söndag 9 januari 2011

2011 och proffscyklingen + annat

Det har ju varit en lite omtumlande höst och vinter inom proffscyklingen, det jag tänker först på är ju bildandet av Team Leopard-Trek som bara för ett par dagar sedan lanserade sig själv. Jag satt och kollade via livestream och det fungerade riktigt bra. Men det som slog mig var färgskalorna på dräkterna och själva teamet i sig. Jag la ut lite kommentarer om detta på min fb sida medans jag satt och kollade, och det var att för mig så såg laget (alltså färgerna och det andra) ut som kopia på Team Sky.
Team Garmin-Cerveló har detta team anamat denna färgskala till sitt team, och snart hoppas man ju för tusan att UCI sätter till någon regel att dräkterna måste godkännas innan de kan börja använda dem. Förutom Sky, Leopard och Garmin har jag hört rykten att Team Geox skall ha svarta dräkter de också. Hur skall vi hålla i sär dessa lag när de ligger i klungan? =)

UCI verkar tappa huvudet gång på gång, hur många smällar tål det där huvudet? Förra året var de stenhårda gentemot Team Flaminia då de skrev kontrakt med det italienska äcklet (Ricco) laget fick inga stora inbjudningar till de största tävlingarna under året, till slut så sparkade Flaminia Ricco för att kunna återskapa laget. Istället skriver Team Vacansoleil kontrakt med den "där" ... vad händer, inför 2011 så får Team Vacansoleil Protour licens, och troligtvis så kommer de få inbjudningar till de stora loppet. ähh! Gissa om de ger tvetydiga signaler till lag, åkare etc.

Vi backar tillbaka till Team Geox, jag läser på nätet att de har funderingar på att även starta ett damlag, vilket jag tycker vore grymt skoj. Då kanske fler svenska tjejer får möjligheten till en tryggare tillvaro då det blir fler lag, vilket per automatik gör at intresset för damcyklingen ökar bland sponsorer och arrangörer. Tummen upp till Team Geox för detta.

SCF har ju gjort om lite inför 2011 det har vi ju redan sett i gamla inlägg, det nya nu är att alla som skall ha licens måste genomgå deras True Champion utbildning via nätet. Resterande regler kan man läsa mer om på www.scf.se

Velodromen i Falun är i svårigheter, vilket inte förvånar mig ett dugg, debatten om detta rasar för fullt på olika forum. Min åsikt om det hela är att det är inte ovanligt att nystartade företag har problem med likviditeten, speciellt efter nyinvesteringar. Det som verkligen förvånar mig är efter att ha läst artikeln i www.dt.se är hur de kan ha räknat fel på 2 miljoner i byggkostnader för velodromen??! Mitt råd att att skaffa någon som verkligen kan sätta sig ner och göra en seriös budget. Jag har ju tyvärr redan från början varit tveksam till att det skulle bära sig ekonomiskt, visst kanske lite negativt, men men.. man måste se till fakta också. Visst att det skulle vara skoj att prova på en gång, men att betala först grundkursen på 900:- sedan cykelhyra (nej är inte guldmedlem och kommer inte bli det heller) och sedan själva träningskostnaden.. Blir lite för dyrt för att få hojja en timme, om man sedan skall lägga på reskostanden 30 mil ToR så blir det en jäkligt dyr träningstimme. Jag lägger hellre dessa pengar på att åka ner till Milanotrakten och hojjar över en helg, kostar mig bara en liten sudd mer pengar, men jag tror nog att jag får en trevligare upplevelse därnere än i en industrilokal i Falun =)
Mitt råd till killarna är att satsa lite mer på evenemang som kan dra in pengar under 2011, mässor, konserter (om möjligt) etc etc.

Nä nu räcker det för idag,

Ha en trevlig helg

Hälsningar Fritz

Inga kommentarer: