söndag 6 juni 2010

Har de blivit alldeles tokiga?

Har noterat och hört från många cyklister som pratat om olika motionslopp de tänker köra, men vana trogen så efteranmäler de flesta sig, för med handen på hjärtat är de flesta motionärer solskencyklister, och vem vill köra i hällande regn?

Det första stora exemplet var Roslagsvåren arrangerat av Fredrikhofs IF CK, de ville ha
För korta banan 220:- Mellanbanan 450:- och för den långa turen 550:- . Nu kan jag försvara Hofvet lite då de har en grym organisation runt sina motionslopp (Roslagsvår och höst), samt att man får i alla fall fika o korv efter man kommit in i mål oavsettt längd.

Nästa exempel, och fy säger jag bara, Siljan Runt! Färdväg Siljan och Orsasjön: 550 kr Färdväg Siljan: 530 kr Färdväg Orsasjön: 500 kr kostade det att genomföra deras olika banor, på detta fick du inte ens en kopp kaffe när du kom i mål, pratade med en som genomförde loppet igår, tog bl.a. banrekord på långa bana (Grattis) men han var grymt irriterad av att utöver den hutlösa anmälningsavgiften så fick de inte ens en kopp kaffe efter utfört lopp. Skall tilläggas att betalade du ytterliga 70:- så fick du mat efter loppet. Snålt är det enda jag kan säga!

Nu kan man ju fråga sig varför arrangörer gör på det här sättet, för en sak är säker, de skrämmer bort många som ev. skulle kunna tänka sig att köra loppen om det var lite mer humanare priser på starterna.

Att skylla på organisatoriska spörsmål, tar jag med en klackspark. Detta då jag själv är med och arrangarer motionslopp och det enda (nästan) som behövs är att föra in namn, klubb etc på en lista och ge ut en nummerlapp, och voila så har klubben fått in ytterligare en summa till klubbens kassa och aktiviteter. För det är ju mycket av varför klubbar kör motionslopp. Dessa betalar och ser till att klubben fortfarande kan satsa och utöva den sport som vi alla älskar.

Nu på olika forum och bloggar så snackas och det och skrivs det mycket hur vi skall få fler att ansluta sig till vår underbara sport, men Hofvet (är medlem där oxå, måste nog gå på nästa årsmöte)och Siljan runt (Sollerö IF) kan jag idag inte ge "dagens ros" för att de främjar cykelsporten, de skrämmer i mina ögon bort många som skulle ha velat köra dessa lopp med dessa hutlösa startavgifter. Jag vet många som skippade att åka till respektive lopp just p.g.a. detta.

Personligen så vill jag ju hellre att det kommer fler till våra motionslopp och att det är många som vill köra. Det är nästan den största belöningen ur min synvinkel. Vår klubb har den modesta anmälningsavgiften 150:- och 50:- i efteranmälningsavgift. Ett annat lopp jag körde hade även endast de 50:- i efteranmälningsavgift. På båda dessa lopp så lottades det ut bra saker, och alla fick mackor, kakor, kaffe/thé etc efter målgång.

Är detta något som fler har känt av eller märkt är något som är genomgående runt om i landet?

Hör gärna av er med synpunkter eller förklaringar varför det blivit så här?

Hälsningar,
Admin

5 kommentarer:

Anonym sa...

Man får en jättefin dalahäst när man kommer i mål efter Siljan Runt, tycker den smakar bättre än en kopp kaffe.

/Siljan Runt för 8:e gången !

Anonym sa...

tänk om alla hade en så fin sak som minne och inte en liten plakett som inte kostar ngt. som man ändå kastar efter ngr. år.
så jag röstar på hästen och struntar i kaffet.6ggr.runt sjön..

Anonym sa...

Det dyraste loppet jag kört (förutom Vätternrundan) är Eslövs Gran Fondo. Det som gör Eslöv GF värt att köra trots priset är följande:

1. Seriös tidtagning
2. Ganska homogen deltagargrupp - alla är inte snabba, men "alla" är seriösa motionärer som verkligen vill ladda
3. Gemensam välorganiserad start
4. Efterspel i form av mat och utlottning av många och finfina priser

Dessa fyra punkter är det som skiljer ett prisvärt motionslopp, från ett halvkackigt.
Sen kan ju även Eslövs GF bli bättre; maten var endast för köttätare, målgången kunde vara lite mera spektakulär även för de som inte var supersnabbast och en del smågrejer.
Men på det hela taget - det var värt stålarna och jag tackar för loppet.

Vätternrundan är på väg att bli för dyr, men framförallt är frågan vad jag får för pengarna där? Särskilt om man som jag bär med all mat och dricka själv.
Smålopp som skånska Ringsjön runt håller också på att bli för dyr i förhållande till upplevelsen man levererar.

OK, ett motionslopp är inte en tävling, men de flesta vill ändå uppleva lite adrenalin, lite masspsykos och lite hetta.

Blir det för mycket "en trevlig dag" och "hej och hå här är är det inte så viktigt med någonting" etc, då kan man köra en improviserad runda själv med några polare. Så funkar ju Slottsrundan som går varje vår i mina hemtrakter. Den kostar inte en spänn.

Klubbarna skall ha betalt för sitt engagemang, men de måste leverera lite, annars blir det meningslöst oavsett hur billigt det är.


Cykeltönten

Cykelbloggar sa...

Ja att man får en Dalahäst är ju en fin gest, men jag tycker ändå att då Siljan kostar så pass mycket borde de kunna bjuda på något till cyklisterna som efter utfört lopp är grymt hungriga.

I alla fall jag kört motionslopp har man ALLTID fått något efter man kommit i mål, oftast en fralla, kakor, bullar med kaffe, saft, etc. I vissa fall har man fått en mindre bit mat.

Att VR är grymt dyrt, tycker även jag , har jag en viss förståelse för men som "Cykeltönten" skrev smärtgränsen är nog nådd nu. Men de lyckas i alla fall se till att alla cyklister får TRE mål mat, två under loppet och ett efter, sedan alla andra depåer under loppet där det finns mer energiintag i andra former.

Jag är i min fasta övertygelse att Sollerö IF bör omvärdera sin snålhet inför nästa års Siljan runt.

Men sedan till loppet "Cykeltönten" skrev om. Har du lust att skriva en recension om detta lopp och skicka den till mig så kan jag lägga ut den på cykelbloggar? Jag blev personligen nyfiken på det där loppet, tack vare din beskrivning =)


Hälsningar,
Admin / Cykelbloggar

PeZeta sa...

hoppas bara att de sparar i ladorna så att de kan köpa en chiputrustning, som nu med lösa lappar och ungefärliga tider känns det väl lite väl mycket hedenhös eller? Så pass stort och bra är det ju i övrigt, och jo tack dalahästen var fin, la den bland de andra...