fredag 14 september 2012

Lite som rör sig i proffscyklingen


La upp denna på Androni:s FB-sida igår
Igår fick jag det bekräftat, nu har både Tomas och Gustav skrivit på för det Schweiziska laget AIM, det är ju inte de enda förflyttningarna som kommer att ske eller som det ryktas om.

Team Sky
Ingen har väl undgått att se att Cavendish vill bort från Team Sky, inte för att jag tror han vantrivs med själva laget utan mer för att han inte är den stora stjärnan, samt att lagets inriktning är att vinna stora lopp (TdF, Girot, Vueltan etc) medans Cav:s inriktning är mer mot poängtröjor och enligt honom skäna etappsegrar.
Sky förlorar ju förutom, hm förlorar är väl ett för stort ord när det gäller Thomas, de förnyar helt enkelt inte hans kontrakt, Men Juan Fleecha sticker över och tar Gustavs plats i Vacansoleil.
Det sker ju lite mer i Sky, men det är de lite mera "okända" namnen, för oss svenskar i alla fall. Men Cav är den stora nyheten som dominerar cykelsidor runt om i världen.

Rabobank
De håller på och värvar en massa duktiga uppdragare, allt för att Renshaw skall få en schysst tåg innan spurten, verkar som han efter att ha dragit Cav till en massa segrar tro att nu är det min tur.

Radioschack
Trots alla problem med löner etc. så verkar det som att laget kommer att bestå, fast med handen på hjärtat tror faktiskt jag att det kommer att ske en skräll där sponsorer antingen går i konken alt. tar fajen och helt enkelt slutar betala in pengar. Vad här hänt där? Fuglesang sticker ju till Astana Cancellara blir kvar, Fränk Schleck blir till 99% avstängd. Hur det då blir med brorsan Andy, som verkar ha en osylig förbindelse med sin bror står skrivet i stjärnorna.

Saxo Bank Tinkoff
Fortsätter att stärka laget runt om Contador, de plockar över gamla polare till Contador sedan Astana tiden, de får nog ett starkt lag nästa år, OM de lyckas få ihop tillräckligt med UCI poäng så att de kan behålla world tour statusen.

Liquigas- Cannondale
Det laget byter namn inför nästa år, Liquigas går i graven som namn, riktigt tråkigt tycker jag, då det helt klart är ett lag som jag gillar, detta sedan de kom tillbaka in i World tour med Bianchi som sponsor. Nu tror jag det nya namnet är Brixia Sport, de tappar lite åkare men det ryktas om andra bra istället, Sagan blir kvar, fast Nibali blir ju kompis med Kessiakoff i Astana. Sedan får de i mina ögon en grym åkare, fast mer om det under nästa lag...
Jag med Alessandro De Marchi i våras
Androni Giocattoli-Venezuela
Ja att de inte skriver ett nytt kontrakt med Rujano efter dennes fiasko under Girot förstår de flesta. den kille är just nu i Italien och jagar nytt lag, fast jag tror han får det svårt, det blir nog marigt för honom speciellt efter vad som hände förra gången han försvann från Androni.
Det som jag riktigt sörjer är ju att Roberto Ferrari försvinner till Lampre-ISD, och att Alessandro De Marchi försvinner till Liquigas, Roberto var ju lagets starkaste sprinter, även om Felline kommer att axla lite av hans kapacitet till en början, och Felline är ju på "tillväxt". Men sedan att Alessandro försvinner till Liquigas är ju grymt tråkigt, han har jag ett extra gott öga till, inte bara att jag köpte just hans hoj i vår utan för att det är en GRYMT duktig kille, de som kommer ihåg Girot i år vet ju vilka utbrytningar den här killen gjorde. Jag är säker och det har jag sagt förrut, han kommer att bli GRYM framöver. Att dessa byter är ju iofs förståerligt, de kör idag i Pro Cont. lag och när då de visar framfötterna och World Tour lagen börjar få upp ögonen så är det svårt för Pro.-Cont lag att stå emot löner förmåner etc. Jag önskar verkligen dessa två killar ett stort lycka till!

Ha en bra dag!

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: