte annat än hålla med, Dalarnas Länsstyrelse imponerar. Jag skrev tom om det i ett inlägg den 15 mars, där jag gav Dalarnas LS guldstjärna i kanten! =)

Du kan kolla här: http://cykelbloggar.blogspot.se/2014/03/det-ar-samma-rad-men-hanteras-olika.html

Med vänlig hälsning
Fritz