onsdag 2 oktober 2013

Vilka står bakom Gran Fondo Stockholm?


Idag fick jag kontakt med en av Friend Arenas talesmän för Gran Fondo Stockholm, han var mycket tillmötesgående när det gällde att ge mig svar på mina frågor. All heder för det!

Ägarna
Min första fråga till dem var som sagt, vilka är det som står bakom arrangemanget, svaret jag fick var att det var Friends Arena och dess ägare (Solna Stad, Svenska Fotbollförbundet, Fabege, Jernhusen och Peab.)  + två stycken privata finansiärer, och när jag frågade vilka de var så var svaret att fråga får man, dock så har de valt att vara anonyma i det här fallet.
Då valde jag istället att fråga varför de valt att anordna ett cykellopp av den här storleken, och talesmannen för Friends Arena sa att han och de två privata finansiärerna var de som tog initiativet till att starta det här loppet, när de sedan presenterade idén för Friends Arena så var de entusiastiska och tyckte att det hela var en bra idé.

Priset
Då kunde jag inte låta bli och fråga: Varför så dyrt? Var hade de fått den siffran från? Som jag misstänkte så berättade han att de hade en diskussion om vilken nivå de skulle ligga på, och de använde sig av LidingloppetMTB, Cykelvasan och Vätternrundan som måttstock och tyckte att 1200:- var ett skäligt pris för ett lopp av den här karaktären och med de unika fördelar som de ändå har, då var jag ju tvungen att fråga vad det var som gjorde att deras lopp skulle vara så unikt i arrangemanget mot andra lopp runt om i Sverige, till svar var det bl.a. möjligheterna med Friends Arena att om det t.ex. är busväder så har de möjlighet att stänga taket och att man kan slippa regnet när man väl gått i mål, sedan sa han de satsar väldigt mycket på säkerheten och de kommer att utbilda flaggvakter, de jobbar hårt med berörda kommuner för att få till avspärrningar etc. banan i sig är än så länge bara preliminär, det kan bli att någon kommun sätter sig på tvären och då får de dra rutten annorlunda, dock hoppas de att kunna spika den definitiva banan så fort som det bara går.

Varför valde de Hofvet som medarrangör?
För dem var det självklart att tillfråga Sveriges största klubb, att det skulle vara för sanktionering från SCF etc var av sekundär betydelse, de hade kunnat tillfråga vilken klubb som helst eller startat en egen om det skulle vara så. Men de tyckte ändå att Hofvet var rätt och när de frågade styrelsen så var de med på banan nästan från början. För dem var det också en självklarhet att Hofvet skulle lägga ner Roslagsvåren även om det gick någon vecka innan Gran Fondot kommer att gå nästa år.
Att avtalet med Hofvet är skrivet på tre år bekräftade Friends Arena, och efter att ha sett på nätet att en Hofvare säger att Roslagsvåren skall återuppstå 2015, blev talesmannen lite förvånad över. Jag fick intrycket att det var inget han räknade med, halvt som halvt bekräftade han att ett av villkoren med Hofvet är just att Roslagsvåren skall inte köras i samband med Gran Fondo Stockholm.
På min fråga om mitt scenario om att de kan tänkas omförhandla villkoren för Hofvet eller även starta en egen klubb, bara för att få sanktionering så kunde han inte säga mer än att han vet ju inte hur det blir om tre år, men visst att det kan bli så eller inte. Det får tiden utvisa.

Rabatt för Hofvet
På nätet har jag sett frågor angående om medlemmarna i Hofvet skall få någon form av rabatt till loppet, och han sa att de har diskuterats som hastigast men inget som var klart i dagsläget. Han kunde och har även sett kritiken mot loppet för deras prissättningen, men nu har de valt den och det är inget som de tänker diskutera vidare för tillfället.

Varför i maj
jag kunde inte låta bli och fråga varför de lagt loppet i maj när kalendern är full? Jag tillade även att om de hade valt att lägga loppet i juli när kalendern är tom och säg en två veckor efter VR så hade nog folk i gemen varit mer positiv till loppet, på det fick jag olika svar, och bl.a. så trodde han att det skulle bli svårare i juli då folk är borta på resor etc. Men däremot så skulle han ändå ta med sig mitt förslag till vidare diskussioner och det kan ju bli en förändring i framtiden. Jag kommenterade äve att just runt datumet de skall hålla loppet så har de konkurrans från bl.a. Västkusten Runt, Skandisloppet etc. Men där tyckte Friends att de inte är några konkurrenter då det är en helt annan form av lopp, på frågan om Stockholm Ride var en konkurrent så tyckte de även det att det inte var så.

Vad ger de tillbaka till Cykelsverige?
Jag var ju tvungen att kommentera just att det är kommersiella faktorer som gjort att det startat loppet, även om det är så att de gillar cykel och är cyklister flera av dem så är det ju ändå kommersiellt, då sa jag till dem att skulle cyklisten i gemen vet att t.ex. om en del av pengarna skulle komma tillbaka till Cykelsverige typ i form av en variant på Postgirot, eller något annat större lopp, med UCI statusen så tror jag att fler cyklister skulle vara positiva till prissättningen och egentligen så skulle den diskussionen falla sig platt, han tyckte det var en bra idé och det skulle han verkligen ta med sig till de övriga och se vad som kan hända i framtiden, de har många planer däremot kan de inte avslöja något än, men att tids nog så kommer det att komma ut nyheter från dem vad de tänker hitta på.

Vi diskuterade ett gäng andra saker + att jag gav dem några förslag på förbättringar, dock var jag tvungen att poängtera att i stort är jag positiv till loppet, men det som förstör det hela för mig är prissättningen.

Slutkläm
Jag är säker på att det kommer skrivas mer om Gran Fondo Stockholm, och jag hoppas att de tar sitt förnuft till fånga och ändrar prisbilden, som jag sa till en Hofvare, hade det kostat ca 6-800:- hade jag nog inte funderat så mycket, men nu 1200:- nä, det är för mycket för ett 150km lopp. Men talesmannen har ju rätt i att när det använt de lopp som rabblades upp i början av det här inlägget, att det finns för många cyklister som verkar tycka det är helt OK att betala dessa pengar, och så länge folk fortsätter att betala dessa summor för lopp som VR, Cykevasan, LidingloppeMTB etc. så är det bara en tidsfråga innan fler lopp höjer priset till den nivån. Det är en för bra affär helt enkelt. Vi avslutade det hela med att konstatera att det inte var några "hard feelings" utan han hade förståelse till att folk vill veta.

Ha en fortsatt bra dag,

Hälsningar,
Fritz

2 kommentarer:

Peter Hampus sa...

Bra att du snackar med källorna Fritz!

Gustav sa...

Kolla med länsstyrelsen vilka som begärt tillstånd för att genomföra loppet. Brukar ofta finnas kartor med mera i ansökningarna.

Gustav