tisdag 1 oktober 2013

Lite reflektioner runt Gran Fondo Stockholm

Nu har det gått några dygn sedan pressreleasen om Gran Fondo Stockholm kom ut till ett antal bloggar, sidor etc. från att först fått en massa superlativ om att äntligen så skall det vara ett storlopp i Stockholm, så har mycket vänt och blivit negativt på olika forum, facebook etc.

Jag valde att vänta med att skriva någon om detta då jag intuitivt kände att det var inte något som stämde här, sedan fick jag några samtal + mail och annat som bekräftade vissa av mina farhågor.

Sedan igår har jag försökt nå ett stort antal inblandade parter för Gran Fondo Stockholm, och jag har nu fått tag på de flesta, dock så ville inte Gran Fondo Stocholm svara på mina frågor först, utan de ville ha mina frågor och sedan skulle en annan person ta kontakt med mig om det. Denna person, trots påminnelse har ännu inte återkommit. Så jag lär återkomma i detta ärende efter att jag talat med dem.

Priset
De första negativa punkterna som kom fram var priset på loppet vilket är satt till 1200:- för 150 km. Personligen tycker jag att det är sjuka priser, men efter VR:s höjning nu i våras så har ju cykelsverige sagt sitt och valt att det är en OK nivå om man vill köra det loppet. I samband med LingöloppetMTB förra året + Cykelvasan + några lopp till så har nog företaget bakom Gran Fondo Stockholm tyckt att 1200:- är en acceptabel summa. När jag talade med Fredrikshofs talesman (ordförande hänvisade till denne) om just Gran Fondo Stockholm prissättning så hävdade talesmannen att priset för tillstånd avstängningar etc kostar, vilket jag rättade honom och sa att tillståndet ansöker man hos Länsstyrelsen och det är en engångskostnad. Dock är några positiva till priset och har redan anmält sig. Men om det blir några 6000 cyklister som genomför loppet är fortfarande skrivet i stjärnorna.

Hur gick det till?
Ja där vet jag inte till 100% än, dock vad jag vet är att det var ett eventföretag som tog kontakt med Fredrikshof IF CK och erbjöd dem att vara medarrangörer till detta lopp, styrelsen, dock inte fulltalig, för Hofvet har sedan tagit ett beslut att vara med och med detta så har de utan att förankrat det hos Hofvets medlemmar beslutat att lägga ner de populära Roslagsvåren, det som är spännande där och där går historien isär, vissa har sagt att det var ett krav från Eventföretaget att Hofvet skulle lägga ner Roslagsvåren för att slippa konkurrans för Gran Fondot, detta förnekar talesmannen att det är så, de skyller på svårigheterna med funktionärer, att de hade vuxit ur kostymen för skolan, fick dock senare reda på att det lämnats in konkreta förslag hur detta skulle ordnas. Hofvet skulle i gengäld få motsvarande vinst från Roslagsvåren som betalning, utan att göra något större handtag för arrangemanget. Med andra ord lättförtjänta pengar. I dagsläget i runda slängar 280 000:- som var enligt uppgifter på nätet Hofvets vinst för Roslagsvåren nu i våras. Enligt talesmannen skall även Hofvet hjälpa till med funktionärer.

Risker för Hofvet i och med detta?
För det första att INTE förankra ett så stort beslut hos klubbens medlemmar att de lägger ner Roslagsvåren var inte bra, medlemmarna fick ungefär2 timmar efter Gran Fondo:ts pressrelease genom ett nyhetsbrev från Hofvet reda på att Roslagsvåren skulle läggas ner. Där hade jag önskat att Hofvet att sammankallat ett extra årsmöte, med en eller två punkter på dagordningen, d.v.s. nerläggning av Roslagsvåren + skall vi vara med på Gran Fondo:t? Jag har påtalat till flera personer som jag talat med de sista dagarna att risken med detta är att Styrelsen kan sitta med Svarte Petter och att det kan och redan har blivit ett "vi och dom" känsla i klubben, vilket är olyckligt.
I förlängningen så kan detta innebära också att Hofvet tappar medlemmar, flera har utryckt dessa farhågor både per telefon och på nätet, jag tror och precis som jag sa till SCF:s ordförande att om det blir så att de större arrangemangen börjar styras av Eventbolag så utarmas föreningslivet och cykelklubbarna, i dags läget finns det som motionär mindre och mindre anledningar till att vara med i en Cykelklubb. De får köra VR, Cykelvasan, Lidingöloppet etc etc utan att vara med i en klubb, och för Hofvet som har haft en stor tillströmning av medlemmar just för sina Mastergrupper, nybörjarträningar, gruppträningar inför Roslagsvåren, VR och andra lopp så försvinner den vinsten, så varför skall man gå med?
För det tredje, visst att Hofvet väljer att lägga ner Roslagsvåren, men finns det något som hindrar typ SMACK att "ta över" och köra Roslagsloppet nu istället? Nä egentligen inte, banan är klar, skolan finns det är på deras hemmaplan + att SMACK har stor erfarenhet att anordna arrangemang, så why not! För övrigt så är avtalet mellan Hofvet och Eventbolaget på tre år vad händer om loppet blir jättepoppis och fulltecknat a´la Cykelvasan och VR. Vilket hindrar då Eventbolaget att skriva ett mer fördelaktigt avtal med en annan klubb bara för att få en förening med på banan? För Hofvet kan detta bli förödande, även om vissa har sagt "ja men då startar vi Roslagsvåren igen", visst att det går men då blir det att börja om från början + att då har de en stor konkurrent på banan också.
Money, money, money
Varför har Eventbolaget vänt sig till Hofvet och vad är målet?
Ja där kan jag ju bara spekulera och där går även uppgifterna i sär, Eventbolaget får ju ett antal fördelar genom att gå genom en förening, billigare och lättare att få tillstånd. Billigare försäkring då de även automatiskt får sanktionering från SCF och genom denna den försäkring som alla har genom att köra ett sanktionerat lopp. Hofvet är ju största klubben med sin 1500-1900 medlemmar, och deras förhoppning är väl att istället för Roslagsvåren (skämtsamt kallat för Hofvets firmafest) att de istället kör Gran Fondo:t. De har ju också säkrat att ett lopp i närområdet försvunnit genom att "anlita" Hofvet. Målet med loppet vet jag inte än, detta då Eventbolaget som sagt ännu inte kontaktat mig, men vad jag har fått redan på så ville de ha ett event runt Friendsarena, och då fler och fler företag ser fördelar och vinster med att starta liknande arrangemang så var cykel det självklara valet.
GAIS, fotbollsklubben i Göteborg som anordnade Göteborgs Girot har ju tom sålt konceptet till Malmö FF, som visst skall anordna ett Malmö Giro. Dock tänker de inte starta en cykelsektion, men de vill ha våra pengar.

SCF:s kommentar
Jag talade med SCF: ordförande som hastigast i morse och berättade om Gran Fondo Stockholm, hon kände inte till så mycket om detta, men hon tror att hon hört avgående GS nämnt det i förbifarten. Men efter jag förklarat vad det är och den TROLIGA ägarstrukturen så uttryckte även hon samma farhågor som mig, d.v.s. att cykelsverige utarmas och istället för att pengarna för motionsloppen går till cykelklubbar så hamnar de hos vinstdrivande företag. Med detta så blir det ÄNNU svårare att locka ungdomar till sporten och med detta säkra en återväxt. Jag är säker på att vi kommer få höra mer reaktioner från SCF. Men sedan om de kommer vara positiva eller negativa visar sig.

Reaktioner på nätet
Extremt många negativa till prissättningen, någon postiv.. Eller rättare sagt likgiltiga, de som har varit positivt är att det skall gå ett lopp i Stockholm, även om det även för detta finns negativa åsikter. Men helt klart har den stora punkten varit prissättningen. En punkt jag har frågat mig och har även fått den frågeställningen, hur kommer säkerheten att vara? Flaggvakter, följebilar, etc. Detta då vissa sträckor runt om i Norrort är rätt så trafikerade.

Spekulationer
Mina egna spekulationer är att detta precis som jag skrivit ovan, kommer att utarma cykelklubbarna, de blir fler och fler "proffsarrangemang" som ordnas, vilket innebär att de mesta pengarna hamnar hos vinstdrivande företag istället för hos klubbarna. Men som ni säker förstår och som jag uttryckte i mitt förra inlägg så tror jag att Hofvet och dess styrelse har gjort klubben och cykelsverige en björntjänst genom att liera sig med eventbolaget. Skall även tillägga att jag tycker att det är kul med ett lopp av den här digniteten, dock är prissättningen helt åt H-vete, vilket gjorde att mitt intresse svalnade väldigt fort. Hade det dock kostat typ som Skandisloppet, Västkusten runt, eller andra större lopp hade jag nog redan anmält mig jag också. Trist faktiskt, då jag har ett gott öga till Hofvet, har ju själv varit medlem där, så tycker jag ändå att de har förhastat sig och blivit "bländade" av storheten för loppet.

Vad finns istället?
Ja vill man hoja i Sthlm så finns ett billigare alternativ, dock en månad senare. Stockholm Ride 130 km, som jag bara hört positiva saker om, detta lopp kostar endast 495:- vilket är en markant skillnad mot Gran Fondo Stockholm. Andra nya lopp: Den 24:e maj så kör Hisingen CK ett nytt lopp under namnet Västkusten Runt, 280 km för endast 750:- (billigare och troligtvis lika bra som VR) Se länk: http://www.vastkustenrunt.se/ . Men sedan finns det ju en uppsjö av andra lopp än dessa så ni som inte vill behöver inte känna er tvingade att slänga upp 1200:- för ett enda lopp.

Dessa var de första reflektionerna som jag har runt Gran Fondo Stockholm, jag kan dock garantera er att det blir mer skrivet om detta, speciellt efter att jag fått reda på den exakta ägarstrukturen runt Gran Fondo Stockholm. Jag har även mailat detta i förväg innan publicering till berörda personer för en snabb kommentar, samt att de skall få  svara mig i lugn och ro.

Hälsningar,

Fritz Olsson

Inga kommentarer: