torsdag 12 september 2013

Trist utveckling.. Lås din cykel

Bra lås, dock borde cykeln även suttit fast i en stolpe/cykelställ Foto: (c) UNT
Läser på UNT:s hemsida hur Uppsala drabbats av cykelligor och hur många cyklar som stulits de sista månaderna. Resultatet är att för närvarande stjäls det mer än 10 cyklar om dagen. Huvaligen!
Vad jag förstår av artikeln så är det många "tillfällighetstjuvar", troligtvis folk som vill hem från krogen etc. Men även hur det finns ligor som "rensar" områden på cyklar, artikeln och även på andra ställen läser man ju om hur cyklarna försvinner till utlandet för försäljning.

Grymt trist, skulle bli vansinnig om jag kom till cykelstället och se att hojen var borta, dock är jag förvånad att folk fortfarande låser fast sina cyklar i framhjulet. Som i en av kommentarerna till artikeln så är det väl bättre att backa in hojen för att sedan låsa fast hojen genom att trä låset genom bakvingen/bakhjulet. Nu hjälper ju inte det om tjuven har med sig vinkelslip/bultsax, men det försvårar iaf.

Själv har jag mina hojar inomhus, dock skall jag nog börja ställa in barnens vardagscyklar också, fast man är ju lite korkad, då man tänker att "på landet händer inget", måste få bort det tänket.

Ha en bra dag,
Fritz

Inga kommentarer: