torsdag 15 augusti 2013

Nu får polisen ta och hejda sig! (uppdaterad)

bild (c) Sverigesradio
Hallå,

Känner att jag är tvungen att skriva lite om en artikel som finns på SvD, denna blev jag uppmärksam på efter att cyklistbloggen skrev om den. Jeroen som skrev artikeln har bra argument, dock vill jag fylla på med lite mer, Detta med tanke på den fällande domen som kom i Lunds tingsrätt och som tyvärr fick medhåll i Skånes hovrätt.

Vad som gäller enligt Matthias som omtalas i artikeln (är det OK att jag skriver killens förnamn? Han känner sig inte utpekad, eller blir alla Matthias i hela Sverige förnärmade nu??) är att kör vi på cykelbana så är det gångfart som gäller, men samtidigt säger trafikförordningen att vi MÅSTE cykla på cykelbana om sådan finns. Snacka om moment 22 eller?

I alla fall så ringde jag till trafikpolisen för att höra vad som egentligen gäller? Min frågeställning var, vi måste enligt trafikförordningen köra på cykelbana, men kör vi på cykelbana så är det gångfart som gäller, detta innebär att vi som utöverar sporten cykel är olagliga hur vi än agerar, så vad skall vi göra? Krister på Uppsala trafikpolisen sa att först har han aldrig hört talas om att en cyklist blivit rapporterad för fortkörning i Uppsala, men hans rekommendation var att NEKA till brott begången (inte skriva på boten)  för att sedan få det prövat i tingsrätten.

Krister höll med om att det verkade lite tokigt det här, för just som jag sa till honom så de som cyklar på sin cykel, antingen för att motionera alt träna inför tävlingar, borde få köra på vägen. Men hur att få till lagen så att den passar oss så var hans enda rekommendation att se till att få en prejudicerande dom (d.v.s antingen en dom i Högsta domstolen, alt några liknande domar i två eller tre hovrätter) för att få lagens praxis ändrat.

Jag frågade honom om det var någon mening att skriva till trafikverket, påtala problemet och försöka få till en lagändring? Det tyckte han absolut var en bra idé, man måste börja någonstans var hans kommentar till detta.

Utöver det som skrevs ovan beskrev jag för honom hur situationen är för oss som cyklar i städer, landet etc i form att utöva sporten cykel: På landsvägarna prejas vi, det tutas, sprutas spolarvätska, skriks etc etc. I städerna bötfälls vi, sedan är det samma som för oss som körs på landet. Nu har jag inte fått spolarvätska på mig, men andra har.. i alla fall vad de skrivit, inget påhitt. Såg bl.a. i gruppen på FB, som jag nu lämnat, hur chaffisar visade hur de ställt om strålen på spolarvätskan för att kunna spruta ner cyklister. Jag skriver detta utförligt då jag fått kritik för att inte ha kunskap eller hittar på grejer. Därav övertydligheten!

Cyklar vi på cykelbanor, så får vi köra slalom mellan barnvagnar, stavgångarare, pensionärer, lösa hundar, hundar i koppel varav matte/husse på ena kanten av cykelbanan och hunden på den andra.. etc etc... Svårt att kunna träna då eller hur? Jag sa även till honom att på cykelbanorna OM vi kör på någon så gör det ont för både den vi kör på och oss som sitter på cykeln. På landsvägarna om vi vurpar efter prejning etc så är det bara vi på cykeln som är förloraren. Hm kanske att bilisten får en repa på bilen om vi har "tur".

Vad tycker ni om det här?

Ha en fortsatt bra dag!

Hälsningar,
Fritz

UPPDATERING
Sedan jag skrev detta inlägg har SvD uppdaterat sin artikel och ändrat lite på texten de bl.a. påekat att Götgatsbacken är en gångbana och då är det gångfart som gäller, de har även poängterat att det är skyltat för detta. + lite annat som är ändrat, detta innebär att vi fortfarande inte vet exakt vilken fart det är som gäller på cykelbana.
 

10 kommentarer:

Clara sa...

Hej Frida.
Jag ska bara förtydliga att Götgatspuckeln är en gågata och det är därför man inte får cykla snabbare än gåfart.
I övrigt håller jag helt med det du skriver!

Fritz sa...

Hallå Clara

Oki läste inte det.. ser även att de uppdaterat artikeln sedan de publicerade den. Jag läste cykelbana första gången jag såg artikeln, nu har de dock varit tydliga att lägga till att det finns skylt för gågata, de har även tagit bort texten "på cykelbana är det gångfart som gäller" .

Det var den som gjorde att jag var tvungen att skriva samt ringa polisen för att göra vad som gäller. Nu är det problem igen, då vi fortfarande inte vet vilken fart vi har "rätt" att hålla på cykelbana, utom "regeln" anpassa farten efter omständigheterna"

Med vänlig hälsning
_Fritz_ (inte Frida =) )

Anonym sa...

Om det är gångfart som gäller, vad definieras gångfart som? 6 km/h? Och hur mycket för fort måste man cykla för att bli bötfälld? Även med en cykeldator är det inte alltid lätt att veta exakt hur fort man cyklar (på min fungerar bara GPS:en - man hade inte testat att den fungerade med 20" hjul - och hur exakt den är i krypfart vete 17) och att utan dator veta om man cyklar i 6 km/h eller 9 km/h är inte helt lätt.

Jag brukar cykla vid Lötsjön och Golfängarna där det är 15 km/h för cyklister ("på de gåendes villkor"), och håller man inte koll på datorn är det lätt att börja rulla i 20 km/h i utförsluten. Andelen cyklister som håller sig under 15 km/h torde vara försumbar; de som tar hänsyn till fotgängarna är fler.

Mikael sa...

Vet inte om jag är en extremt trevlig cyklist men i allmänhet tycker jag att biltrafikanterna respekterar mig som cyklist väl och de tillfällen då dom tutar ilsket bakom en är lätträknade gånger.
Det är kanske så enkelt att man blir bemöt efter hur man själv uppträder, har personligen sett ett antal andra cyklister som ligger i bredd utan att uppmärksamma bilarna bakom en.
Det handlar om ömsesidig respekt, jag an se båda sidorna av myntet då jag är både cyklist och bilförare.

Fredrik Jönsson sa...

Nja, det är samma fart som gäller på cykelbana som på intilliggande väg, eller bashastigheten, dvs 50 i tätort. Därom råder det nog inga tvivel. Däremot finns det lite förvirring för vad som gäller på kombinerade gång- och cykelbanor. Där har någon hävdat gångfart, men utan egentlig grund. Kombinerade gång- och cykelbanor nämns inte alls och regleras inte särskilt i trafikförordningen, vilket nog ska tas som en vink om att man inte tänkt sig saker så.

Fredrik Jönsson sa...

Nja, det är samma fart som gäller på cykelbana som på intilliggande väg, eller bashastigheten, dvs 50 i tätort. Därom råder det nog inga tvivel. Däremot finns det lite förvirring för vad som gäller på kombinerade gång- och cykelbanor. Där har någon hävdat gångfart, men utan egentlig grund. Kombinerade gång- och cykelbanor nämns inte alls och regleras inte särskilt i trafikförordningen, vilket nog ska tas som en vink om att man inte tänkt sig saker så.

Fredrik Jönsson sa...

Personligen tycker jag f.ö. att man ska få välja att använda vägen eller inte i de fall det rör sig om just kombinerade gång- och cykelbanor.

Jakob sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Kurt sa...

Jag undrar hur de tekniskt mäter hastigheten för cyklister i Götgatsbacken? Använder de verkligen laser? Det skulle ju kunna träffa folk i ögonen! Och de kan väl inte bara "uppskatta" farten? Får man också böter om man går/springer fortare än 7 km/h?

Robert sa...

På cykelbana gäller hastighetbegräsningen 50 km/h (inom tätbebyggt område), 70 km/h utom tätbebyggt område). Det är bas. Lokala trafikföreskrifter kan säga annat, och skylta, då gäller skylten. Men sådan är ovanliga på cykelbanor. Men många kommuner är på väg att införa zoner med 30/40 km/h.

Men, man ska anpassa hastigheten efter hinder väglag osv, så man bör köra försiktigt runt gående.