lördag 16 november 2013

Gott och blandat


Noterar att sex cyklister  har nominerats för att få utmärkelsen "Årets postcyklist", Herrar: Thomas Lövqvist, Tobias Ludvigsson och Matthias Wengelin.  Damer: Alexandra Engen, Jenny Rissveds och Emma Johansson. Vilka gissar du att tar hem utmärkelsen? Det är Posen som är en SCF:s huvudsponsorer som delar ut utmärkelsen.

Samuel Sanchez är en i mängden av åkare som har problem att hitta ett nytt stall inför nästa år, det här har ju bl.a. sin grund i att det är så många World Tourlag som försvinner och de befintliga lagen har ju ett gäng åkare att välja emellan. Genom detta så spiller det även ut till stagiares och neopro:s, Lag som försvinner nu vid årsskiftet är bl.a. Euskaltel, Vacansoleil-DCM och Radioschack (återuppstår som Trek). Nu är det inte bara Sanchez som hade/har problem, Robert Hunter (Team Garmin) la cykeln på hyllan efter att alla anbud uteblev, kollar man på Cyclingnews så dyker det upp ett par namn varje vecka just nu där det meddelas att åkare efter åkare lägger av. Mest känd och har problem för tillfället är Chris Horner, vinnaren av årets Vuelta. Konstig utveckling, men trist också.

Team FireFighters Upsala Ck satsar hårt i alla fall, inga dåliga namn de har knutit till laget inför nästa år, kommer de att dominera svensk cykel som People4you gjorde under 2013? Namn som är klara för tillfället är: Lars Andersson SWE, Niklas Gustavsson SWE,  Freddy Johansson SWE, Pierre Moncorgé FRA, Kennett Peterson USA, Chris Stastny USA, Johan Svensson SWE, Sergio Zamudio Rocha MEX och Alexander Wetterhall. Nytt är även att Glenn Magnusson, fd förbundskapten och fd proffscyklist blir lagets Sportdirektör. Riktigt spännande!

Från och med den 1 januari 2015, alltså lite mer än ett år framåt så kommer WADA ha möjligheten att stänga av idrottare för inte mindre än 4 år istället för nu 2 år vid brott mot dopingreglerna. Skrev först cyklister, men det här gäller alla former av idrottare, och i min tanke var att vi får försöka ändra lite attityden där, det är inte bara cyklister som dopar sig. Basta!

Till sist, ville ju ta mig ner till mässan idag, dock fick jag inte tag på någon som kunde passa min minsting och då får jag vackert stanna hemma istället. Fick lite kritik på cykla.se för att som de tycker "hackar" på VR, visst att jag är kritisk mot VR i mycket, men med tanke på hur de agrar, först ge cyklister piskan, och sedan försöka lappa ihop det med morötter, så helt klart skall de granskas och kritiseras om de tar konstiga beslut. VR är ju även det största loppet som går i Sverige och då är det väl också självklart att det skall granskas, övriga cykelmedia har ju i princip blundat för kritiken som kom från klubbar och cyklister i samband med höjningen, om det har sin grund i att de hoppas sälja annonser, banners, etc må så vara, jag har inte det problemet då jag driver den här sidan utan betalning, och har den lite som min hobby.  Men som jag har skrivit förr, VR är säkerligen ett jättebra cykellopp, dock allt som är bra kan alltid bli bättre eller?
Hoppas någon annan vågar stå upp och ställa de där obekväma frågorna idag på mötet.

Vad jag hade frågat är bl.a.
Hur kommer det sig att NI kan tro att NI skall kunna utveckla cykelsverige?
Tycker ni att på det sätt ni straffade cykelklubbarna i Sverige under sommaren var riktigt? (höjningen på 400:-) och åter igen tycker ni att det var "utvecklande för cykelsverige"?
Varför har NI inte bjudit in de som verkligen kan påverka cykelsverige, SCF, de största cykelklubbarna etc?
+ ett gäng till.

Nog om detta ha en bra dag,

Fritz

Inga kommentarer: