måndag 11 juli 2011

NEEEEEEEJ!!!!!!

Läser precis att första dopingfallet under Tour de france är ett faktum, det är den ryske cyklisten Aleksandr Kolobnev som torskat dit, om han blivit testad under den första veckan och sedan ertappad är okänt, låter lite väl häftigt då Touren bara är en vecka gammal. Men S'*** vad trist är det i alla fall.

Men med detta så slår mig det en sak och det är Eurosports timida sätt mot det lilla äcklet (Vinokourov) OK nu svär man väl i kyrkan om man kritiserar två ikoner i Sverige, men de brukar ju vara rätt så pigga på att hacka på fd avstängda åkare, men under årets upplaga fram till igår så har jag inte hört ett ont ord om det lilla äcklet på Eurosport, kan det bero på att de visar lite specialfilmer om Astana??

Imorgon lär vi ju få höra både det ena och det andra om Aleksandr Kolobnev, undrar hur Tour de France kommer att hantera Team Katuscha framöver? Oavsett så är det hela vansinnigt trist. Blä!

Hälsningar,
Fritz

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag vill säga Vacci och Adamsson gör att jag överhuvudtaget tittar på Eurosports cykelsändningar.

Men jag tycker mig också ha noterat en mera försiktig linje när det gäller prat kring doping.

Kanske beror det på en allmän trötthet på ämnet, men det skulle också kunna bero på order från Eurosports chefer till Vacci/Adamsson att minska på diskussionerna om detta ämne.

Anonym sa...

Kanske beror på att enda sporten med riktig koll har en o annan positiv. Eller tror du kollen är lika överallt? Antar att du vet vad medlet finns idag? Vinos blodbyte? Du måtte vara oerhört okunnig. Han bytte med en annan. Vi svenskar byter med oss själva liksom andra skidåkare, fotbollspelare etc. Ungefär som epo tidigare. Eller tror du att bara cyklister med samma läkare som Milan körde på det? Ingen koll-ingen positiv. Cyklisterna kan ju få en nolla, ett komma, åtta nollor och en femma och åka dit. Fritt för oss svenskar. Ingen koll.

Cykelbloggar sa...

@ anonym 1: Ja Vacchi och Adamsson är grymma, det kan jag hålla med om. Kritiken var just verkade det som att de "skyddade" Vino från ytterligare kritik.

Du kan ha rätt i att ämnet är uttjatat och att de efter det väljer att tona ner fd avstängda, men det konstiga är att under Girot hade de inte denna begränsning.


@anonym 2: Att cykel är den sport som gör mest mot soping är ett faktum och det har ju ältats här och på många andra ställen under åren. Ta t.ex. opration Puerto, där är det ju bara cyklisterna som fortfarande media kommer ihåg, men att ett stort antal friidrottare + storlaget FC Barcelona är det inte många som nämner.

I övrigt vet jag faktiskt inte vad du menar med din kommentar, har liksom inte förstått det du skriver: men om jag tror vad du menar så menar du att vi svenskar byter blod med varandra hur som helst (??) och att detta är väl utbrett i de flesta sporterna och med andra ord inget konstigt, har jag uppfattat dig korrekt?

Vad jag vet så är det väldigt FÖRBJUDET enligt Wada att byta blod eller på annat sätt manipulera med sitt eget blod, se bl.a. vad som hände med Riccó.
Att sedan vissa länder ser olika på annan form av manipulation av blodet är en annan sak, t.ex. så godkänner Sverige "höghöjdstält" medans andra länder där ibland Italien förbjuder denna användning.
Effekten är att du producerar mer röda blodkroppar i tältet, och då blir starkare, vissa dopare (se Riccó) tar sedan ut detta blod för att spara detta till senare tillfälle, andra "toppar" formen inför viktiga lopp/race. Se Marcus Ljungqvist bok, där han beskriver sin använding av tältet.

Du får gärna förtydliga varför du anser att jag är okunnig, visst jag kan inte allt, men har rätt så bra koll enligt mig själv. Fast skillnaden är att jag har mer koll på åkare och race än tekniken, vilket ett antal kompisar ofta får erfara efter mina telefonsamtal :-D

Hälsningar,
Fritz

Anonym sa...

De byter blod med sig själva! I princip omöligt att kolla och enkelt. Ge alla dopingpass (som i cykel)så får vi slut på att alla som cyklar är dopade. Problemet med dagens produktion av mat och idrottsmännens resande jobbar säkert Wada med. Eu:s koll på Clenbuterol säger en del. Noll är lätt att säga men svårt att hålla i dagens mondialisering. Ursäkta okunnig. Blev trött. Skiv gärna vidare!