tisdag 20 september 2011

Vad tycker ni?

Tack för de kommentarer som lämnades på förra inlägget, jag tog mig lite tid och tog kontakt med trafikverket och transportstyrelsen för att höra vilka förslag de kunde ge mig för att påverka "de som bestämmer"?
Då kom tanken till ett "öppet brev" som jag tänkte att man skickar till ett GÄNG instanser, men då vill jag att fler skall vara delaktiga i detta vill jag att personer som är aktiva på olika forum sprider detta så att vi kan lämna SERIÖSA förslag på förändringar, jag har skrivit ner några förslag, men låt oss ta en diskussion om vad det bör stå. Här är i alla fall förslaget till ett brev:

Hälsningar,
Fritz

*************************************************************************
Till
Regeringen + Allianspartierna
Transportstyrelsen
Trafikverket
Socialdemokratiska partiet
Vänsterpartiet
Miljöpartiet
Expressen AB
Aftonbladet AB
Dagens Nyheter
Svenska Cykelförbundet (tillagt)Fler??


Öppet brev från oss cyklister!

Nästan dagligen ser vi på olika forum som rör cykel hur cyklister behandlas utefter de svenska vägarna, flertalet av oss som råkar ut för detta har någon gång cyklat på avsevärt mindre vägar än de som finns i Sverige i länder såsom Italien, Frankrike, Beneluxländerna  osv. Men bemötandet från bilister och övrig trafik i dessa länder är respektfullt och alla parter visar varandra hänsyn. Tyvärr är det inte fallet så i Sverige, även om vi cyklister inte vill generalisera och peka ut alla bilister som grupp, då de flesta av oss även är bilister, så finns det rötägg som medveten gör allt för antingen skrämma oss eller i vissa fall försöker de verkligen skada oss.
Hur kommer detta sig? Ja vissa hänvisar till trafikförordningen och ger bilisterna rätt att agera polis, domare och bödel på samma gång, de vill se oss uppe på cykelbanorna, där vi som tränar och tävlar i sporten cykel skall samsas om samma utrymme som barn, äldre, barnvagnar, hundar etc. Ofta är underhållet på dessa cykelbanor också eftersatt med mycket grus kvar, vilket är en fara för oss cyklister som använder detta fordon som träningsredskap. Vad står det i trafikförordningen? Jo att en cyklist SKA använda cykelbana om sådan finns, vi som cyklar på dessa cyklar håller hastigheter i snitt mellan 20 km/h upp till 45-50 km/h, att då sick sacka mellan ovan nämnda ”föremål” gör att det inte är någon mening att fortsätta med denna sport om det skulle visa sig att vi måste vara nervösa att ge oss ut efter vägarna om vi hela tiden skall riskera böter, för att hålla oss i form och ha kul på cykeln. Samt att alla som arbetar  butiker och företag som säljer motionscyklar skulle få det svårare att leva på detta.

Förslag från oss cyklister, detta publiceras på följande cykelsidor (
www.happymtb.nuwww.cykla.sewww.cykelklubben.sewww.cykelbloggar.blogspot.com – samt www.alltomcykel.se )  så att vi når många, och att de flesta får tycka till,  de flesta förslagen skickas med även om jag tar mig rätten att försöka hålla det till mellan 10-15 punkter till en början:

Förslag till förändringar:
1. Ändra från SKA i trafikförordningen till BÖR.
2. Sätt en hastighetsgräns på cykelbanor, om man cyklar fortare så skall man per automatik cykla på körbanan.
3. Ta efter övriga Europeiska länder där bilisten alltid har ett ansvar när det gäller oskyddade trafikanter, vilket vi cyklister är.
4. Ha en kampanj genom trafikverket och transportstyrelsen där ni informerar alla som rör sig i trafiken att visa alla hänsyn och att alla har rätt att vistas i trafiken.

Vi cyklister ökar i antal för var dag som går, det märks tydligt genom att fler och fler cyklar säljs, man ser oftare cyklister utefter vägarna, samt att många har börjat använda cykeln som ett pendelredskap mellan hem och arbete. Vinsterna för detta är enormt stort för samhället, både genom att vi håller oss friskare längre och undviker ålderskrämpor i längre utsträckning än en som inte motionerar. Miljön mår bra av att fler och fler cyklar då utsläppen minskar. Med andra ord så är vi en grupp som myndigheter, politiska partier och regering bör se över hur det ser ut och åtminstone tillsätta en utredning som tar fram fakta och lägger fram realistiska förslag till förändringar.

Med vänliga hälsningar,

Sveriges cyklister
g.m. Fritz Olsson – www.cykelbloggar.blogspot.com

11 kommentarer:

Christer sa...

Cykelfrämjandet och Motormännens Riksförbund skulle kunna vara 2 bra mottagare av brevet.

Sedan att posta det på fler cykelklubbars forum/bloggar är en annan tanke.

http://www.hisingensck.se/forum
www.lvg.nu
www.ckmaster.com
www.teammumien.se
http://www.mck.se/
Bara för att nämna några

Vet inte om det finns någon mer samlad sida men denna googlade jag fram http://www.cykel.net/klubb.html

Anonym sa...

Skickar även till de diverse nämnder på regeringskanliet - de som sätta allt i praktiken.
OCh jag är inte säkert på hastighets gräns på cykelvägar - därigen - inget ska - en 'bör' räcka! Tänk om cykelbanan är tom men bilvägen full med trafik och man 'tvingas' ut:-)
/Liz

Anonym sa...

Att jämföra med andra länder känns onödigt. Jag har långcyklat genom hela europa 350 mil och jag kan lova att det finns massor av bilister som retar sig på cyklister även där. Italien, Schweiz, Tyskland osv. Det är lätt att få för sig om man bara cyklar en vecka i Europa om året att alla bilister är så hänsynstagande. Då ska man jämföra när man cyklar i sverige resten av året. Det är trots inte varje vecka någon bilist tutar och kör allmänt farligt.

Anonym sa...

Tycker förslaget med hastighetsgränser är intresant, men blir inte det svårt att införa utan krav på hastighetsmätare på alla cyklar?

En annan sak som jag skulle vilja se är fler cyklande poliser. Dock, sist jag hörde något om dem så hade de enbart till uppgift att sätta dit cykllister, (vilket iof är rätt när någon kör mot rött etc), men jag skulle vilja se att även personer som parkerar på cykelbanan, svänger in framför en utan att ge tecken, etc ska åka dit. Man ser så mycket hända i stan på bara några minuter med cykel, men varför ser man aldrig att någon från myndigheterna bryr sig? Det känns som om det är accepterat av samhället att det är djungelns lag som gäller på våra vägar ...

Vilma sa...

Jag tycker att det var ett bra brev, och framförallt ett bra initiativ! Jag lägger ut länken till inlägget på min cykelklubb(Frerikshof)s forumsida!

Anonym sa...

Tycker du kan trycka mer på hur många som motionscyklar idag. Borde finnas någon siffra hur många som är medlemmar i cykelklubbar, pendlar, tränar cykel, etc. Vätternrundan fick fullt på några dagar t.ex.
Om brevet skall få någon påverkan bör det undertecknas av t.ex. cykelförbundet, cykelfrämjandet, cykelhandlarnas förbund (om det finns), vätternrundan, cykelklubbar, folkhälsoinstitutet ? etc etc. Ju fler desto bättre.

Björn

Anonym sa...

Bra initiativ!

Det där med hastighetsbegränsningen låter kanon!
Vi kan även trycka på om att göra cykelbanorna bredare, där det går.

Jag tycker också att det är rätt att skriva om andra "cykelländer" i Europa. Den enda anledningen till att bilister inte visar lika stor respekt i Sverige är för att vi inte är en tillräckligt stor andel cyklister. Om man t.ex. känner någon bekant som tränar/tävlar i cykel, kanske man inte skäller lika mycket eller inte kör lika nära och sprutar spolarvätska på cyklisterna.

jag tycker också att vi kan hänvisa till Köpenhamn som ett mycket bra exempel.!

MicH sa...

Instead of suggesting a speed limit on cyclepaths (there are some cyclepaths which are suitable for training - mostly outside major built-up areas) I point out the similarity between a motionscyklist and a Moped Klass I
(see http://sv.wikipedia.org/wiki/Moped_klass_I)

Why did the rule makers feel that a vehicle which is limited by law to 45 km/hr was not suitable for cycle paths? A group of cyclists can easily get up to those speeds.

Anonym sa...

Det finns alltid två sidor av myntet. Hur ska man få bilister att visa hänsyn mot cyklister när så många cyklister skiter i trafikregler. Man behöver inte vänta särskilt länge vid en korsning för att någon cyklist kör mot rött etc. Ställ er i korsningen Götgatan/Högbergsgatan och se hur många cyklister som lämnar företräde när de kommer från Medborgarplatsen som skylten faktiskt säger att de ska göra. Självklart är det inte okej att preja, göra vansinniga omkörningar osv men som både bilist och cyklist ser jag gärna att det utförs fler trafikkontroller även på cyklister. Det måste visas ömsesidig respekt, just nu visas det inte någon respekt från något håll.

Cykelbloggar sa...

Tack för kommentarerna samt synpunkterna. Jag har skrivit ett till förslag till brev som finns längre upp i inläggslistan.

Mich, det var ett bra förslag skall försöka få in det i version 3 av brevet.

Till Anonym (bilist och cyklist eller??) SOm jag skrivit i det sista inlägget så betonar jag att vi yklister självklart skall följa de trafikregler som finns, skillnaden är att även om man som bilist (jag vet hur det kan vara speciellt i Uppsala... brrr) retar upp sig över vissa cyklisters framfart så är man ändå i bilen skyddad (utom blodtrycket då) och cyklisten är ju en oskyddad trafikant. Vad jag vet så skriver alla klubbar och de som arrangerar motionslopp att trafikreglerna skall följas, att det sedan finns de som utnyttjar det är illa. EN sak som jag verkligen retar mig på är att många cyklsiter tror att lämna företrädet vid övergångsställen även gäller cyklister, när det i själva verket är enbart gående som har företräde. Men det där har jag vid något annat tillfälle skrivit om. Men du har rätt självklart skall vi följa trafikreglerna. Även om jag kan erkänna att i en tom korsning alternativt väg etc sneddat eller gjort en tokig sväng, dock vet jag att det på mig det kommer att göra ont om jag skulle råka illa ut. SKulle däremot aldrig falla mig in att utmana ödet och stångas med en bil alt lastbil.

Mvh
Fritz

Martin H sa...

Skulle skicka med en uppmaning att bygga cykelbanor som cyklister behöver, nämmna att det saknas standarder för hör en cykelbana ska se ut som leder till x antal skräckexempel runt om stockholm, hur det är acceptabel att parkera och blockera cykelbanor hur som helst (t. ex. odengatan kring odenplan där det finns en byggställning som stänger cykelbanan) och om planerade underhåll innebär att cykelbanan stängs måste en ersättning finnas.

Jag personligt tycker att cykelbanorna kring sthlm är väldigt bra, men dem blir inte bättre. Man behöver bara titta på bygget kring universitet för att se hur vi cyklister få nöja oss med dåliga och farliga cykelbanor...

Men annars ett bra initiativ!