lördag 9 februari 2013

Appropå Expressens artikel

Talande bild jag gjorde för något år sedan
Satt nu på morgonen och läste ett gäng kommentarer där ett antal bilister hackade på oss cyklister, med handen på hjärtat kan jag väl säga att på vissa platser i Sverige s har även jag svurit över cyklister. Främst i Uppsala faktiskt där ett gäng studenter (generaliserar) har fått för sig att företräde som man måste visa gående vid övergångsställen även skall gälla cyklister, så är det INTE ännu.

Men som cyklist har man råkat ut för ett antal "tillbud" där bilister medvetet verkar ha gjort allt för att skada, skrämma eller jag vet inte vad.

Några saker som jag varit med om:

Lastbilar som kör om en på en för övrigt tom väg och stryker med någon decimeter till tillgodo. Läskigt!

Bilister som gör samma sak,

Bilister som itne förstår ens egen fart och svänger ut från en korsning så att man får tvärbromsa, de verkar tror att en på cykel kör lika fort som de som går.

Bilister som hänger på tutan bara för att man finns på vägen, gör de samma sak när de kommer i kapp en traktor eller annat motorredskap?

Bilister som prejar en, svänger in framför en när man är ute och sedan bromsar.
Ja egentligen kan man göra listan hur lång som helst, men vad har du varit med om som har gett dig en tankeställare?

För övrigt önskar jag er en bra dag

Fritz

Inga kommentarer: