söndag 9 juni 2013

Det är ett cykellopp inget attans skidlopp alt löpartävling! (UPPDATERAD)

Bild från ÖCK ...
Ja rubriken på det här inlägget handlar om hur arrangörer vill att vi cyklister skall se ut på olika lopp, läs motionslopp. För egen del så är det om otyget att de vill att vi skall sätta nummerlappen på bröstet. Men hallå! På cykel så har man nummerlappen på ryggen, fördelaktigt på bakfickorna.
Undrar när alla arrangörer skall lära sig det. Att VR vill ha dem på bröstet är ju för att vid målet så fotar de varje deltagare och vill ha ytterligare kulor av dig, för att du skall vara nöjd över din prestation och betala extra för en digitalbild när du precis passerat mållinjen.

Nä! Skärpning där, vi skall ju se ut som cyklister eller hur?

Men vidare till lite allvarligare saker! Läser på Velo.se att GS Anders Karlsson sagt upp sig från sin tjänst på SCF, hur man skall se på det är väl lägret delat inte bara i två utan tre läger, bra säger vissa, mindre bra säger andra medans de tredje inte bryr sig. Visst att jag också haft kritik mot GS ibland, men ändå är det positiva med honom, var att hade manen fråga oavsett hur jobbig den var/är för SCF så fick man svar. Oftast samma dag! velo.se hade inte så mycket info, och det finns inte något att finna på andra sidor heller, men garanterat så kommer det nog info inom kort.

Vidare om SCF jag var ju i Estland för en vecka sedan och fick där reda på av arrangörerna att även det Svenska landslaget hade bjudits in, dock hade de anmält sig 2 (två) dagar försent. Jag skrev till SCF (på Facebook) och ställde en fråga till dem hur detta kunda komma sig. Men än har jag inte fått något svar på mitt mail.

Jag skrev följande till SCF för snart en vecka sedan:

Hej,
jag var inbjuden som journalist till Tour of Estonia som var en trevlig tillställning, extra kul med de svenska framgångarna genom People 4 You, men även de andra svenskarna i Concordia och Christina Watches visade upp sig på det bästa sättet.
MEN! Jag fick på fredagen höra att även det Svenska Landslaget var inbjudna men att någon/några hos er missade slutdatumet och anmälde landslaget försent (2 dagar). Stämmer det, och hur kunde det i så fall missas? Speciellt då arrangörerna stod för ALLT utom ev. själva resan över med färjan från Sthlm - Tallinn.
Jag personligen tycker detta är vansinnigt tråkigt, då Tour of Estonia hade varit ett ypperligt tillfälle för svenska cyklister att mäta sig med internationellt motstånd och få erfarenheten hur ett kortare etapplopp fungerar.
För arranemanget var bra, riktigt bra! Jag frågade flera åkare från olika nationer vad de tyckte om arrangemanget och alla gav Tartu Marathon (arrangören) högsta betyg, mer än så - kommentarer som "perfekt" "suveränt" "de i öst vet hur att arrangera tävlingar" etc var bara några bland alla superlativ jag fick höra.
Jag skulle vilja höra er version varför det hela missades? Är det en orginisatorisk miss från er sida, eller är det den mänskliga faktorn, någon kanske trodde att en annan fixat det?
tacksam för svar
med vänliga hälsningar
Fritz

Det skall bli intressant vad SCF svarar, dock tycker jag fortfarande att det är tråkigt att landslaget inte var där. Men fel sker och med dagens organisation så tror jag att det kommer fler sådana händelser i framtiden. Ingen skugga på någon av de deltidsanställda förbundskaptenerna eller Reck (har glömt hans titel) utan jag tror nog att inbjudan har hamnat mellan stolarna, men jag vill ändå ha en förklaring.
Vad tycker ni? Kommentera gärna!

UPPDATERING
Jag har nu fått svar av SCF, eller rättare sagt jag hade fått det redan den 5:e juni, dock vet jag inte var det mailet skickades, men ändock så såg jag på mailet att det hade skickats och stor heder till nya sportchefen - Jonas Ljungblad för detta. Som jag misstänkte så hamnade det mellan två tjänster, en hade tackat nej, men sedan hade nya FB-kaptenen kollat möjligherna om att åka ändå, men då var pengarna slut från arrangörernas sida. Sånt som händer och inget att göra åt, hoppas bara att laget kan åka nästa år. Det var ett riktigt bra arrangemang, och jag vill ju gärna se gulblått där =)

Angående dagens krasch på Falkenloppet så vet jag fortfarande inte hur tjejen från Norbergs CK mår, jag håller tummarna att det gått bra och bara var av säkerhets skull hon fick åka till sjukhus med helikopter, Tack för era kommentarer på det förra inlägget.

Ha en fortsatt trevlig kväll,

Fritz

1 kommentar:

Svart Karin Karlsson / Karin Svart sa...

Om jag förstått det hela rätt, så bröt hon nyckelben, axel urled, skrapsår och en rejäl smäll i huvudet.. Detta har jag bara hörts ryktesvägar...