söndag 21 juli 2013

Varför kör inte svensk elit som proffsklunga (Del II) + att Anders A har fel!

Ja nu dröjde det lite innan del II publicerades, men nu skall vi fortsätta lite på det spåret.

Hur kommer det sig?
Ni som studerar olika race där svenska elitåkare deltar har nog alla sett hur det rycks och stöts hela tiden, skapas det en utbrytning så fortsätts det att rycka och stötas i all oändlighet tills att alla är lika trötta. Varför kan man fråga sig? Visst att det skall stötas och ryckas i klungan, men att se efter att ett gäng som gått loss se lagkompisar till åkaren/rna jag ner sina egna lagkompisar gör ju en annan fundersam.
Hade detta skett ner på kontinenten så hade nog sportchefen åkt upp till de som jagade ner sina egna lagkompisar och hotat dem med att slänga ut dem ur laget. Så gör man bara inte!

Senast för ett par dagar sedan på ett lopp där svenska elitåkare och några lag från de närmsta nordiska länderna deltog, så var det ett bra gäng i utbrytning, sedan gick 6 man loss från klungan och jagade ner utbrytarna, av dessa 6 åkare var det 3 åkare från det lag som hade två åkare i utbrytning! Tjänstefel! Eller vad tycker ni?

Tittar inte elitåkare på Girot/Touren etc?
När man studerar ett svenskt elitlopp så tror man att det skall vara nere som på kontinenten, men så är det inte, jag har ofta frågat mig varför lagens åkare är spridda i hela klungan, nog för att det är OK i början av ett lopp, men när det drar ihop sig så bör de samla ihop sig och dra hem den åkare/kapten som är starkast för dagen. Eller?
Tittar man på något av de större loppen på tv så ser man direkt var lagen ligger, man kan utskilja dem tack vare färgerna på lagen, man ser vitt, rosa, svart, grönt, blått etc streck med spurtaren längst bak.
Några svenska lag har klarat av detta under åren, och det är några som gör det även idag, men annars är de splittrade

Mitt råd och mina åsikter
När jag började hoja för en istid och lite till sedan, 80-81, så fick man alltid höra att cykel är de tuffaste man kan hålla på med, inte nog med som många tror att det bara att "trampa" man var/är även tvungen att tänka och hålla huvudet kallt, kan vara nog svårt efter en 100-150km i hög fart. Vad jag tänker närmast på då är att man var ju tvungen att vara taktiskt och en lagspelare. För hur det än är så är cykel en lagsport (inte tempo kanske) och man skall alltid arbeta för lagets bästa, men om man jagar ner varandra och stöter dem trötta så gör man ju inte direkt laget en tjänst eller?
Nä! Studera de störa lagen och ta efter, ta ett snack innan loppet vad ni skall göra, vem är starkast för dagen etc. Kör för laget!

Ibland hoppar det grodor ur munnen på Vacchi och Adamson
Jag har stor respekt för Roberto och Anders, men ibland blir det fel, väldigt fel. Kommer ihåg en diskussion för en tid sedan där Roberto sa att under 100km träningar/lopp så skall man inte ha vatten med sig. Där var jag och många andra enade om att det var dumt, nä skitdumt faktiskt. För de flesta vet ju att kroppen stänger ju ner om den inte får vätska och energi. Men nog om detta, det jag tänkte mer på nu var Anders kommentar igår under sändningarna av TdF "Tävlar man inte så tränar man inte, då är man ute på en cykeltur". Där har den gode Anders fel, generalfel i mina ögon.
Folk och fä tränar för olika orsaker, man behöver inte träna för att tävla, det kan var en ordination från en läkare, man kanske är överviktig och behöver gå ner några eller många kilon, det kan vara för rent välmående att man tränar etc. Vi vänder på det lite, hur många som går på ett gym och lyfter skrot tävlar i bodybuilding alt tyngdlyftningen etc? Nä Anders, jag har stor respekt för mycket av det du säger och du har en stor kunskap om cykelsporten, men i det här fallet har du fel, väldigt fel. Men misstag kan även den bäste göra. =)

Facebook tips
Här är en facebooksida som jag tycker alla cyklister skall "gilla" stöd ett svenskt proffs/elitåkare och köp hans kaffe när tillfälle ges. Jag väntar på ett smakprov, och när jag får det skall jag skriva lite om vad jag tyckte om bönorna. Mer om detta längre fram = Balck Coffee

ha en fortsatt trevlig kväll

Fritz

Inga kommentarer: