fredag 6 september 2013

Det här var väl ingen nyhet eller?

Läser precis på Arbetarbladet.se att Chalmers i Göteborg har forskat fram att fotgängare är lika farliga för oss cyklister som bilisterna är. Är det en nyhet för oss som hojar, har för mig att vi har väl tjatat i ett antal år nu varför vi INTE vill köra på cykelbanor där vi samtidigt måste samsas om utrymmet med de som går.
Ni kan själva läsa artikeln på följande adress: Arbetarbladet

För övrigt verkar trafikläget bli ännu värre för oss cyklister, har fått rapport om en cyklsit som blev misshandlad av en taxichaufför, folk som återigen kläms ihjäl av lastbilar (med den klassiska ursäkten - jag såg inte cyklisten) . När tänker trafikverket och transportstyrelsen verkligen ta tag i problemet, dock har jag en viss farhåga att OM de tar tag i problemet så är det väl vi cyklister som måste anpassa oss, ingen annan. För om de skulle mot allt förmodan ge oss, cyklister, viss rätt så kommer de få olika lobbygrupper på sig typ Motormännen eller något fackförbund som för en viss
grupps talan. Eller vad tror ni?

Jag bifogar ett gäng bilder som jag hittade när jag sökte på google "Cykel olycka" enast ett axplock av alla bilder, orsaken till olyckorna är både bil, lastbil och fotgängare.. men gemensamt är att det allvarligaste offret är cyklisten.

Gävle

Härnösand

Jönköping

Norrköping

Norrköping (igen)

Söderhamn
Nu drar jag iväg och tatuerar mig,

Ha en bra dag
Hälsningar,
Fritz

1 kommentar:

Anonym sa...

Tycker Sverige borde följa efter många andra länders lösning på cyklister vs gångare. I dessa länder finns 1.5-2 meter av vägbanan, avsatt ENDAST för cyklister. Tycker det vore kalas om tom regeringen tog beslut om det. Att när nya vägar byggs, så är det standard att 2m av vägbanan är avsatt för cyklister med tydlig avspärrning.
Med vänlig hälsning
Johan F "JoFo"