tisdag 25 september 2012

hjälp!

hej på er!

Det är så att jag skulle behöva lite hjälp av er som råkar läsa det här inlägget. Vad det är? Ja nu skall jag försöka förklara. Det är så att jag arbetar på två artiklar som rör er som cyklar, både tävling och motionslopp.

Den första punkten är: Har du som cyklist råkat ut för något med din cykel som gjort att du har behövt åberopa din hemförsäkring alternativt cykelförsäkring? Hur blev bemötandet? Kom du överens med ditt bolag? Om du inte blev nöjd gick du vidare med ärendet till ARN eller annan myndighet? Vad blev utslaget?

Den andra punkten är: Vissa Länsstyrelser runt om i landet  definierar motionslopp som tävling, jag har nu haft kontakt med ett par, och deras förklaring till det hela är att motionslopp har "ett visst tävlingsmoment i sig". Jag köper inte den förklaringen, och saken går vidare. Men anser du att motionslopp är en tävling? Hur definierar du i så fall vad tävlingsmomenten ligger någonstans.
Jag resonerar att ett motionslopp skall ju utföras med gällande trafikregler och då faller enligt mig "tävlingsmomentet" för som jag också förklarade för damen på Länsstyrelsen att "är det en stopp skylt så är det".

Vore tacksam för input och din berättelse, du kan antingen svara här alternativt maila mig på: cykelbloggar(a)spray.se

Tack på förhand,

Fritz

3 kommentarer:

Martin S. sa...

IF:
2 ärenden som båda hanterades snabbt och jag fick ersättning. Dock bland de dyrare bolagen.

TryggHansa:
1 ärende som var en mardröm. 3 månader innan vi fick besked, vi var tvungna att "jaga" för att få reda på om något hände med ärendet, om något mer underlag behövdes. Det byttes handläggare, de gav olika besked. Efter 2 månader tänkte de ge oss ca 80 % av vad vi sökt ersättning för vilket vi inte accepterade. Då gick ärendet vidare ytterligare 1 månad innan vi till slut endast fick 55 % av det vi sökt ersättning för. Bedrövligt är bara förnamnet.
Det är inte för inte som många säger TH är "dinosaurien" i sammanhanget.

Länsförsäkringar:
Billiga med bättre rykte än TH. Aldrig behövt nyttja försäkring här.

OBS: glöm inte teckna olycksfallsförsäkring / allrisk, fråga vilka extraförsäkringar som ev. är bra att ha om man vill ha ersättning vid cykelvurpa eller annan skada.

Maria sa...

Vi har Trygghansa för att slippa teckna specialförsäkring för dyra cyklar. Sambon har pajat två cyklar, varav den senaste förra året. De betalade snällt ut de dryga 40.000 som reparationen kostade, och då det var lite brått (semesterdags med cykeln) så jagade vi på dem lite och fick allt klart i tid.

Cyklissa! sa...

DINA
Funkat klockrent de gånger jag behövt använda dom. När min ram gick sönder hade jag en ny cykel inom två veckor.Superb service.