tisdag 7 september 2010

Hade ett märkligt samtal med SCF igår

Hallå,

Ursäkta för ett par dagars frånvaro, jag har knappt kunnat sitta upprätt då jag har äckligt ont i ryggen, jag har för tillfället så j-a ont så att jag mår illa. Men det är bara bita ihop och leva med det, trist men sant. Har en sällsynt sjukdom som heter Ehlers Danlos Syndrom!? Vad är det kan man ju då fråga sig? Den yttrar sig i att mina leder är extremt överrörliga, sätter sig på olika ställen i kroppen och för mig sitter det i händer, fötter, rygg och höft. Mysigt...? Nope! För att beskriva så ni fattar, jag kan t.ex. ta mina fingrar böja dem bakåt och lägga dem på handryggen. Prova!

Nåja, det är ju inte meningen att göra Cykelbloggar till en freakshow eller en ny variant på någon sjukhusserie utan det skall ju handla om cykel.

Jag var tvungen för en kompis räkning ringa till SCF och fråga vad egentligen som gäller om man vurpar? Man har ju sedan man börjat cykla igen alltid fått höra skaffa licens du är försäkrad etc etc. Men har någon kollat upp den där försäkringen? Inte jag i alla fall, har ju haft tur och inte behövt oberopa den någon gång. Men polarn vurpade illa för en tid sedan med följd att alla kläder + hjälm gick åt pipsvängen.

Han tog kontakt med SCF som hänvisade honom till Folksam, sagt och gjort han skickar in vad som gått sönder och sedan summorna på grejorna, så långt var ju allt frid och fröjd. Men sedan när Folksam ringde och berättade hur mycket han skulle få hade det helt plötsligt försvunnit en 15/1600:- från totalsumman. Han frågade mig om det var någon självrisk på den där försäkringen, och jag sa att "nä det tror jag inte i alla fall", för då är det ju som sagt inte mycket till försäkring. Kläder och skor är ju inte så ohyggligt dyrt tänkte jag, OK som i hans fall när det mesta går sönder blir det ju lite mer pengar, men oftast är det ju ett par bibs och en jersey som pajar, och vad kostar det tillsammans? 1000-1500:- eller vad säger ni?

Nu till det "roliga" Anders Karlsson på SCF berättade då för mig när jag fick tag på dem att Folksam drar alltid (oavsett hur mycket du vill ha i ersättning) 3% av ett basbelopp i självrisk, 3% av c:a 42 000:-. c:a 1300:- eh! Men nu till det värsta, DU får maximalt ut 30% av ett basbelopp i ersättning för skadade saker. Vänta nu, de tar 3% i självrisk av basbeloppet, men man får maximalt ut 30% av ett basbelopp. När självrisken är på c:a 1300:- och om man glider omkull och skrapar upp sig så att bibs och jersey pajar, om jag tittar på min klubbs kläder, så innebär det en kostnad på c:a 900:- .. eh varför skall jag då skaffa licens för att vara "försäkrad" ? Det är ju ett skämt eller vad tycker ni?

Passade även på att prata med honom om vad som hände i Örebro där tävlingsledaren bestämde att det var för få deltagare i D30/D50 & H70 för att de skulle få något pris, de blev inte ens uppräknande, nu hade jag ett längre diskussion med Anders om detta och vi var oense om resultatet då jag hänvisade till en regel men han tog upp en annan. Men han höll med om att SCF:s rekommendation till klubbarna är att dela ut priser till alla klasser oavsett deltagar antal. Men Örebro cykelklubb måste vara fattig när de inte hade råd att ge sedan 7-9 deltagare en medalj, eller var det ett enskilt påhitt av tävlingsledaren i klass med kommissariens påhitt under Veteran-SM i Järvsö? Om du tävlingsledare läser detta, skicka mig ett mail så skall jag skicka medlajerna till dig så att du kan i efterhand skicka dem till deltagarna. Det blir min sponsring till er.

Nä nu har jag spytt ur mig tillräckligt mycket galla så att t.o.m. glömde bort min ryggvärk för en 15 minuter, nu skall jag återgå till soffan och fortsätta tycka synd om mig.

Over and out

Fritz

Inga kommentarer: