tisdag 11 juni 2013

Lastbilschaufförerna kan ändra sig!

Ja jag rapporterade ju tidigare om en sida på Fejjan där vissa lastbilschaufförer "frossade" i bilder där cyklister skadade sig eller kanske skulle kunna skada sig. Däremot har jag märkt en viss förändring på sidan sedan ett gäng cyklister varit med och "munhuggits" med ett gäng chaufförer. Jag måste faktiskt ge dem en eloge för detta, de (vettiga) verkar faktiskt börja förstå att vi måste också få finnas på vägen, även om de i många fall inte förstår varför vi måste ligga i klunga, och för en sista gång så ger oss lagen rätt att ligga i klunga (2 par) om det ger oss den möjligheten efter vägen.
Detta innebär inte att bara för att EN lastbil kommer så måste vi gå ner på singellinje. De får köra om där det passar, alltså inte före en backe eller före en kurva.
Extra kul är det när det dykt upp folk som både är chaufförer och cyklister... =D

Hatar?
Visst att vissa inte kan ändra sig utan fortsätter att "hata" oss, och jag kan ju förstå men ändå inte förstå att i städerna är cyklister i vägen, men vad är inte i vägen inne i en större stad? Jag tror att det är hinder överallt, är det inte dubbelparkerande bilar, så är det gångtrafikanter, vägbyggen av alla dess slag, lastbilar, cyklister ... you name it.
Vi ser fortfarande bilder på lastbilar där de "gör sig roliga", men ändock tycker jag atmosfären har blivit bättre. Lite synd bara att se att vissa cyklister ger sig och lämnar gruppen, speciellt de som inte varit med och gett förslag på hur vi skall samarbeta i trafiken.

Tidigare inlägg
Ni som vill se tidigare bilder (borttagna de flesta nu) så kan ni se mitt inlägg "sjukt" där finns även en länk till facebook gruppen, joina och var med och försök få chaffisarna att förstå att vi får vara där.
Var beredd på grovt språk emellanåt, jag har själv varit en av de som varit tvärförbannad och skrivit saker som jag efteråt ångrat till en viss del. Men Mia (administratören och även chaffis) har styrt upp gruppen bra. Eloge till henne!

Chip -  SCF
Diskussionen ang. chipet fortsätter, jag har sett många bra invändningar till varför det införs och några som verkligen har kommit med bra invändningar är Daniel Rytz, Henrik Öijer och Lotta Calås (ordf. Hofvet). Jag kan bara hålla med er i allt ni säger. Precis som någon har skrivit så bör förbundet skjuta på detta inför nästa säsong, dock med ett förbehåll och det är att testa chipet på Kortbane-SM (för att blidka TV). Sedan inför nästa säsong låt de aktiva hyra chipet för en 100-200:- säsong, för som det är nu har SCF bundit ris för sin egen rygg, de har ett mål att det skall finnas ex antal licenserade inför ett visst årtal, nu blir det nog tvärtom, speciellt då många motionslopp nästintill blir som vilken tävling som helst med inofficiella resultatlistor etc.

Ha en fortsatt bra dag,

Fritz

Inga kommentarer: