Ni har kanske sett att jag har skrivit om tjejen från Norbergs CK som kraschade på Falkenloppet och med detta fick åka helikopterambulans. Men det var inte bara hon som kraschade efter att jag diskuterat med en person på facebook ang just det här loppet. Arrangörerna har lite att fundera på inför nästa år! För som jag skrev - Säkerheten för cyklisterna skall ALLTID vara prio 1.
Men sedan kan ju iofs inte arrangörerna rå för att vädergudarna bestämmer sig för att visa sig från den absolut sämsta sidan. Regn och hagel på ett lopp som Falkenloppet är inte de bästa förutsättningarna för ett lopp.
Dock så här skrev Gabriella på Facebook:
Jag brukar inte gnälla på arrangemang av cykeltävlingar i första hand, men när säkerheten äventyras för deltagarna måste man som arrangör tänka till. En rad olika händelser, en del allvarligare än andra, kantade dagens Falkenlopp.
1. Jag har i flera mail till organisationen frågat om det blir följebil på elittävlingen. Dessa mail har lämnats obesvarade.
2. Även juniorledarna som kör cup står frågande och undrar om de får köra följebil, och isåfall i vilken ordning. Lagledarmöte uteblir.
3. På första vändan i skogen möter elitklungan en bil i hög hastighet som absolut inte väntade sig cyklister. För att inte köra in i cyklisterna, kör bilen istället in i vägräcket med en rejäl smäll.
4. Bara några kilometer efter incidenten med bilen, kraschas det i klungan. Ordentligt. Så pass att ambulanser måste komma. Men om detta vet ju inte vi ledare något, eller hur. För vi står i vägkanten i starten och undrar om det är ambulanser vi hör. När klungan kommer in för varvning får vi heller inte något meddelande om att skadade cyklister står på andra sidan varvet med trasiga cyklar och blödande knän, inte ett ord från kommissarier eller ansvariga. Vi får veta det först när åkare som varit inblandade i kraschen kommer cyklande och säger till oss.
5. Man visar herrelit fel antal varv. Med två varv kvar visar man ett varv vid målpassage.
6. Man stoppar herrjuniorer med ca en kilometer kvar av tävlingen, alltså när man förbereder spurt i utbrytargruppen, för att herrelit är på väg ikapp. I herrelit var avståndet mellan utbrytningen och de jagande över tre minuter och man hade utan problem kunnat ligga bakom de spurtande juniorerna i en kilometer utan att det hade påverkat utgången av loppet. Att välja att stoppa juniorerna i spurten påverkar i allra högsta grad utgången av tävlingen.
I diskussionen som följde efter hennes inlägg så bekräftade flera deltagare hennes åsikter samt att några punkter till kom till, bl.a. så skrev Isac (detta gäller H - Elit) 8. Helt sinnessjukt sen starttid. Jag menar att starta 15.30 för oss som bor typ 40-50 mil från Stockholm är ju rätt oschysst.
Förrutom att herrar elit har haft det lite tufft gentemot arrangörerna så har jag även pratat med kompisar som deltagit i loppet, men även läst vad andra skrivit. Där har det framförts kritik att låta damer Juniorer och Elit starta med H40, H40 var enligt olika utsagor (Mitch och Tony) 60-80 startande och att då peta in DAM jun och Elit i denna klunga anser jag nästa vara lite dumt, nä skitdumt faktiskt, helt plötsligt var klungan på över 100 pers, och då jag själv tillhör H40 så vet jag hur det körs i den klungan, att då vara Dam Junio alt Elit är banne mig inte lätt, eller som Sara skrev: Det var knappast bättre hos oss damer som fick köra med H40. Med andan i halsen rullade man i mål och var glad att man hade överlevt..Nästan precis dessa ord använde Tony till mig också: ha la till att det var livsfarligt på slutet, OK att haglet hade gjort sitt till, men som Tony också sa, jag hade starka ben idag (igår) men att försöka ta sig fram i klungan var inte att tänka på.
Andra åsikter som framförts är bl.a. Sjukt. Bekräftar tyvärr mitt val idag som korrekt. Jag körde Lida Loop istället pga kvaliteten på Falkenloppet ifjol.
Öijer skrev: Det var tre varv kvar när dom visade och ropade ett varv kvar. för nästa varvning så sa dom två varv kvar.
Ja så här har det fortsatt på olika ställen, dock som en polare sa till mig igår - Det där loppet brukar ju vara bra så jag vet inte vad som kan ha hänt i år. Så helt kaotiskt kanske inte det var, men de har absolut lite att tänka på inför nästa år.
Jag skulle dock vilja se att arrangörerna skall börja titta på möjligheten om att kunna stänga av vägar när det rör sig om varvlopp, jag vet att det krävs en större organisation, men det går att lösa "promise", det krävs bara lite tankearbete för det viktigaste är ändå förrutom självva loppet cyklisternas väl och ve, eller hur? Kan de stänga av för Sthlm Maraton så skall de väl kunna det i t.ex. Nynäshamn också, det är ju bara en dag per år.
Ha en bra dag,
Fritz
3 kommentarer:
Jag bor utanför Nynäshamn och var på väg in mot just Nynäs, när jag såg skyltar att det var cykeltävling på gång. Men sedan ingenting, inte en funktionär eller skylt eller nånting, så jag trodde att loppet gick någon annan väg och körde vidare i bilen på 70-sträckan som går kringel-krokvägar.
Vips, så möter jag en MC och en bil som vinkar att jag ska minska farten. Jag kopplade inte alls att det hade med cyklingen att göra, utan att något hade hänt. Sänkte givetvis farten, och runt nästa hörn kommer hela klungan. En hel bunt låg i min fil och jag fick hålla lååångt ut till höger, men det var fruktansvärt nära att ett par cyklister drog in i min bil eller iaf backspegel.
Riktigt dåligt skyltat och informerat av dom som höll i arrangemanget. Men dessutom så kan man som cyklist INTE ligga 1-1½ meter in i mötande fil i en kurva utan sikt på 70-väg när man vet att det kan kommade mötande trafik. Det är ju självmordstankar.
Micke: Det var riktigt tråkigt att läsa detta då tävlingen var en del i Svenska Cupen. Jag skall vidarebefodra din kommentar till berörd klubb och hoppas på en bättring inför nästa år.
Skönt att det gick bra både för dig och cyklisterna.
Mvh
Fritz
Hoppas det blir bättre organiserat nästa gång. För att förtydliga så var jag ju orolig för cyklisternas säkerhet givetvis, inte för min egen backspegel :)
Skicka en kommentar