söndag 17 november 2013

Jag är förvånad att det inte sker oftare

Aftonbladets artikel
Nu på morgonen ser jag en tråkig rubrik när jag går igenom morgonens nyheter på olika sidor. Den tråkiga nyheten är att en cyklist dött då denne cyklat rakt ut i gatan, all heder åt chauffören som stannade kvar och väntade in polisen.

Att det (tack och lov) inte sker oftare för när jag t.ex. är i Uppsala och (troligtvis) många av dess studenter på alla handa cyklar, allt från vrak till schysst pendlarhojar förväntar sig att jag när jag är bilist och även andra skall hinna stanna när de, utan att ens se sig för brassar rätt ut i gatan, detta sker skrämmande ofta och jag får intrycket att lagen som ger gående företräde vid övergångsställen även gäller cyklister (så är det inte ÄN).

Jag tror den lagen kan bli riktigt farlig om den går igenom, speciellt i storstäder, för hur skall en bilist förvänta sig att hinna se en cyklist som kommer från en tvärgata i full fart? OK de (som bestämmer) kanske förväntar sig att alla bilar hädanefter skall rulla fram i 15-20km/h OK inga problem i en storstad, dock med handen på hjärtat så kommer det inte ske så, med följden att det är cyklisten som kommer att få "betala" för oavsett vems fel det är och orsak till olycka så är cyklisten oskyddad medans bilisten sitter väl skyddad i sin bil.

Oavsett så är rubriker som den på Aftonbladet tråkiga och enligt mig så är de onödiga, ALLA måste inse att vi är trafikanter så fort vi ger oss ut i trafiken och vi har ALLA ett ansvar, både för andra och för sig själv.

Ha en bra dag,

Hälsningar,
Fritz

Inga kommentarer: