tisdag 20 juni 2017

Skivbroms eller inte på racer? Enligt CykelBloggar NEJ!

I ett antal år har nu cykelleverantörer försökt förmå butiker att plocka hem cyklar med skivbromsar och det har inte gått något vidare för dem. Butiker och ÅF bromsar hela tiden, de säger "tiden är inte mogen", "Varför?" m.m. Argumenten från leverantörerna har varit många, främst hänvisar de till den "fantastiska" bromsverkan som skivbromsar har. Plus några till. Men nej det går inte.
Nu på senare tid hänvisar de till att "ute i Europa så slår det". Nej, den går vi inte på. Vi ÅF alltså.

Har skivbroms några fördelar? Absolut! PÅ MTB och CykelCross är det suveränt, men det är också en helt annan cykling. Om man som jag kör med den gamla sortens broms, V-broms, så samlas det en massa skräp där och är det en riktig lerig och skitig bana så har man i slutet knappt några bromsar alls kvar. Där gör verkligen skivbromsar skillnad. På en landsvägshoj? Absolut inte!

Hur argumenterar jag? Nummer 1 - I 30 år har tillverkarna och vi cyklister jagat vikt på våra racers, nu vill tillverkarna helt plötsligt att vi skall slänga på bromsar som väger 1/2 kg. Nummer 2 - Jag har sedan min karriär på cykeln började aldrig haft problem med att få hjulet att sluta snurra, att sedan däcket fortsätter glida på asfalten har inget med bromsen att göra. OK kör du med kina hjul och har halvtaskiga belägg kan bromsverkan vara lite si och så. Nummer 3 - Bra bromsklossar tål värme och du kan bromsa mycket. Där har skivbromsarna en bit kvar.  Nummer 4 - Det är ju inte snyggt med skivbromsar på en racer.

Vad menar jag nu? Värme bromsar Que?! Vi motionärer som speciellt vill åka till varma länder på våren och hoja är inte världsmästare på att köra utför och vad gör vi? Självklart bromsar vi en massa, och vad du än gör ta INTE på en skivbroms när du kommer ner, den har skapat en sjuk hetta och ligger på runt 8-900 grader. Nu till det tråkiga, aluminium som finns i dina hjulnav smälter vid 700 grader, i utlandet har cykelmekar enorma problem med motionärers hjul efter att det har smält runt infästningen, och det är ju lite trist när man köper dyra hjul. Det finns ju en anledning till att Shimano har släppt bromsskivor med kylflänsar (mer vikt) som "bara" skall bli ca 600 grader.

Så om du är i köptagen med att köpa en racer och står och väljer mellan en med skivbromsar eller en med klassiska fälgbromsar så vet du nu vilken du skall välja eller hur?

//Fritz








Inga kommentarer: