lördag 24 augusti 2013

Helt oootroligt!

Ja uttrycket i rubriken var ett uttryck som ofta användes i Dalarna när jag var där i min ungdom och hälsade på kusiner och andra släktingar. Rätt så passande idag när jag i Expressen läser om doping inom friidrotten, där utövare anonymt erkänt att de dopat sig inför VM 2011, ja inte alla men 29% erkände att de petat i sig något förbjudet preparat. Enligt uppgifter så skall visst 45% av alla tester varit positiva. För oss cyklister kommer det här inte som en nyhet, då vi har vetat att alla sporter varit lika smutsiga som cykel en gång var. Men under sommaren har fikus lagts på friidrotten då ett stort gäng både anonyma och stjärnor blivit avstängda för doping inom just friidrotten.

Det som är så fantastiskt
Ja det som gjorde att jag verkligen fick upp ögonen för artikeln är att de skriver en massa om doping, Wada nämns etc. Men inte en enda gång nämns ordet cykel eller vår sport i jämförelse, har Expressens reporterar sen om sider vaknat och insett att det inte bara är cykel som är drabbat?
100 upplagan ren?Enligt veckans uppgifter så skall den sista upplagan av Tour de France, den 100:e, varit ren från doping. I alla fall har de inte hittat något i några av alla de tester som gjordes. Giro´t var också rätt så ren, där var det väl "bara" två som torskade. Di Luca och Santambrogio bägge i Team Vini Fantini.

Till ännu roligare saker
I USA så kämpar Michal och Tobias på, tempoetappen var väl ingen supersucce för svenskarna, dock så vann Tobias som den bäste "Young rider". Michael hamnade lite mer än fyra min efter vinnaren. Dock så måste man ändå vara impad, Michael ligger på 64:e plats i totalen, 30 min efter ledaren. Tobias ett tiotal placering ännu bättre (C:A 18 min efter ledaren). Dock har Tobias knaprat in bland topp 10 bland de bästa yngre åkarna. Han ligger för närvarande på plats 9.
De kämpar över krönet under etapp 3 - Foto (c) Baltic Chain Tour
Baltic Chain Tour
Snackade lite med Christian i går kväll för att höra hur humöret är hos killarna efter torsdagens tuffa etapp. Christian berättade att de körde inte så smart i torsdags, han själv brände krutet under de första 2 timmarna av etappen, och åkte med krampkänning resten av etappen. Nu sa Christian att det var inte bara de som körde osmart, utan det var många lag som splittrade sig och fick inte till det. Dock har de planer för dagens etapp, de är nu  Litauen, och det är helt platt där och det blåser på bra från havet. Han sa att imorgon (idag) kommer det hända saker, de skall köra stenhårt i kantvinden.
Jag lovade att jag skulle hålla koll på vad som händer och rapportera om det här. Håller tummarna!

Med det önskar jag er en bra dag

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: