lördag 9 februari 2013

Känns det tungt att träna när det är snöstorm utanför dörren?


Mitt i snökaos, minusgrader och tjocka kläder är det lätt att tappa suget för träning, speciellt om man inte är mycket för ute cykling så här års. Att orka träna även när det är mörkt och kallt är väldigt mycket en attitydfråga. 
 

Men det finns så många saker som vi kan förändra med vår attityd. Om jag tillåter mig att bli orkeslös  och trött – då är det så jag kommer att bli. Bestämmer jag mig för vad som är rena fakta – vi bor i Sverige, det blir mörkt och kallt – som jag måste hantera så kan jag utifrån det förbereda mig mentalt på att hålla igång träningen ändå.

Sedan är det jätteviktigt att ha syftet med träningen klart för sig, alltså ett mål. Varför tränar jag egentligen? Det kan vara ett så enkelt mål att klara alla dom tuffa intervallerna min spinninginstruktör kör på sina pass eller ett större som att cykla Vätterrundan på en viss tid. Tänk bara på att sätta upp nya mål när du uppnått ditt mål, så du hela tiden har något att träna för.

Ta hjälp av dina träningskompisar som du cyklar med under säsongen – inget går upp mot en kompis som peppar eller ringer och ger dig dåligt samvete när du skippar träningen.
Tänk vad många bundsförvanter man har i sin träning. Använd dem och sporra o peppa varandra! Träning kan också vara ett sätt att umgås, jag menar att sitta på en spinningcykel efter passet och snacka om alla nya häftiga prylar du satt på din cykel sedan ni cyklade ute. Samtidigt som du känner den där "efter träningen känslan" ja då är det lätt att träna fast det är snöigt och kallt.
 

Vi ses på cyklarna
Claes








Inga kommentarer: