fredag 19 april 2013

Long time no see

Halloj all,

Ursäkta frånvaron, fullt upp med en massa saker och då får ju tyvärr bloggen stå tillbaka lite. Fast ni besöker ju den ändå för att kolla vilka som senast uppdaterat sin blogg, vilket är meningen.
Cykelsäsongen är ju i full gång, även om vädret spelar oss några spratt då och då.

Ja angående vädret, ringde faktiskt SMHI (Gunnar B.) i onsdags och frågade hur de spår vädret? Vad jag var lite fundersam över var ju att tisdagen så skulle det enligt SMHI och SVT:s vädersändningar vara "srålande"solsken och en +13... Verkligenheten? Tjockt molntäcke och en +6-7 grader det började även regna på em. Uppsala som skulle ha "lika" fint väder upplevde en vidrig regnskur.
SMHI skyllde på SVT att de tolkade SMHI:s data på ett fel sätt och ritade sedan sin väderkartor på samma felaktiga sätt. SVT personen jag pratade med där (Åsa) skyllde på att hon var ledig i tisdags och inte visste hur kartorna sett ut.

Min tanke och vad jag sa till dem, är - visst att de inte kan påverka vädret, men man tycker ju att samma dag som de visar väderprognosen så skall väl vädret stämma för just DEN dagen, är det för mycket begärt, att 5-10 dygns progoserna är ett rent lotteri, och jag förstår faktiskt inte varför de "lurar" folk med dessa. Åsa på SVT tyckte förresten att YR.no som många litar på inte är bra, då de bara visar vädret efter några modeller för Sverige, min kommentar till detta var ju att tyvärr så verkar yr:s modell vara bättre än SMHI och SVT, eller vad tycker ni?

Ha en bra dag och en trvlig helg

Fritz

Inga kommentarer: