måndag 10 januari 2011

Är det så illa?

Noterar när jag läser på Fredrik Eriksson:s blogg "Toppfysik" att han frågar vart landsvägscyklisterna är i CX cupen? Han skriver vidare att idag så krävs det inte mycket att ligga bland de bästa i Sverige i Elitklassen, typ något intervallpass i veckan och något distanspass för att hänga med i elit. Är det verkligen så illa?

I min klubb som jag kör med har ju några riktigt snabba killar, en fd elit, de andra vältränade grabbar. Nu vill inte jag göra sken av att jag är någon av de där "snabba" killarna men jag har ju sett andra som försöker hänga med dem, att de får problem när de börjar "trampa på".

Nu tror ju jag att Fredrik vill provocera fram en ändring av inställningen hos vissa åkare, och slutklämmen i hans inlägg stämmer ju riktigt bra. Men ändå börjar man fundera. Ser man på den internationella nivån på CX tävlingarna så dyker det då och då upp lite åkare som är för de flesta uttalade LVG åkare som t.ex. Roman Kreuziger (fd Liquigas, nu Astana) som brukar köra en och en annan CX tävling. Visst behöver svensk cykel fler affischnamn än de som redan syns i massmedia och i resultatlistorna. Där tror jag nog att vi alla får ta åt oss lite av skulden, att inte flera åkare kommer fram, än vad det redan gör.

Fast den största skulden ligger nog hos SCF, Riks-Idr.Frb och Sveriges Olympiska komitté och företag som vill sponsra cyklisterna så att de får ek. att kunna träna så hårt som det krävs för att bli en (eller bland) av de bästa. För när man läser hur åkare som tillhör kända continentalag och protour lag förstår man att det räcker inte med ett pass om dagen på c.a en timme, det är ju banne mig ett heltidsarbete och en livsstil, för de kan ju t.ex. inte peta i sig vad som helst. Inte bara för riskerna med att få i sig förbjudna preparat (se Contador) utan även för att hålla ner vikten..

Fredriks inlägg var ett av de intressantaste inläggen jag läst på länge och helt klart en väckarklocka för många, inte bara elit tror jag, utan även för oss glada (och långsamma) amatörer och veteraner. Jag skulle iofs vilja lägga till en sak i Fredriks text och det är att flera av de som är bland de bästa idag på LVG, och nu pratar jag bara om de som kör Cont.lag och Pro Tour så är flera av dem fd MTB åkare. Se bara vad Gustav gjorde förra året på Mörksuggan.. herre jiiizz vilken grej!

Till sist så kan jag bara säga .. jag är ingen MTB åkare och jag har fortfarande inte förlåtit Bernt Johansson för att han introducerade MTB för den stora massan i slutet av 80-talet ;-)

Hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Stefan sa...

Jag anser att du tyvärr gör en alltför vanlig tankevurpa här, idén om att "om bara någon sponsade mig skulle jag bli JÄTTE bra" fungerar inte. Först får man nog se till att leverera innan man kan räkna med att få hjälp i sin satsning, om det är av SOK, SCF eller företag.