torsdag 6 juli 2017

Tour de France tog ett regelvidrigt beslut


Nu har det gått ett par dagar sedan den stora kraschen på Touren där Mark Cavendish vurpade och gjorde så att Peter Sagan blev diskad och utslängd från Le Tour. Juryn för tävlingen menade att Sagan hade kört vårdslöst och därför fick han inte vara kvar.

Min åsikt är att det hela är "politiskt" och juryn måste bestå av ett GÄNG halvblinda gubbar alt tanter. Bilderna och filmerna som cirkulerar visar ju tydligt hur händelseförloppet gick till och jag vet inte vad de hade för filmklipp som gjorde att de tog det extremt konstiga beslutet.

Men vad menar jag "politiskt", det är ju rätt så självklart. Det är speciellt två saker jag tänker på. Nummer ett är att en av de största sponsorerna för Touren är ett företag som heter Dimension Data, hm vilket lag kör Cavendish för? Ja just det TEam Dimension Data, tror inte att Touren vågar stöta sig med en av de största sponsorerna eller hur? Nummer två är ju rent nationalistiskt - Nu efter denna etapp har ju fransoserna helt plötsligt en möjlighet att få se en fransman i grönt (poängtröjan) Efter att de senaste åren så har ju Sagan och Cavendish abonnerat på just denna tröja. Nu blev de av med två i en smäll. Smidigt eller hur.



När jag har studerat bilder och filmer på kraschen så ser man tydligt att Cavendish är redan på väg ner när Sagans armbåge dyker upp, varför skulle Cavendish försöka tränga sig in i denna smala lucka över huvud taget? På en film sekvens som Melbourne Uni Cycling Club har lagt upp på sin FB sida så ser man också tydligt varför Sagans armbåge åkte ut, det är Cavendish reglage (vä) som drar ut Sagans armbåge då Cavendish redan är halvvägs ner i backen. Demar som vann etappen borde istälelt ha blivit utslängd då han körde en spurt a´la Bouhanni d.v.s. gå över hela vägbanan i spurten. Illa av Tour de France, skaffa glasögon och be Sagan om ursäkt och lite plåster på såren. Då kanske ni kan få lite respekt i cykelvärlden igen.

Här är filmen som jag skriver om - Sagan

Avslutar återigen, jag gillar självfallet Giro d´Italia mer än Touren. Nu efter i går leder Froome återigen och det var iofs tre dagar tidigare än vad jag trodde, nu är det dock avgjort då Sky kommer att bevaka den gula tröjan med alla medel till buds.

//Fritz

Inga kommentarer: