Efter nyheten ang. att Danielo di Luca skall få börja tävla igen med (teoretiskt) omedelbar verkan så länkade jag den nyheten på Happymtb, som vanligt när det gäller Happy så får man sålla mellan inläggen/svaren =) Men det är ju i alla fall en social sida, som många däribland jag suttit och skrattat åt vissa inlägg. Dock är du ute efter ett seriöst svar och har svårt för att få dråpliga kommentarer är nog inte Happy det första stället jag skulle fråga på =)
Men nu var det inte detta som skulle avhandlas, utan i ett av svaren/inläggen på mitt inlägg så var det en kille som frågade vad konsekvenserna varit för cykling just p.g.a. doping. och då ang. sponsring samt om det finns regionala skillnader mellan straff och sponsring.
Min kommentar till detta är ju självklart har det drabbat sporten på många många sätt (nu låter man som polischefen i poliskolan filmerna) Några exempel: Lag som lagts ner eller hotats av nedläggning är bl.a. Gerolsteiner som efter Bernhard Kohl´s dopingavslöjande ledsnade och drog sig ur. Festina är väl det mest kända fallet. Saunier Duval drog sig ur som sponsor efter Riccó:s avslöjande (där finns laget kvar fast under annat namn). LPR Brakes lades ner efter just di Lucas avstängning. Det sista laget som drabbats av detta är laget som Mosquera körde för under Vueltan. Efter dopningavslöjande 2008 i Team Barloworld så sa huvudsponsorn (Barloworld) att nu vill de inte vara med längre och skulle dra sig ur med omedelbar verkan, nu blev det inte så, de fullföljde kontraktet fram till årsskiftet 2009/10 men har nu lagt all sponsring mot cykling på is.
Flera team rapporterar om svårigheter att hitta sponsorer, just p.g.a. att de uppvaktade företagen vill inte bli förknippade med en så "smutsig" sport som cykel (hm!). Se bara Team Saxo-Bank som hade svårigheter inför säsong 2011, nu räddade kontraktet med Contador dem kvar i ett år till. Men efter det sista med Contador så lär Saxo Bank bitit sig ett antal gånger i handen.
Om det finns regionala skillnader mellan länder, avstängning och sponsring? Mitt intryck är att vi nordeuropéer (Skandinavien, Tyskland o England + Beneluxländerna) ser lite hårdare på doping och lynchar dem gärna i massmedia och på nätet. Medans länder lite längre söderut + det stora landet i väst, verkar inte bry sig allt för mycket, man får intrycket att de rycker på axlarna och nästan tycker synd om fuskaren som åkte fast. Nu är detta bara mina åsikter och inet som är vedertaget och fastställt. Fast Spanien verkar ha stora problem när det gäller hur de skall hantera doping både på induviduell nivå och på ledningsnivå. Italien där cykling alltid varit stor har drababts hårt av alla dopingfall, där är det inte sponsorerna (OK vissa) som är problemet, utan där är det publiken som svikit, detta gäller dock inte Giro d´Italia.
Vad kan man göra? Egentligen inte mycket mer än vad vi redan gör. Sätt åt fuskarna häng ut dem, försök utbilda cyklisterna (och lagledningarna) om vad konsekvenserna blir. Inför nya regler där en avstängd cyklist inte får köra i "elitserien" två år efter avstängningen. D.v.s harva på i Div 2 och 3. Sedan måste vi "utbilda" journalisterna" att så fort en cyklist blir avstängd så behövs det inte krigsrubriker i tidningarna. Det är nästan de som har mest skuld i att det blivit som det blivit, för ser man samma rubriker när friidrottare åker dit ... skulle inte tro det, om det inte är en världsstjärna förstås. Nu vet jag att många tar upp detta med journalister som ihärdigt fortsätter skriva/prata strunt om cykling (Arne Hegerfors & Co) men uppenbart hjälper det inte, vad gör man då? ja sluta köp papperstidningen, du får samma nyheter på nätet (dock inte Aftonbladet, de vill ha pröjs) Det är ett språk som t.o.m. ledningarna för SvD (som ändå är bäst) DN, Expressen, AB etc. förstår. För slutar vi alla som cyklar köpa tidningarna, motionärer, veteraner, sport, elit etc. så är vi ju ändå en 20-30 000 pers. en ansenlig mängd cyklister mao. Då blir deras annonsörer förbannade för då når de inte ut med sina budskap, tidningen måste ge rabatt till anonnsören, tidningen måste spara pengar för att kunna driva den vidare med följd att personal på tidningen måste i slutändan gå, och då får man ju hoppas att de börjar med sportjournalisterna. Mao så hamnar i bollen i rullning. Money talks!
Har ni andra förslag?
Mvh
Fritz
Men nu var det inte detta som skulle avhandlas, utan i ett av svaren/inläggen på mitt inlägg så var det en kille som frågade vad konsekvenserna varit för cykling just p.g.a. doping. och då ang. sponsring samt om det finns regionala skillnader mellan straff och sponsring.
Min kommentar till detta är ju självklart har det drabbat sporten på många många sätt (nu låter man som polischefen i poliskolan filmerna) Några exempel: Lag som lagts ner eller hotats av nedläggning är bl.a. Gerolsteiner som efter Bernhard Kohl´s dopingavslöjande ledsnade och drog sig ur. Festina är väl det mest kända fallet. Saunier Duval drog sig ur som sponsor efter Riccó:s avslöjande (där finns laget kvar fast under annat namn). LPR Brakes lades ner efter just di Lucas avstängning. Det sista laget som drabbats av detta är laget som Mosquera körde för under Vueltan. Efter dopningavslöjande 2008 i Team Barloworld så sa huvudsponsorn (Barloworld) att nu vill de inte vara med längre och skulle dra sig ur med omedelbar verkan, nu blev det inte så, de fullföljde kontraktet fram till årsskiftet 2009/10 men har nu lagt all sponsring mot cykling på is.
Flera team rapporterar om svårigheter att hitta sponsorer, just p.g.a. att de uppvaktade företagen vill inte bli förknippade med en så "smutsig" sport som cykel (hm!). Se bara Team Saxo-Bank som hade svårigheter inför säsong 2011, nu räddade kontraktet med Contador dem kvar i ett år till. Men efter det sista med Contador så lär Saxo Bank bitit sig ett antal gånger i handen.
Om det finns regionala skillnader mellan länder, avstängning och sponsring? Mitt intryck är att vi nordeuropéer (Skandinavien, Tyskland o England + Beneluxländerna) ser lite hårdare på doping och lynchar dem gärna i massmedia och på nätet. Medans länder lite längre söderut + det stora landet i väst, verkar inte bry sig allt för mycket, man får intrycket att de rycker på axlarna och nästan tycker synd om fuskaren som åkte fast. Nu är detta bara mina åsikter och inet som är vedertaget och fastställt. Fast Spanien verkar ha stora problem när det gäller hur de skall hantera doping både på induviduell nivå och på ledningsnivå. Italien där cykling alltid varit stor har drababts hårt av alla dopingfall, där är det inte sponsorerna (OK vissa) som är problemet, utan där är det publiken som svikit, detta gäller dock inte Giro d´Italia.
Vad kan man göra? Egentligen inte mycket mer än vad vi redan gör. Sätt åt fuskarna häng ut dem, försök utbilda cyklisterna (och lagledningarna) om vad konsekvenserna blir. Inför nya regler där en avstängd cyklist inte får köra i "elitserien" två år efter avstängningen. D.v.s harva på i Div 2 och 3. Sedan måste vi "utbilda" journalisterna" att så fort en cyklist blir avstängd så behövs det inte krigsrubriker i tidningarna. Det är nästan de som har mest skuld i att det blivit som det blivit, för ser man samma rubriker när friidrottare åker dit ... skulle inte tro det, om det inte är en världsstjärna förstås. Nu vet jag att många tar upp detta med journalister som ihärdigt fortsätter skriva/prata strunt om cykling (Arne Hegerfors & Co) men uppenbart hjälper det inte, vad gör man då? ja sluta köp papperstidningen, du får samma nyheter på nätet (dock inte Aftonbladet, de vill ha pröjs) Det är ett språk som t.o.m. ledningarna för SvD (som ändå är bäst) DN, Expressen, AB etc. förstår. För slutar vi alla som cyklar köpa tidningarna, motionärer, veteraner, sport, elit etc. så är vi ju ändå en 20-30 000 pers. en ansenlig mängd cyklister mao. Då blir deras annonsörer förbannade för då når de inte ut med sina budskap, tidningen måste ge rabatt till anonnsören, tidningen måste spara pengar för att kunna driva den vidare med följd att personal på tidningen måste i slutändan gå, och då får man ju hoppas att de börjar med sportjournalisterna. Mao så hamnar i bollen i rullning. Money talks!
Har ni andra förslag?
Mvh
Fritz
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar