tisdag 3 september 2013

Mer morgonnyheter

Inte ofta så här illa ...väl?
Jag rapporterade ju för ett par dagar sedan om en rapport som NTF hade gjort, där fick man intrycket att de som hamnade på sjukhus eller dog i cykelolyckor berodde på att de saknade hjälm (tack för era kommentarer). Nu på morgonen så kom det en nya rapport, denna gång från trafikverket, och de hävdar att hälften av alla de cykelolyckor som sker beror på att underlaget vi kör på är i så dåligt skick. D.v.s. gropar, övriga hål, och annat som vi råkar ut för när vi försöker hålla oss på svenska vägar. Samt att kommunerna inte hunnit med att göra cykelbanor säkra efter det att så många börjat använda cykeln till vardags.

För egen del inget ovanligt, runt omkring där en annan bor ser ibland vägen ut som att den byggdes ett årtionde före första världskriget, och sedan användes även både tyska och allierade trupper för förflyttning,... OK riktigt så illa men nästan. Dock har de fått tummen ur det berömda hålet och fixat till två vägar.. Jiippiii! Dock så har SVEVIA, eller vilka nu som bestämmer återigen fått en förkärlek att hälla ut oljegrus i tid och otid på nylagda vägar. OK att det fungerar på tungt trafikerade vägar, där körs oljegruset ner snabbt, men på mindre trafikerade vägar så kan man stryka den vägen för ett par år framåt. De kallar oljegruset för slitageskikt. Hm!

Vad beror det på att svenska vägar är så i dåligt skick? Tjälskott, d.v.s. den svenska vintern är orsaken? Snålhet? Okunskap eller rent ut sagt slarv? Jag personligen tror att det är en kombination av alla varianter, ta t.ex. vägen mellan Tierp och Söderfors, på ett ställe strax efter Bäcklösen så drogs vägen igenom en skog, när de byggde vägen så snålade de in på kulorna och lät alla stubbar vara kvar, följden av detta är att nu så när stubbarna ruttnar och går upp i "rök" så blir det en hålighet under asfalten, och då det inte är någon nämnvärd tjocklek på asfalten så sjunker den ner i hålet och voila så har det skapats ett fint hål i asfalten. Det dyker upp nya hål titt som tätt. Fin som snus serru! =)

Sedan har vi plogbilarna som är stressade och skall hinna så mycket som möjligt på så korttid som möjligt, är det ett litet gupp - efter tjälen, så brakar de på och river upp vägen, så att ett mindre díke skapas. Undrar hur mycket det egentligen kostar för att allt skall gå så snabbt idag, och till en så minimal kostnad som möjligt. Blir det billigare i längden eller fördyrande? Jag tror det senare.

Nu skall jag inte gnälla, jag tror de flesta vet hur det är. Ikväll är Sandvikens CK arrangör av sista loppet i  Gästrikeserien, och det är ett bergstempo som går uppför Kungsbergets slalombacke, japp ni läste rätt. Jag körde där i går, och som jag skrev på min privata blogg, det var det näst värsta jag varit med om, de värsta var när jag skulle ta mig ner från nämnda backe! Bitvis är det 25% lutning och banan är ungefär 2 km lång. Valfri cykel, MTB; LVG; Temphoj etc. får användas. Att göra som mig och åka dit med 53/39 - 11/23 är ingen höjdare. Utmana dig själv och åk dit. mer info på www.sck.se

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: