tisdag 30 april 2013

Spännande och intressant!

Halloj!
Har suttit och tittat runt på en intressant sida, jag vet inte hur många av er som noterat att det dykt upp ett nytt märke som levererar de mesta inom cykel - dock främst inom segmentet tillbehör. Cyklar har de inga, men det mesta vi behöver till våra hojar. det nya märket är TEC och ingår i Cycle Europe.
TEC PERITUS
Jag måste säga att det är helt klart intressanta grjer de har, bl.a. när jag jämförde vikten mellan Shimanos Duca Ace 7900 och TEC:s PERITUS bromsar så tror jag varje "weight weenie" blir glad, Dura Ace väger 294g medans TEC:s 282g.. OK endast 12g lättare, dock så är jag säker att priset är lite annorlunda mellan produkterna. Hos en stor återförsäljare kostar Dura Ace 7900 bromsar 1300:- Medans TEC:s PERITUS kostar 999:- hos en återförsäljare, en viss skillnad eller hur? Både lättare och billigare (plus att de är snygga) =)

De har sadelstolpar, hjul, styrstammar, bromsar, pedaler etc.. Imponerande! Speciellt då företaget och märket skapades för lite mer än ett år sedan.

När man sedan klickar omkring på sidan ser man även att de har "görsnygga" kläder, hjälmar och glasögon. Men även mycket annat som vi cyklister vill ha, flaskor, cykeldatorer, bikecare produkter etc.

Sedan ser jag även att de satsar på sponsring, för mig, ja ni vet vad jag gillar att sitta på, glädjer det mig att de sponsrar bl.a. Magnus Bäckstedt i hans satsning på Triathlon, de sponsrar även ett damlag i Sverige - Team Crescent, Team Froy Bianchi. Dock inbillar jag mig att de lägger den största insatsen på Team TX Active Bianchi (MTB). För de som gillar MTB är ju inte det laget helt okänt. Det har ju funnits ett tag, dock under lite andra namn under åren. Kul tycker jag, och jag måste erkänna att jag kommer nog att "sponsra" märket av just tidigare anledningar, plus av en annan anledning. Vilket nästan är den främsta anledningen. Hur ofta får vi se en Svensk produkt som sponsrar stora lag som de jag nämnde och vill vara med och fajtas bland de redan etablerade utländska märkena?

Som jag skrev tidigare idag på fejjan. Stöd svensk cykelindustri! =)


För en annan" nörd" så ser jag att under 2012, det första året märket existerade så sponsrade de "svensklaget" Team UK Youth och Team Colombia Coldeportes. Jag är ganska säker att TEC är ett märke vi kommer att märka mer utav de nästföljande åren.

För de som vill se mera av det jag sett så kan de kolla in deras hemsida: http://teccomponents.com/ De finns även på fejjan bara att skriva TEC i sök fältet så hittar ni nog den

När jag sedan sitter och tänker lite på vad CycleEurope har sedan tidigare så känner de flesta till deras märke Spectra, men efter att jag sett TEC så har jag förstått att Spectra riktar sig mera mot vardagscyklisten, medans TEC riktar sig mer mot oss aktiva cyklister, antingen på LVG eller MTB. Skoj oavsett!

Trevlig Valborgsmässoafton på er alla!

Hälsningar,
Fritz

Ps. Kommer att skriva lite om andra märken framöver Ds

Inga kommentarer: