lördag 16 mars 2013

Schleck vs Pantani?


Ja i rubriken ställer jag mig frågan om det finns några likheter mellan Andy Schleck och Marco Pantani. För en italienare och Bianchifreak som mig så är ju likheten liten. MEN! - Deras öden verkar hamna på samma spår. Alla vet ju att Pantani dog ensam på ett hotellrum efter en överdos 2004, detta bara 6 år efter sin dubbel och det sista Pantani gjorde som är minnesvärt var väl när han spöade Amrstrong uppför Mont Ventoux på Tour de France 2000, efter det gick det raskt utför. Orsaken till detta är nog många, men det hela började nog med att han blev utsläng 1999 från Girot med "aningen" för höga blodvärden, har för mig att gränsen går/gick vid 49% och han hade väl en 49,5 eller något sådant. Detta är ju intressant med tanke på snacket om skidåkare, hade de haft de blodvärdena på ett cykellopp så hade de blivit avstängda för bloddoping i två år (minst).

Men åter till Pantani vs Schleck. Många har väl märkt hur det gått för Schleck sedan Contador "spöade" honom på Touren. Nu var det inte hans kedjehopp som gjorde att han fick pisk utan han var helt enkelt 1:e förlorare (d.v.s. 2:a). Även om han senare blivit den formella vinnaren ett år senare så var skadan redan skedd. Efter detta har Schleck inte uppvisat någon nämnvärt och det sista året har inte varit lätt för honom. Brorsan har blivit avstängd fr doping, på olika forum så gör folk narr av honom då han få gånger har slutfört ett lopp, en massa DNF har det blivit. Kulmen nåddes nu när en fransk politiker träffat på honom stupfull i en hotellhiss. Rykten säger att teamägaren till Team Radioschack har börjat tröttna på honom.

Scott Sunderland skrev några väl valda ord om Schleck på fejjan i morse, kontentan av det var adresserat till Andy och där han ombad honom att byta rådgivare och skaffa hjälp.

Det är lite det jag menar är likheten mellan Schleck och Pantani, efter girot 99 så föll det snabbt utför med Pantani, han nådde verkligen inte upp till fornstora dagar, nu var han ju en superstjärna i Italien och i många andra länder, ständigt påpassad och det skrevs spaltmetrar om honom. Nu är ju inte Schleck (långt ifrån) lika stor stjärna, men att han hamnat i utförsbacken är ju uppenbart. Killen skulle nog behöva ta ett break från cyklingen och ordna upp sitt liv innan han ger sig på tävlandet igen. För enligt min mening så är risken ganska stor att han kommer att möta ett liknande tragiskt öde som Pantani. Även om jag inte är ett superfan av Schleck så är detta inget öde jag önskar någon.

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: