torsdag 8 september 2011

Long time no see

Hej på er alla,

Till en början ber jag om ursäkt för den långa frånvaron, jag tackar även er som har mailat och frågat hur det har varit. Såg dem tidigare i veckan och fick då lite dåligt samvete för att jag nonchalerat denna sida så länge. Anledningen till det var att motivationen för att skriva sjönk som en sten tidigare, även om jag sedan sist har hittat flera områden som jag tyckt varit beaktningsvärda har jag helt enkelt inte kommit mig för att skriva om dem. Nu skall de bli ändring!

Men vart skall jag börja?? Ok vi mjukstartar med en nygammal nyhet, Team Leopard - Trek och Team Radioschack går ju ihop under namnet Radiochack och någonting. Hm det blev en kortlivad historia Team Leopard, tycker lite synd om killarna i Leopard som blev bländade av Leopard och då lämnade Saxo Bank, och nu riskerar att bli av med jobbet då två lag skall bli ett.
Brian Nygaard sticker ju till det nya laget Greenedge i Australien, går rykten om varför han sticker, vilket är att ägaren till Team Leopard tycker att laget presterat för dåligt med tanke på det material de har i laget. Handen på hjärtat trodde väl jag att de skulle "sopa" banan i år. Men så blev det inte. Vissa har ju utmärkt som som Fabian t.ex. Men resten??

Cykelcommunitys, är ett ämne som har intresserat mig ett tag, finns väl registrerad på de största, vilka är HappyMTB, Ck.se och Cykla.se Vad ger dessa forum till oss cyklister och vad kan du vänta dig att få tillbaka?

Ja vi kan väl börja med det största, med risk att bli utskälld, uthängd etc på forumet, alltså Happymtb.org Om du som cyklist undrar över något eller vill kommentera något i allmänhet, var beredd på att bli idiotförklarad, nonchalerad eller kallad för troll... =) Men visst är du beredd på det och är hårdhudad så kan det vara ett trevligt forum. Jag har väl ibland höjt ögonbrynen då t.o.m. de som man tror är moderatorer på forumet deltar i "mobbningen" av någon stackard frågeställare.. Men gillar man att delta i hätska diskussioner, klarar av ett hårt språk alternativt gilalr att det är extremt högt i tak och ingen egentlig styrning då är det rätt forum. Deras Köp&Sälj avdelning är dock den bästa i landet. Slåt Blocket med hästlängder. Happy startades av entusiaster, men ägs idag av ett företag. Vad det innebär kan vi bara sia om.

Sedan har vi cykelklubben.se ja tanken var bra med det forumet, för en 2-3 år sedan var det riktigt bra, nu tycker jag personligen att forumet tappat gnista och det förekommer inte så många blogginlägg som man tycker det borde vara. Visst personligen tror jag att en av anledningarna till det hela är att om du skall ha "full service" på ck.se så måste du bli guldmedlem för några 100-lappar om året. Annars får du en blogg som är starktbegränsad. Kan också erkänna att "Cykelbloggar" startades just av den anledningen, då jag tycker att bloggar skall vara fria och man skall göra vad man vill i den. Inte vara styrd av anledningen om du betalt guldmedlemskap eller inte. Tror också att Ck.se tappade fart av att de tog på sig lite för mycket, med cykeldagarna, rsaarrangör, veodromen i Falun, vilket gjorde att fokusen från sidan försvann, vilket var stommen i deras verksamhet. Nu är bolaget splittat och det är grundaren som är tillbaka som pådrivare av sidan, så vi får väl se om han kan återskapa det som fanns för 2-3 år sedan.

Cykla.se är lite av funbeat och happy på samma gång, dock är inriktningen motionscyklister och främst då de som skall köra Vätternrundan, vilket är det enda som jag personligen tycker VR har gjort bra, d.v.s. startat denna sida med dessa funktioner. Jag personligen anvädner deras träningsdagbok för att registrera mina rundor etc. Försöker också efter eget huvud hjälpa de mer oerfarna cyklisterna som ställer ett gäng frågor där. Det som slår mig är skillnaden mellan Happy och cykla är nivån, på cykla kan du i princip ställa vilken dum fråga som helst och oftast får du ett schysst svar tillbaka, det är lite mer human nivå på diskutionen där än på happy. Det enda smolken med sidan är ju att det är ett PR verktyg för just Vätternrundan. Men annars rek jag er att regga er där. Kostar inget, och skoj och sitta och kolla hur långt folk har cyklat i år totalt i landet eller bara "din" kommun... jag leder min kommunlista med 535 mil... tvåan har kört hela 38 mil.. nu är det ju tur att de flesta i min kommun inte har reggat sig där för då skulle jag rasa ner snarast. =)

När det gäller nyheter så är ju det två sidor som gäller och det är ju självklart www.alltomcykel.se och Cycling News...

Nu till en trist sak, och nu ett litet varnings finger för att detta lopp kan vara ett "fejk". Skulle betala anmälningsavgiften för en kompis till Gästrikeloppet om går av stapeln på lördag. Då jag hade några frågetecken angående jut hur anmälan skulle gå till så försökte jag få tag på den ansvarige. Det var lättare sagt än gjort.
Sablar vilket detektivarbete jag fick lägga ner på att finna honom. Det som gjorde att jag reagerade var några saker, för det första klubben som står som samordnare, hm skapades året efter detta lopp blev känt som ett svartlopp.
Idag när jag fick tag på den anvarige frågade jag honom om just detta och han sa att "ja den skapades för att kunna få sanktion av SCF", min nästa fråga var hur många medlemmar har ni och hur många i styrelsen är ni? Det fick jag inget svar utom "Visst har vi medlemmar" deras idrottonline sida är helt tom utom den info som skapas automatiskt när man registrerar en klubb. Det går rykten att "vinsten" från loppet skänks till "välgörande ändamål" på frågan vilka ändamål, dröjde det en bra stund innan jag fick ett svar, "ja första året var det en översvämning i Burma, och sedan jordbävningen i Haiti..."
När jag frågade honom varför finns inte loppet med i SCF:s aktivitetskalender, så var svaret, vi anmälde oss så sent, vilket mycket väl kan stämma, men de finns med i SCFMotions kalender men inte SCF:s, efter samtal med SCF:s kansli så fick jag reda på att det INTE är ett sanktionerat lopp från dem. Men nu kan det ju vara ett missförstånd, han kan ha skickat all info till SCFmotion med kunskapen att nu har jag gjort allt, men de flesta vet ju att SCFmotion och SCF tyvärr är två skilda saker idag. Nu har i alla fall SCF fått upp ögonen för denna "klubb" och den kommer att granskas.

Trist att Fredrik fick magsjuka nu när det gick så bra för honom i Vueltan, dock vill jag som Bianchi nörd höja ett vinnande tecken för Chris Froome, skolad i Team Barloworld (körde på Bianchi T-Cube, en sådan som jag har) sablar vad kul det var att se honom igår.. Att han sedan är en trevlig prick har han visat tydligt på Facebook. Dock är väl Wiggins ett frågetecken, det är väl andra året i rad som det inte klaffar för honom. Trist då han egentligen är ju en grym cyklist.

Nä nu blev det ett jätteinlägg, skall dra mig tillbaka för stunden. Men jag lovar att nu skall uppdateringarna ske lite mer frekvent.

Hälsningar,
Fritz