torsdag 23 februari 2012

Visst är det bra eller?

Dottern förra gången hon tävlade o hade licens
Noterar att SCF har kommit ut med lite nya regler just angående ungdomscykling och speciellt när de skall tävla med dem. Personligen tycker jag att det är bra, för att hitta en billig racer i aluminium och som inte får väga under 8kg är ju lättare. Det blir ju också lättare att motivera föräldrar att låta barnen börja med cykelsporten då det nu går att försvara sporten, för annars har de ju suttit och kollat på de värsta värsta.. och då kostar det, men så är det väl i alla sporter eller har jag fel?

Regelverket säger visst:
De nya reglerna gäller från 1 januari 2013 i klasserna P & F10-16 år och innebär:
- Endast hjul med aluminiumfälg med minimum 16 ekrar får användas. Hjul olika typer av kompositmaterial är således ej godkända i dessa klasser.
- Komplett tävlingscykel inklusive flaskställ skall väga minst 8 kg.
- Cyklarna skall ha ett wirestyrt växelsystem. Elektriska växlar är således ej tillåtna.
Dessa regler gäller för samtliga discipliner inom cykelsporten.”

Nu sitter ju jag och letar efter en hoj till dottern, och där är inte vikten problemet, visst vill ju inte att hon kör på en onödigt tung cykel så vi får väl se till och pricka de där 8kg på gramet, det största problemet jag har upptäckt är storlekarna på cyklarna. Visst för en kille 15 år och c:a 165cm är det väl inga problem, jag har gått igenom ett antal leverantörer och skall man ha en cykel i storleken c:a 44-46 då är det banne mig omöjligt, då är man hänvisad till tunga aluhojjar. Visst får inte hojjen väga mindre än 8kg så kanske man skall slå till på en aluram, men se där. Tillverkarna säljer inte ramarna enskilt när det handlar om sådana ramar, då är man således tvungen att köpa en komplett hoj med diverse saker som man absolut inte vill ha på hojjen (som sedan blir omöjliga att sälja) för att sedan agera meck och byta ut allt till ett dyrare kostnad. Argh!
Eller är det någon som sitter på en carbonram i stlk 44 alt 46 och vill bli av med den?? Ser ju helst att märket är av Italienskt ursprung, men absolut inte 100% nödvändigt.

Kom med åsikter vad ni tycker om de här reglerna? Jag är för en gångs skull positiv till  SCF:s regeländring, det innebär ju att barnen kommer att tävla på mer lika villkor och att det är benen och kondisen som kommer att avgöra =) Kanske var det här sporten behöver för att rekrytera nya talanger till svensk cykel?

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

3 kommentarer:

Unknown sa...

Jag tycker SCF är på rätt väg men tror tyvärr inte att det kommer att rekrytera mer till sporten.. De glömde en viktig grej i det hela nämligen:

http://mobilcrosscar.blogspot.com/2012/02/scfs-glomde-en-sak-i-sina-nya.html

Fritz sa...

Ja OScar, jag har ju ingen koll på vad grejer kostar inom MTB, även om jag ser dem i olika listor etc så är det inget jag lägger ett större intresse av, så där kan du ju ha en poäng.

Ang. Fredric E:s tanke så kan jag på ett sätt förstå honom, men ändå inte. Man bör ju anpassa träningarna med ungarna efter vägar som inte är så tungt trafikerade, alternativt väldigt bred väggren. Vi får ju inte glömma att de självklart skall ha en eller två vuxna med sig. Nog för at trafiken har ökat de sista åren och med de olyckorna, men det var mycket trafik förr i tiden också (80-talet) och jag gnetade på för fullt då, redan som 14 åring jag hade inga problem med trafiken då, även om jag har det idag med jämna mellanrum.

Fler åsikter??

Mvh
Fritz

Unknown sa...

Jag fortsätter väl då ;)

Själv är jag av den uppfattningen att ungdomar och barn inte tjänar och förstår landsvägscykling som det ska vara. Lika bra då att träna upp tekniken när de väl kan ta till sig det (motoriska inlärningen är som bäst innan puberteten) och sedan när de fått igång motorn (hamnat i puberteten) så kan de också koppla vad de gör och varför. Och således få ut annat än att bara nöta asfalt.

Detta Skapar en mycket bättre grund för dem när de bli äldre. Då de lär sig tidigt hantera en cykel. Vilket är nästintill omöjligt om man bara kör landsväg. Man kommer helt enkelt inte till ytterligheterna då.

Men att förbjuda landsväg i unga åldrar är jag inte för. Dock så tycker jag att BMX/Bana skall premieras i barnålder och MTB/CX skall premieras i ungdomsålder och sedan LVG från sen-ungdom/junior och uppåt.
Jag är övertygad om att detta är ett bra sätt att få fler barn och ungdomar att hålla på och fortsätta då de hela tiden ser en morot. Ex: "Nästa år får jag köra MTB" och "När jag fyller 16 får jag min LVG". Progression och utveckling hela tiden mot nya mål.