onsdag 22 maj 2013

En liten jämförelse - VR mot andra stora lopp (uppdaterad)

Jag vid starten på Roslagsvåren (bilden tagen från Peter H:s FB sida, han till hö om mig)
Debatten runt prissättningen för att köra Vätternrundan nästa år fortsätter, även om den avmattats lite. De som tycker att det är för dyrt är fortfarande i klar majoritet, hur skapar man uppfattningen att de flesta är kritiska till höjningen? Ja först lite kommentarer här, sedan på ett otal FB sidor men även några klubbars hemsidor, HappyMTB och Funbeat, jag vet att jag i den första versionen av detta inlägg skrev att det verkar som att Örebrocyklisterna verkade tycka att höjningen var OK, men jag har nu fått  info att det klubben fått många negativa mail angående höjningen, fler än de positiva kommentarerna på deras hemsida.

Men vad kostar det att delta i andra stora arrangemang runt om i Europa? Det kan ju vara intressant om VR ligger OK eller om de ligger i topp. De Europeiska priserna är ju i Euro, men jag omvandlar det till en kurs på 8,60:- mot varje Euro. Priserna för VR , den första prisbilden är för icke klubbmedem utan förbokning och det andra priset (höga) är för klubbmedlemmar med förbokning

Vätternrundan - 1350:- / 1750:-
Liege Bastogne Liege - 258:-
Paris Roubaix - 215:-
L´Eroica - 301:-
Vattenfall Cyclassic - 567:- / 662:- (beroende på distans)
Själland Runt - 495:- (DKK)

Som ni noterar så kommer inget lopp ens i närheten av Vätternrundan, OK sedan skall man ju även ta i beräkningen hur den genomsnittliga lönen ser ut i varje land, men om vi svenskar skulle vilja åka ner och köra ett lopp på kontinenten och göra beräkningen med flyg boende etc så tror jag ändå att det nästan blir billigare än att köra VR, och sedan kan man ju göra jämförelsen vilket minne som blir starkast, t.ex. 276km på Liege Bastogne Liege (samma bana som proffsen kör) eller 298km runt Vättern?

En annan förtydling som kan vara bra och veta, på lopp som t.ex. LBL och PR så får man bars, sportdryck gels etc innan start, bara att plocka på sig samt att de delas även ut i depåerna, det finns servicebilar och folk uteftervägarna. Efter loppet får man t-shirt, mat och en fet medalj, även där en viss skillnad
Flyg och boende behöver inte bli så dyrt, en kompis flög ner och körde Paris - Roubaix i år, med efteranmälan (5 euro extra) flyg boende etc så kostade det honom strax över 3000:-, jag har ju gjort en beräkning att om man bor c:a 40 mil från VR och åker ensam s blir kostnaden för att köra VR + allt annat c:a 4000:-, så för egen del som INTE kör VR har ju valet blivit ännu enklare.

Ha en bra dag,

Fritz

7 kommentarer:

Maria sa...

Det är ju svårt att äta så mycket släta bullar för 1500 pix. Fyfan så närigt av Vätternrundan. Rent av äckligt. Bojkotta den där bankliknande vinstmaskinen och gynna klubbar med vettiga priser och bra arrangemang säger jag!!

cykellars sa...

Vättern känns bara fel. Finns så mycket andra arrangemang som är så mycket bättre!

Mikael Kippilä sa...

Intressant läsning!
Håller med ovanstående :)

O sa...

Mycket intressant.

Vad sägs om en artikel om saken i cykling+ ?

Helena sa...

Intressant jämförelse! Jag tycker höjningen och priset överhuvudtaget för att köra vätternrundan är på tok för hög. Det är synd, jag har gjort ett antal rundor och skulle gärna vilja göra många till men är inte beredd att betala hutlöst mycket för det. Nu kommer jag inte i håg exakt vad startavgiften var vid min första runda -07 men betydligt lägre. Men det är klart, folk är beredda att betala.

Finns fler exempel på hur man som arrangör drar nytta av motionsvågen. Cykelvasan och Lidingö mtb, de är svindyra jämfört med de "vanliga" långloppen som ligger på runt 500-600 kr beroende på vilket och vilken klass man anmäler sig till. Långloppen är minst lika, eller ännu bättre!

Kayaker sa...

Förutom den rent ekonomiska biten så kan man även jämföra resten av arrangemangen, t.ex. med avseende på säkerheten för de som cyklar. Sådana jämförelser är inte särskilt smickrande för VR m.fl.

/En som undviker kaoset på svenska motionslopp och kör välarrangerade och säkrare lopp på kontinenten.

Fritz sa...

Tack för era kommentarer, jag kan inte annat än att hålla med er i allt det ni skriver.
Nu gäller det bara att alla står emot i september och november från att anmäla sig.

om ett halvår vet vi hur det gått

hälsningar,
Fritz